İKT831 İleri Ekonometri

8 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İKTİSAT (DR)
Kod İKT831
Ad İleri Ekonometri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MEHMET ÖZMEN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. MEHMET ÖZMEN (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste iktisadi ilişkilerin ekonometrik yöntemlerle modellenmesi, bilgisayar programıyla uygulanması ve bu modellerin yorumlanması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste DF ve ADF durağanlık testleri, Engle-Granger ve Johansen eşbütünleşme testleri, VEC modelinin tahmini, ARIMA modellerinin tahmini, VAR modelinin tahmini konuları işlenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Gujarati, D. N. & Porter, D. C. (2012). Temel ekonometri (Ü. Şenesen ve G. Günlük Şenesen, Çev.). İstanbul: Literatür Yayıncılık.

Notlar

Wooldridge, J. M. (2019). Ekonometriye giriş-Modern yaklaşım (E. Ç. Akay, Çev.). Nobel Yayınevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ekonometri kavramlarını açıklar.
ÖÇ02 İktisat alt yapısı ile iktisadi modeller oluşturur.
ÖÇ03 Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller.
ÖÇ04 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder.
ÖÇ05 Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar.
ÖÇ06 Ekonometri, istatistik ve yöneylem alanları ile ilgili bilişim teknolojilerini ve en az bir bilgisayar programlama dilini kullanır.
ÖÇ07 Bütünleşme ve eşbütünleşme arasındaki farkı açıklar.
ÖÇ08 Makroekonomik ve finansal verilere ilişkin temel ekonometrik teknikleri uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisat bilimi uzmanlık yetkinlikleri derinleştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilime katkı sağlayan yeni araştırmalar yapar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisat bilimi ile diğer bilimler arasındaki ilişki ve etkileşimleri derinlikli olarak kavrar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisat biliminde üst düzey bilimsel araştırma yapma becerileri kazanır.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisadi sorunlar ile ilgili yeni politika önerilerini bilimsel alanlarda yazılı veya sözlü olarak sunar. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey yetenekleri kullanarak iktisadi analizi yapar. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerilerini elde eder.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisat biliminde kullanılan kantitatif ve kalitatif tekniklerin üst düzey bilgisine sahiptir. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İktisadi analiz teknikleri kullanarak yaptığı özgün bilimsel araştırmaları sunar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak etkin biçimde çalışır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel dergilerde iktisat bilim alanında özgün bir çalışmalarını yayınlar.
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırmalarını yapmak üzere tüm bilimsel kaynağı ve veriyi bilişim teknolojileri ile nereden, nasıl bulacağını bilir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal bilimlerde araştırmanın gerekliliğini ve önemini anlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 AR modeli tahmini Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 22) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
2 MA modeli tahmini Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 22) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
3 ARMA modeli tahmini Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 22) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar
4 ARIMA modeli tahmini Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 22) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar
5 VAR modeli tahmini Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 22) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar
6 ARCH modeli tahmini Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 22) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar, Tartışma
7 Ara sınavdan önce gözden geçirme Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 22) Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
8 Ara Sınav Ders içeriğinin çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım
9 DF birim kök testi Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 21) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
10 ADF birim kök testi Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 21) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar
11 ADF birim kök testi-2 Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 21) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
12 Engle-Granger eşbütünleşme testi Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 21) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar
13 Engle-Granger eşbütünleşme testi-1 Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 21) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar
14 Johansen eşbütünleşme testi Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 21) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Soru-Cevap
15 Johansen eşbütünleşme testi-1 Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 21) Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm ders içeriğinin çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm ders içeriğinin çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 212
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,48
AKTS 8 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.03.2025 11:26