Genel Bilgi
Kod | EKMZ307 |
Ad | Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EBRU ÖZGÜR GÜLER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Sibel ÖRK ÖZEL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı çok değişkenli analizler için veri matrisinin hazırlanması ve veriye uygun yöntemin seçilerek yönteme ilişkin varsayımlar sınandıktan sonra uygun analizlerin uygulama becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Çok değişkenli verinin anlaşılması, hazırlanması ve dönüştürülmesi şeklindeki veri matrisinin oluşturulması incelendikten sonra boyut indirgeme ve sınıflandırmaya ilişkin yöntemler karşılaştırılarak, yöntemlere ilişkin varsayımlar ele alınarak uygulamalarına yer verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel analiz, Hacettepe TAŞ yayınları, Prof. Dr. Hüseyin Tatlıdil
Notlar
Çok değişkenli istatistiksel yöntemler, detay yayıncılık, Prof. Dr. Reha Alpar, 2020
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çok değişkenli veriyi açıklar |
ÖÇ02 | Veri matrisini oluşturur |
ÖÇ03 | Boyut indirgeme yöntemlerini sıralar |
ÖÇ04 | Gruplandırmaya yönelik yöntemleri sıralar |
ÖÇ05 | Elindeki veriye en uygun analiz yöntemini ayırt eder |
ÖÇ06 | Her bir yönteme ilişkin analizleri paket program sayesinde uygular |
ÖÇ07 | Analiz sonuçlarını uygun şekilde yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma/yorumlama becerisine sahiptir | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri toplar/analiz eder | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemlerine geliştirir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Motivasyon: Kaynakların ve temel matris bilgisinin gözden geçirilmesi | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
2 | Çok değişkenli analizde veri matrisinin oluşturulması ve tanımlayıcı istatistikler | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
3 | Çok değişkenli grafikler, standartlaştırma ve çok değişkenli normal dağılım | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
4 | Çok değişkenli aşırı gözlemler ve eksik verilerin incelenmesi, uzaklık ve benzerlik ölçüleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
5 | Kanonik korelasyon analizi ve uygulamaları | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
6 | Boyut İndirgeme: Faktör analizi ve varsayımları | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
7 | Boyut İndirgeme (devam): Faktör analizi uygulamaları | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Ara sınava yönelik hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sınıflandırma: Kümeleme analizi ve varsayımları | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar |
10 | Sınıflandırma (devam): Kümeleme analizi uygulamaları | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
11 | Sınıflandırma: Diskriminant analizine ilişkin varsayımlar | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
12 | Sınıflandırma (devam): Diskriminant analizi uygulamaları | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
13 | Kanonik korelasyon ve faktör analizi ile ilgili makale incelemeleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
14 | Kümeleme analizi ile ilgili makale incelemeleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Diskriminant analizi ile ilgili makale incelemeleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavına yönelik hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavına yönelik hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |