Genel Bilgi
Kod | EKMZ203 |
Ad | Doğrusal Cebir |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERSİN KIRAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ERSİN KIRAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Matris işlemlerini gerçekleştirebilm ve lineer denklem sistemlerini çözebilmesi hedeflenmektedir. Vektör uzaylarını kavrayarak lineer bağımsızlık, taban ve boyut gibi temel kavramları anlayabilmesi amaçlanmaktadır. Tüm bu konular aracılığıyla, öğrencilerin teorik bilgilerini uygulamalı problemlerde kullanabilmesi ve analitik düşünme becerilerini geliştirmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Matrisler ve matris işlemleri ele alınarak özel matris türleri, elementer satır ve sütun işlemleri, echelon form ve bir matrisin rankı incelenir. Elementer matrisler, ters matris ve determinant kavramları detaylandırılarak determinant özellikleri, işaretli minörler ve bir matrisin ek matrisi üzerinde durulur. Eşdeğer matrisler, ters matrisin elde edilişi ve lineer denklem sistemlerinin çözümleri, Cramer yöntemi ve Gauss yok etme yöntemi kullanılarak incelenir. Vektör uzayları ve alt uzaylar kapsamında lineer bağımsızlık, taban ve boyut kavramları ele alınarak koordinatlar ve taban değişimi üzerinde durulur. İç çarpım uzayları, standart iç çarpım fonksiyonu ve ortogonal taban kavramları açıklanarak Gram-Schmidt yöntemi ile ortogonal alt uzaylar ve bir alt uzayın ortogonal tümleyeni incelenir. Lineer dönüşümler kapsamında bir lineer dönüşümün çekirdeği ve rankı ele alınarak lineer dönüşümlerin matrislerle gösterimi üzerinde durulur. Öz değer ve öz vektör kavramları incelenerek köşegenleştirme, Cayley-Hamilton Teoremi ve kuadratik formlar değerlendirilir. Son olarak, Hermitian formlar ve çeşitli nümerik uygulamalar gerçekleştirilir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kolman, B., Hill, D. R., & Akın, Ö. (2002). Uygulamalı lineer cebir. Palme Yayıncılık.
Notlar
Yok
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Matrisleri ve matris işlemlerini tanımlar. |
ÖÇ02 | Matrisleri eşelon forma getirmek için Gauss Yok etme ve Gauss-Jordan yöntemlerini kullanır. |
ÖÇ03 | Matrisin tersini bularak sistemlerin çözümünde kullanır. |
ÖÇ04 | Determinant hesaplar. |
ÖÇ05 | Cramer kuralı kullanarak sistemleri çözer. |
ÖÇ06 | Düzlemde ve uzayda vektörleri çizebilir ve vektör işlemlerini yapar. |
ÖÇ07 | Vektör Uzaylarıyla ilgili temel kavramları kullanır. |
ÖÇ08 | Vektörlerin lineer bağımlılık ve bağımsızlığına karar verir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar/yorumlar | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir veri kaynaklarından amaca uygun veri toplar/analiz eder | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni bir çalışmaya uyarlar | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Lineer Denklem Sistemleri ve Matrisler (I) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Lineer Denklem Sistemleri ve Matrisler (II) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Elementer Matrisler Permütasyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Determinant Fonksiyonu Determinant Açılımı Cramer Yöntemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Vektör Uzayları (I) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Vektör Uzayları (II) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Lineer bağımlılık, bağımsızlık | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Lineer Dönüşümler ve Matrisler (I) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Lineer Dönüşümler ve Matrisler (II) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Lineer Dönüşüm ve Matris Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | İç Çarpım Uzayı (I) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | İç Çarpım Uzayı (II) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Öz Değerler ve Öz Vektörler (I) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Öz Değerler ve Öz Vektörler (II) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |