Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İKTİSAT (YL) (TEZLİ) | |
Kod | İKT704 |
Ad | Makro İktisat |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA ILDIRAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA ILDIRAR
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı; ekonominin yapısını toplam değişkenler cinsinden ele almaktır. Bu bağlamda makroiktisadın yapısı ve tarihsel arka planı incelenerek, ileri düzey makro iktisat bilgilerinin anlaşılması sağlanacaktır.
Dersin İçeriği
Kalkınma Makroekonomisine Giriş, Makroiktisadın Tarihsel Arkaplanı, İktisadi Yapı ve Makroiktisat: Gelişmekte Olan Ülkelerin İktisadi Özellikleri, Toplam Büyüklükler, Üretim ve Piyasa Yapısı, Davranış Fonksiyonları, Mali Bütçe ve Mali Yönetim, Maliye Politikasının Makroekonomik Etkileri, Finans Piyasaları ve Para Politikasının Dönüşüm Süreci, Para Politikası Analizleri için Bir Çerçeve, Enflasyon Hedeflemesi ve Faiz Oranına İlişkin Kurallar, Döviz Kuru Rejiminin Belirlenmesi, Şokların Rolü, Daraltıcı Etkiler ve Ahlaki Risk, Açık Ekonomi Makroiktisadı
Dersin Ön Koşulu
Ders ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Makroiktisat-Alternatif Görüşlerle Teori ve Uygulama-Mustafa Kemal Doğru , Mehmet Fatih Cin (Karahan Kitabevi)
Notlar
Makroiktisat-Alternatif Görüşlerle Teori ve Uygulama-Mustafa Kemal Doğru , Mehmet Fatih Cin (Karahan Kitabevi)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Klasik, Keynesyen, Monetarist, Yeni Keynesyen ve Reel İş Çevrimleri teorilerini karşılaştırarak farklarını açıklar. |
ÖÇ02 | Solow-Swan, Endojen Büyüme ve diğer büyüme teorilerini inceleyerek, uzun dönem ekonomik büyüme dinamiklerini açıklar. |
ÖÇ03 | Para arzı, faiz oranları, bütçe açıkları ve vergi politikalarının makroekonomik değişkenler üzerindeki etkilerini açıklar. |
ÖÇ04 | İşsizlik türleri, Phillips Eğrisi ve işgücü piyasasının makroekonomik dengelerini açıklar. |
ÖÇ05 | Ödemeler dengesi, döviz kuru sistemleri ve küresel sermaye akımlarının makroekonomik etkilerini açıklar. |
ÖÇ06 | Ekonomik dalgalanmaları ve iş çevrimlerinin nedenlerini inceler, istikrarsızlık dönemlerinde politika önerileri açıklar. |
ÖÇ07 | Enflasyonun nedenlerini ve sonuçlarını, enflasyon hedeflemesi ve merkez bankası politikaları çerçevesinde açıklar. |
ÖÇ08 | Makroekonomik modelleri kullanarak politika senaryoları oluşturur ve ekonomik istikrar için öneriler sunar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi uzmanlık bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Önemli bağımsız ve özgün araştırmaları yürütmek için yeterli iktisat bilimi uzmanlığı bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşsizlik, enflasyon, cari açık gibi temel makroekonomik sorunları ve bu sorunları çözmeye yönelik politikaları bilimsel kaynaklara dayalı olarak açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında araştırma yapmak için kullanılabilecek araç dizisini anlar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi analizde kullanılan çeşitli istatistiksel, matematiksel araç ve teknikleri bilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel verilerin analizlerini yapmak için SAS, RATS, SPSS, TSP, Win BUGS, EViews vb. program paketlerinin uygulamasını öğrenir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında yapılan araştırmaları eleştirel olarak değerlendir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz, kıyas, yorum, değerlendirme ve sentezleme becerilerini kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmalarını yapmak üzere tüm bilimsel kaynağı ve veriyi bilişim teknolojileri ile nereden, nasıl bulacağını bilir. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerde araştırmanın gerekliliğini ve önemini anlar. | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisat bilim dalı ile diğer bilim dalları arasındaki ilişkiyi anlar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kalkınma Makroekonomisine Giriş | Ders kitabını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Makroiktisadın Tarihsel Arkaplanı | Ders kitabını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İktisadi Yapı ve Makroiktisat: Gelişmekte Olan Ülkelerin İktisadi Özellikleri | Ders kitabını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Toplam Büyüklükler, Üretim ve Piyasa Yapısı | Ders kitabını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Toplam Büyüklükler, Üretim ve Piyasa Yapısı 2 | Ders kitabını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Davranış Fonksiyonları, Mali Bütçe ve Mali Yönetim | Ders kitabını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Maliye Politikasının Makroekonomik Etkileri | Ders kitabını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Finans Piyasaları ve Para Politikasının Dönüşüm Süreci | Ders kitabını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Para Politikası Analizleri için Bir Çerçeve | Ders kitabını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Para Politikası Analizleri için Bir Çerçeve-II | Ders kitabını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Enflasyon Hedeflemesi ve Faiz Oranına İlişkin Kurallar | Ders kitabını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Döviz Kuru Rejiminin Belirlenmesi | Ders kitabını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Döviz Kuru Rejiminin Belirlenmesi: Şokların Rolü, Daraltıcı Etkiler ve Ahlaki Risk | Ders kitabını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Açık Ekonomi Makroiktisadı | Ders kitabını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Sözlü Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,80 | ||
AKTS | 7 AKTS |