Genel Bilgi
Kod | EKMZ303 |
Ad | Matematiksel İktisat I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÇİLER SİGEZE GÜNEY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ÇİLER SİGEZE GÜNEY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Matematiksel yöntemler kullanılarak ve matematiksel modeller geliştirerek iktisadi unsurlar arasındaki ilişkilerin analizi ve anlaşılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Dersin içeriğinde, farklı piyasalarda kar maksimizasyonu, Keynesyen çarpan, iktisadi modellere matris uygulamaları ve kısıtsız ile kısıtlı optimizasyonlar gibi konulara yer verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Chiang, A. C., & Wainright, K. (2005). Matematiksel iktisadın temel yöntemleri (4. baskıdan çeviri, M. Sarımeşeli & Ş. Açıkgöz, Çev.). Gazi Kitabevi.
Notlar
Pindyck, R. S., & Rubinfeld, D. L. (2014). Mikroiktisat (8. baskıdan çeviri, E. Deliktaş & M. Karadağ, Ed.). Palme Yayıncılık. Case, K. E., Fair, R. C., & Oster, S. M. (2011). Ekonominin ilkeleri (9. baskıdan çeviri, E. Deliktaş, M. Karadağ, & M. Güçlü, Ed.). Palme Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Matris teorisini iktisadi modellere uygular |
ÖÇ02 | Farklı piyasalarda kar maksimizasyonunu analizi yapar |
ÖÇ03 | Fayda maksimizasyonu ve harcama minimazyonu analizi yapar. |
ÖÇ04 | Çok değişkenli kısıtlı optimizasyonları çözümler |
ÖÇ05 | Çok değişkenli kısıtsız optimizasyonları çözümler |
ÖÇ06 | İktisadi modellere matris uygulamalarını kullanarak model çözümleri yapar. |
ÖÇ07 | Keynesyen çarpan kavramını tanımlar ve ekonomik sistemlere etkisini açıklar. |
ÖÇ08 | Kısıtsız ve kısıtlı optimizasyon problemlerini çözerek ilgili teknikleri uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar/yorumlar | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir veri kaynaklarından amaca uygun veri toplar/analiz eder | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni bir çalışmaya uyarlar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders Konuları ve Yöntem | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yöntem | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Yöntem ve iktisadi uygulamalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | Piyasa Teorisi ve Türleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Piyasa Teorisi ve Türleri -Çıktı Yaklaşımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Tüketici Teorisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Tüketici Teorisi ve Talep Analizi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Üretici Teorisi ve Arz Analizi-I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Üretici Teorisi ve Arz Analizi-II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | Üretici Teorisi ve Arz Analizi-III | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Üretici Teorisi ve Arz Analizi-IV | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Refah Ekonomisine Giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | Doğrusal Programlamaya Giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | Tekrar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |