Genel Bilgi
Kod | EKMZ104 |
Ad | Matematik II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERSİN KIRAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ERSİN KIRAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temel matematik bilgisi vermektir. Bunun yanında işletme, iktisat ve sosyal bilimlerde karşılaşılabilecek problemlerin oluşturulması ve çözümü için deneyim kazandırmak amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği
Anti-türev ve belirsiz integral kavramları ele alınarak değişken değiştirme yöntemi ve diferansiyel denklemler incelenir. Büyüme ve küçülme problemleri üzerinden belirli integral kavramı açıklanarak, diferansiyel hesabın temel teoremi ile işletme ve iktisat problemlerine yönelik uygulamalar yapılır. İki eğri arasındaki alanın hesaplanması ve kısmi integrasyon yöntemi kullanılarak çeşitli problemlerin çözümü ele alınır. İki veya daha çok değişkenli fonksiyonlar kapsamında kısmi türevler, diferansiyeller ve zincir kuralı incelenerek, iki değişkenli fonksiyonlarda maksimum ve minimum problemleri ile Lagrange çarpanları yöntemi üzerinde durulur.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Barnett, M. A., Ziegler, M. R., & Byleen, K. E. (2015). İşletme, Ekonomi, Yaşam Bilimleri ve Sosyal Bilimler için Kalkülüs (13. baskı, A. Sabuncuoğlu, Çev.). Pearson Education.
Notlar
Hauessler, E. F., & Paul, R. S. (2012).Temel Matematiksel Analiz - İşletme, İktisat, Yaşam Bilimleri ve Sosyal Bilimler için, (Çeviri: Serdar Demir, Özcan Uzun, Andım Oben Bal), Akademi Yayın Hizmetleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İşletmelerde karşılaşılan ekonomik problemlerinin matematiksel modelini oluşturur |
ÖÇ02 | Ekonomik Problemi tanımlar |
ÖÇ03 | Ekonomik Problemi formüle eder. |
ÖÇ04 | Ekonomik Problemin analizini yapar. |
ÖÇ05 | Elde edilen sonucu yorumlar. |
ÖÇ06 | Analitik düşünme ve problem çözme yeteneklerini geliştirirler |
ÖÇ07 | Belirli ve belirsiz integral ile problemleri analiz eder. |
ÖÇ08 | Diferansiyel zincir kuralını uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar/yorumlar | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir veri kaynaklarından amaca uygun veri toplar/analiz eder | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni bir çalışmaya uyarlar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İNTEGRAL Anti-türev ve (İlkel) Belirsiz İntegral Değişken Değiştirme Yöntemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
2 | Diferansiyel Denklemler; Büyüme ve Küçülme Değişken Değiştirme Yöntemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Belirli İntegral Diferansiyel Hesabın (Kalkülüsün) Temel Teoremi İşletme ve İktisat Problemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İki Eğri Arasındaki Alan İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kısmi (Parçalı) İntegrasyon Yöntemi İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | ÇOK DEĞİŞKENLİ FONKSİYONLAR VE KISMİ TÜREVLER İki veya Daha Çok Değişkenli Fonksiyonlar Kısmi Türevler İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Genel Problemler ve Uygulamaların yapılması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
9 | Diferansiyeller Zincir Kuralı İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | İki Değişkenli Fonksiyonlarda Maksimum ve Minimum İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | Lagrange Çarpanları İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | MATRİSLER VE DETERMİNANTLAR Matris Tanımı, Matrislerde Cebirsel İşlemler, Özel Matrisler Determinant İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Matrisler ve Lineer Denklemler İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | Lineer Denklem Sistemlerinin Cramer Kuralı ile Çözümü İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | Genel Problemler ve Uygulamalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |