Genel Bilgi
Kod | EKMZ301 |
Ad | Ekonometri I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEDA ŞENGÜL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SEDA ŞENGÜL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders Ekonometri, İktisat ve Maliye Bölümlerine kayıtlı olup temel matematik ve istatistik bilgisi olan İ.İ.B. Fakültesi öğrencilerine temel ekonometri Yöntemlerini öğretme amacını taşımaktadır. Bu derste içerilen başlıklar, yukarıda bahsedilen branşlara yönelik uygulamalarla ekonometrik araştırma yapmak isteyen öğrencilere kendi çalışma alanlarında destek olmayı amaçlamıştır.
Dersin İçeriği
Ekonometrinin konusu, tarihçesi, bazı temel matematik ve istatistik kuralları analiz edilecektir. İktisadi teorenin matematiksel bir kalıba oturtulması, basit klasik doğrusal regresyon modeli, çoklu klasik doğrusal regresyon modeli, klasik doğrusal regresyon modelinden bazı sapmalar, doğrusal regresyon ile ilgili diğer bazı konuları incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır
Kaynaklar
Tansel, A. (2015). Ekonometriye Giris, Modern Yaklasim. METU Studies in Development, 42(2), 333. Gujarati, D. N., & Ekonometri, T. (2001). Literatür Yayınları No: 33. Dougherty, C. (2011). Introduction to econometrics. Oxford university press, USA.
Notlar
Ders notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Regresyon kavramını anlar |
ÖÇ02 | İki değişkenli regresyonu tanımlar ve EKK tahmin yöntemini uygular |
ÖÇ03 | İki-değişkenli regresyon modeli ile ilgili istatistiksel çıkarsamalar yapar |
ÖÇ04 | Regresyon modelleri ile ilgili farklı fonksiyonel biçimleri açıklar |
ÖÇ05 | Çok değişkenli regresyon modeliyle istatistiksel çıkarsama yapar |
ÖÇ06 | Paket program kullanarak ekonometrik problemi çözer. |
ÖÇ07 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
ÖÇ08 | İlgili ekonometrik teorinin pratikte uygulamasını yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar/yorumlar | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir veri kaynaklarından amaca uygun veri toplar/analiz eder | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni bir çalışmaya uyarlar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ekonometrinin Konusu ve Ekonometrinin Tarihçesi | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bazı Temel Matematik ve İstatistik Kuralları | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | İktisadi Teorinin Matemetiksel bir Kalıba Oturtulması | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Basit Doğrusal Regresyon Modeli: EKK Tahmini | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | Basit Doğrusal Regresyon Modeli: EKKYnin Özellikleri ve Varsayımları | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Basit Doğrusal Regresyon Modeli: Aralıklı Tahminler, Aralıklı Öngörü ve Hipotez Testleri | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
7 | Örnek Soru Çözümleri | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çoklu Doğrusal Regresyon Modeli: EKK Tahmini | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Çoklu Doğrusal Regresyon Modeli: EKKynin Özellikleri ve Varsayımları | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | Çoklu Doğrusal Regresyon Modeli: Ortalamadan Sapmalar Yolu ile EKK tahmini | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Çoklu Doğrusal Regresyon Modeli: Aralıklı Tahminler, Aralıklı Öngörü ve Hipotez Testleri | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Çoklu Doğrusal Regresyon Modeli: Modelin Anlamlılığının Test Edilmesi (F Testi) | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
14 | Yapısal eşitlik testleri: Chow Testi | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Örnek Soru Çözümlerinin yapılması | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |