Genel Bilgi
Kod | İKT721 |
Ad | Uygulamalı Ekonometri(Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HASAN ALTAN ÇABUK |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin ana amacı, öğrencilere finans veya makro ekonomi ile ilgili doğrusal ve doğrusal olmayan regresyon modeli kurabilme ve tahmin modeli sonuçlarını değerlendirme becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Basit doğrusal regresyon, çoklu regresyon, gösterge değişkenleri ve sınırlı bağımlı değişkenler, eşzamanlı-denklem modelleri, zaman serisi analizi, klasik varsayımların gözlemsel varsayımlara uymadığı durumlarda model kurma teknikleri, ekonomik hipotez testlerinde ekonomik veriler için ekonometrik model uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir önkoşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Gujarati, D. N., Porter, D. C., Şenesen, Ü., & Günlük-Şenesen, G. (2012). Temel ekonometri. Literatür Yayıncılık.
Notlar
Güriş, S., Çağlayan, E., & Güriş, B. (2013). Eviews ile temel ekonometri. Der Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ekonometrik modelin temellerini kavrar. |
ÖÇ02 | Ekonometrik yöntemleri anlar. |
ÖÇ03 | Ekonometrik modelleri seçmek için gereken teknikleri kullanır. |
ÖÇ04 | Tahmin sonuçlarının değerlendirir. |
ÖÇ05 | Ana model türlerinin özelliklerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi uzmanlık bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Önemli bağımsız ve özgün araştırmaları yürütmek için yeterli iktisat bilimi uzmanlığı bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşsizlik, enflasyon, cari açık gibi temel makroekonomik sorunları ve bu sorunları çözmeye yönelik politikaları bilimsel kaynaklara dayalı olarak açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında araştırma yapmak için kullanılabilecek araç dizisini anlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi analizde kullanılan çeşitli istatistiksel, matematiksel araç ve teknikleri bilir. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel verilerin analizlerini yapmak için SAS, RATS, SPSS, TSP, Win BUGS, EViews vb. program paketlerinin uygulamasını öğrenir. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında yapılan araştırmaları eleştirel olarak değerlendir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz, kıyas, yorum, değerlendirme ve sentezleme becerilerini kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmalarını yapmak üzere tüm bilimsel kaynağı ve veriyi bilişim teknolojileri ile nereden, nasıl bulacağını bilir. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerde araştırmanın gerekliliğini ve önemini anlar. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisat bilim dalı ile diğer bilim dalları arasındaki ilişkiyi anlar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İki değişkenli regresyon modeli tahmini | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 2, Bölüm 3) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Hipotez testleri ve ANOVA | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 5) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Farklı fonksiyonel formlardaki regresyon modellerinin tahmini | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 6) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Devam: Farklı fonksiyonel formlardaki regresyon modellerinin tahmini | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 6) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Çok değişkenli regresyon modeli tahmini | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 7) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Genel anlamlılık ve katsayılarda kısıt testleri | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 8) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Chow yapısal kırılma testi | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 9) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kukla değişken regresyon modelinin tahmini | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 9) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Mevsimsel kukla değişken modellerinin tahmini | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 9) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Çoklu doğrusallığın tespitine yönelik testler | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 10) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Çoklu doğrusallık sorununun çözümüne yönelik düzeltici önlemler | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 10) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Değişen varyansın tespitine yönelik testler ve düzeltici önlemler | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 11) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Otokorelasyonun tespitine yönelik testler | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 12) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Otokorelasyon sorununun çözümüne yönelik düzeltici önlemler | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 12) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl sonu sınavı | Tüm ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl sonu sınavı | Tüm ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,12 | ||
AKTS | 5 AKTS |