Genel Bilgi
Kod | EKMZ302 |
Ad | Ekonometri II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEDA ŞENGÜL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SEDA ŞENGÜL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. SEDA ŞENGÜL (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders Ekonometri, İktisat ve Maliye Bölümlerine kayıtlı olup temel matematik ve istatistik bilgisi olan İ.İ.B. Fakültesi öğrencilerine temel ekonometri Yöntemlerini öğretme amacını taşımaktadır. Bu derste içerilen başlıklar, yukarıda bahsedilen branşlara yönelik uygulamalarla ekonometrik araştırma yapmak isteyen öğrencilere kendi çalışma alanlarında destek olmayı amaçlamıştır.
Dersin İçeriği
Çoklu doğrusal regresyon modeli, en küçük kareler kestirimi, ekk tahmin edicilerinin sonlu örneklem özellikleri, asimptotik özellikler incelenecektir. Fonksiyonel biçim ve yapısal değişiklik; ikili değişkenler, yapısal kırılmanın modellenmesi ve testi, model istikrar testleri incelenecektir. Doğrusal olmayan regresyon modelleri, genelleştirilmiş regresyon modeli, değişen varyans sorunu, çoklu bağıntı, panel veri modelleri, regresyon denklemeleri sitemi, eşanlı denklemler modeli, en çok olabilirlik kestirimi, gecikmeli değişkene sahip modeller, zaman serisi modellerinin detayları işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Tansel, A. (2015). Ekonometriye Giris, Modern Yaklasim. METU Studies in Development, 42(2), 333. Gujarati, D. N., & Ekonometri, T. (2001). Literatür Yayınları No: 33. Dougherty, C. (2011). Introduction to econometrics. Oxford university press, USA.
Notlar
Ders notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler ekonometri kavramını anlar. |
ÖÇ02 | Ekonometrik model kurar. |
ÖÇ03 | Öğrenci ekonometri bilgisini artırır. |
ÖÇ04 | İleri ekonometri konularını öğrenir. |
ÖÇ05 | İktisadi problemleri ekonometrik olarak yorumlar. |
ÖÇ06 | Paket program kullanarak ekonometrik problemi çözer. |
ÖÇ07 | Ekonometrik bir modelin tahmin sonrası sorunlarını belirler. |
ÖÇ08 | Uygulaması gereken ekonometrik modeli bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar/yorumlar | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir veri kaynaklarından amaca uygun veri toplar/analiz eder | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni bir çalışmaya uyarlar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çoklu Doğrusal Regresyon Modeli ve Doğrusal Hipotez Testleri Tekrarı | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Klasik Doğrusal Regresyon Modelinden Sapmalar : Çoklu Doğrusal Bağlantı | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Klasik Doğrusal Regresyon Modelinden Sapmalar : Otokorelasyon | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
4 | Klasik Doğrusal Regresyon Modelinden Sapmalar : Değişen Varyans | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | Klasik Doğrusal Regresyon Modelinden Sapmalar : Genel Tekrar | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Yapısal değişiklik ve Chow Testi | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Örnek soru çözümleri | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yapısal değişiklik ve İki Değerli (Dummy) Değişkenler | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | Birden Çok Denklemli Ekonometrik Modeller: Yapısal Model ve İndirgenmiş Kalıp | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | Birden Çok Denklemli Ekonometrik Modeller: Yapısal Model Üzerinden Belirlenebilmenin İncelenmesi | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Birden Çok Denklemli Ekonometrik Modeller: İndirgenmiş Kalıp Üzerinden Belirlenebilmenin İncelenmesi | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Birden Çok Denklemli Ekonometrik Modeller: Dolaylı EKK | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Birden Çok Denklemli Ekonometrik Modeller: İki Aşamalı EKK Yöntemleri | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | Örnek soru çözümlerinin yapılması | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |