Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İKTİSAT (DR) | |
Kod | İKT803 |
Ad | Uluslararası İktisat (Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 10 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FİKRET DÜLGER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders iktisadi ilişkilerin uluslararası boyutlarını, bunların ulusal ekonomiler üzerindeki etkilerini ve bu alandaki politika araçlarını incelemeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders, farklı ülkeler arasında yapılan ve ekonomik özellik taşıyan her türlü olay, ilişki ve gelişmelerin incelenmesini konu almaktadır. Derste, genelde analiz tekniği olarak mikro ve makro ekonomik analiz teknikleri kullanılsa da; bunlar, en az iki ülkeyi içeren farklı bir çerçeveye uygulanır.
Dersin Ön Koşulu
Ders ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Halil Seyidoğlu, Uluslararası İktisat, Teori Politika ve Uygulama Şiir Erkök Yılmaz, Dış Ticaret Kuramlarının Evrimi J.R. Markusen, J.R. Melvin, W.H. Kaemfer, K.E. Markus, International Trade, Theory and Evidence. Paul Krugman, Maurice Obstfeld and Marc Melitz; International Economics: Theory and Policy, Pearson Education, London, 2018. R.J. Carbaugh; International Economics, Cengage Learning, Boston, 2015. Erdal Ünsal, Uluslararası İktisat, Teori, Politika ve Açık ekonomi Makro İktisadı
Notlar
Maurice Obstfeld & Kenneth Rogoff, The Six Major Puzzles in International Macroeconomics: Is There a Common Cause?
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uluslararası iktisadi olayların niteliğini iktisat literatüründen teorik tarihsel altyapıya dayanarak açıklar. |
ÖÇ02 | Dış iktisadi ilişkileri daha verimli hale getirmenin yol ve yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Uluslararası ticaretin ekonomi politiğini açıklar. |
ÖÇ04 | Ticaret hadlerinin gelir ve kaynak transferine nasıl yol açtığı mekanizmaları açıklar. |
ÖÇ05 | Uluslararası iktisat politikası uygularken politikayı sebepleri ve sonuçlarıyla şartları içerisinde açıklar. |
ÖÇ06 | Uluslararası iktisadi sistemin ülke refahı açısından nasıl kullanabileceğini açıklar. |
ÖÇ07 | İç ve dış denkleşmeyi açıklar. |
ÖÇ08 | Açık ekonomilerde makro iktisadi politikaları açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi uzmanlık yetkinlikleri derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime katkı sağlayan yeni araştırmalar yapar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi ile diğer bilimler arasındaki ilişki ve etkileşimleri derinlikli olarak kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat biliminde üst düzey bilimsel araştırma yapma becerileri kazanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi sorunlar ile ilgili yeni politika önerilerini bilimsel alanlarda yazılı veya sözlü olarak sunar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey yetenekleri kullanarak iktisadi analizi yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerilerini elde eder. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat biliminde kullanılan kantitatif ve kalitatif tekniklerin üst düzey bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İktisadi analiz teknikleri kullanarak yaptığı özgün bilimsel araştırmaları sunar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel dergilerde iktisat bilim alanında özgün bir çalışmalarını yayınlar. | 5 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmalarını yapmak üzere tüm bilimsel kaynağı ve veriyi bilişim teknolojileri ile nereden, nasıl bulacağını bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal bilimlerde araştırmanın gerekliliğini ve önemini anlar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Klasik dış ticaret teorileri I | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Klasik dış ticaret teorileri II | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Dış ticaret teorileri: Teklif eğrileri ile talep analizleri | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Büyüme, ticaret ve ticaretten kazançlar, Singer-Prebisch tezi ve ticaret haddi tanımları | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yeni dış ticaret teorileri | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Dış ticaret politikası araçları: Tarifeler, Koruma politikası: Efektif ve optimum koruma oranları ve | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Stratejik dış ticaret politikası , Ticaret politikasının ekonomi politiği | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | İlgili Bölümler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İktisadi birleşmeler teorisi | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Döviz kuru ve döviz kuru politikası | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kur sistemleri | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Döviz kurlarının oluşumunu açıklayan teoriler | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ödemeler bilançosu analizleri ve teorileri | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sermaye hareketleri ve net uluslararası yatırım pozisyonu | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Uluslararası güncel iktisadi tartışmalar | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Örnek Olay |
16 | Yarı Yıl Sonu Sınavı | İlgili Bölüm | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarı Yıl Sonu Sınavı | İlgili Bölümler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 12 | 168 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 262 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 10,48 | ||
AKTS | 10 AKTS |