PF803 Davranışsal Kamu Maliyesi

8 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
MALİYE (DR)
Kod PF803
Ad Davranışsal Kamu Maliyesi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. VOLKAN YURDADOĞ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. VOLKAN YURDADOĞ (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Davranışsal kamu maliyesi analizleri açısından özelde vergi olmak üzere diğer mali araç ve politikaların, mali sosyoloji ve vergi psikolojisi teorik çerçevesinde tanımlanması, kavranması, vergiye gönüllü uyumu sağlayacak sosyal yapıya uygun vergi ve maliye politikalarının başarısında bireysel ve toplumsal tepkileri etkileyen faktörlerin, nedenlerinin ve sonuçlarının sosyolojik ve psikolojik bakış açısıyla ele alınarak incelenmesi, analizi, değerlendirilmesi bilgi ve becerisinin kazandırılması bu dersin temel amacını oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste iktisadın yeni ve hızlı büyüyen bir alanı olarak psikolojik motifleri ekonomik modellere dahil etmeye girişen davranışsal iktisat ve iktisadi psikolojiyi kamu maliyesi özeline indirgeyerek kavranması sağlanır. Bu amaçla bireysel kararları açıklamakta davranışsal ve deneysel kamu maliyesinin kanıt ve teoriler incelenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Didinmez, İ. Davranışsal İktisat Perspektifinden Vergi Uyum Analizi, Savaş Kitabevi, 2018. Kahneman, D., and Smith, V. (2002). Foundations of behavioral and experimental economics. Nobel Prize in Economics Documents, 1(7). J. McCaffery and Joel Slemrod, Behavioral Public Finance, Russell Sage Foundation, 2006. McCaffery, Edward J. and Slemrod, Joel B., Toward an Agenda for Behavioral Public Finance (August 26, 2004).

Notlar

Seçilmiş, E., & Didinmez, İ. (2016). Vergi Reformlarının Davranışsal İktisat Perspektifinden Değerlendirilmesi: Türkiye Örneği. Bilig, (77), 203-332. YILMAZ, V., & CANBAZER, C. (2020). KAMU POLİTİKALARINA DAVRANIŞSAL YAKLAŞIM VE TÜRKİYE’YE YANSIMALARI. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(4), 1827-1854.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ekonomi ve davranış bilimleri arasındaki ilişkileri açıklar
ÖÇ02 Geleneksel kamu maliyesi ile davranışsal kamu maliyesi arasındaki farkları ve temel kavramları karşılaştırmalı olarak değerlendirir
ÖÇ03 Rasyonel birey davranışının, gerçek (gözlenen, ölçülen) birey davranışlarına uygunluğunu analiz eder
ÖÇ04 Maliye ve psikoloji disiplinlerinde kullanılan deneysel yöntemleri karşılaştırır
ÖÇ05 Belirsizlik altında karar verme durumlarının farklı boyutlarını açıklayarak temel seviyede analiz eder
ÖÇ06 Stratejik karar vermeye ilişkin davranışsal kamu maliyesindeki yaklaşımları özetler
ÖÇ07 Vergi ödeme, kamu harcamalarına bakış ve devlet politikalarına yönelik bireysel tepkileri açıklayan psikolojik ve bilişsel önyargıları inceler
ÖÇ08 Davranışsal kamu maliyesi alanıyla ilgili bilgi ve uygulamalara yönelik takım çalışması halinde etkinlikler tasarlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili temel kavramsal bilgileri, teori ve uygulama arasındaki ilişkiyi de kapsayacak şekilde açıklayabilir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Maliye alanında karşılaşılan sorunları alanından ve farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle sentezleyerek sonuçlarını değerlendirebilir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Vergilendirme süreciyle ilgili sahip olduğu teorik ve hukuki bilgileri kullanarak, vergi sistemlerinin işleyişini ve farklı vergi sistemlerini açıklayabilir 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonomik ve mali sorunlara karşı uygulanabilecek politika önerilerini maliye politikası(gelir, harcama ve borçlanma) bağlamında açıklar. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı İle ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Maliye alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürüterek yayımlayabilir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanına dair temel kuramlara ilişkin bilgilerden yola çıkarak akademik kurallara uygun eserler hazırlayabilir. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili bir projede yürütücü yada katılımcı olarak uygun sorumluluklar yüklenir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Küreselleşme sürecinde kamu kesiminin iktisadi hayattaki rolü ve uluslararası mali problemlere karşı çözüm önerileri geliştirebilir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu uzman ve araştırmacılarda olması gereken maliye teorisi, mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve mali planlama ilgili sorunlara çözüm önerileri getirebilir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çalışma yaptığı alanla ilgili örgüt/kurum için vizyon ve hedef belirler.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve hazırladığı çalışmaları, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanı ile ilgili en az bir yabancı dili etkin şekilde kullanma ve yabancı literatürü takip etme beceresine sahip olur. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması sürecinde bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersle ilgili açıklamalar, dersin tanıtımı ve temel kavramlara ilişkin değerlendirmeler Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
2 Davranışsal iktisatın konusu ve kapsamı Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
3 Davranışsal iktisadın metodolojisi Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
4 Davranışı belirlemede içsel ve dışsal motivasyon, İnançlar, sezgiler, sapmalar Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
5 Davranışsal Kamu Politikaları Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
6 Dürtme (nudge) Teorisi ve Seçim Mimarisi Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
7 Konu tekrarı Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Kamu malları deneyleri Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
10 Vergi uyumu deneyleri Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
11 Vergi yansıması deneyleri Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
12 Karar alma ve oyun teorisi (politik ekonomi) deneyleri Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
13 Vergilere davranışsal yaklaşımlar Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
14 Vergilere davranışsal yaklaşımlar 2 Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
15 İlgili konuların tartışılması Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
16 Dönem sonu sınavı Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
17 Dönem Sonu Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ödev 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 212
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,48
AKTS 8 AKTS

Güncelleme Zamanı: 26.02.2025 11:24