Genel Bilgi
Kod | EKMZ308 |
Ad | Ekonometride Etki Değerlendirme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HALİL İBRAHİM KESKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. HALİL İBRAHİM KESKİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere politika ve programların etki değerlendirmesi için yöntemler hakkında temel bilgi kazandırmaktır. Ayrıca bu ders, öğrencileri etki değerlendirmesinde çeşitli ekonometrik teknikler sunmasının yanında nedensellik ve etkiyi değerlendirmek için pratik beceriler de sunmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Ders, etki değerlendirme teorisi, temel kavramlar, deneysel tasarım ve temel istatistiklerin yanı sıra, randomizasyon, fark içinde fark yöntemi, regresyon süreksizliği ve eğilim skoru eşleştirmelerini kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Polat, B., & Aktakke, N. (2017). Kalkınma Programlarının Değerlendirilmesinde Etki Analizi Yöntemleri ve Türkiye’de Uygulamalar. İstanbul: Optimist Yayın Grubu Gertler, P. J., Martinez, S., Premand, P., Rawlings, L. B., & Vermeersch, C. M. (2016). Impact evaluation in practice. World Bank Publications.
Notlar
Veri Setleri, İlgili Makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Değerlendirme için uygun olan gerekli hipotezleri kurar. |
ÖÇ02 | Etki tahmin etmek için çeşitli ekonometrik yöntemleri uygular |
ÖÇ03 | Ekonometrik teknikler kullanarak değerlendirme için oluşturulan hipotezlerin nasıl test edileceğini öğrenir |
ÖÇ04 | Ekonominin çeşitli alanlarındaki etki değerlendirmesinin önemini açıklar |
ÖÇ05 | Ekonominin çeşitli alanlarındaki etki değerlendirmesinin sonuçlarını yorumlar |
ÖÇ06 | Etki değerlendirme analizi hakkında temel kavramları açıklar |
ÖÇ07 | Etki değerlendirme tahmin tekniklerini uygular. |
ÖÇ08 | Etki değerlendirme tahmin tekniklerininin sonuçlarını yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar/yorumlar | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir veri kaynaklarından amaca uygun veri toplar/analiz eder | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni bir çalışmaya uyarlar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Etki Değerlendirme ve Temel Kavramlara Giriş. | Etki Değerlendirme ve Temel Kavramlarına ilişkin kısımları kaynak kitaplardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Nedensel Çıkarımlara Genel Bakış: Karşı olgular ve nedensel çıkarımın temel problemi, seçim / ihmal edilen değişken sapması. | Nedensel Çıkarımlara Genel Bakışa ilişkin kısımları kaynak kitaplardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
3 | Tesadüf Değerlendirmeleri I: Ortalama Müdahale Etkisi ve Müdahalenin Müdahale Edilenlere Etkisi. | Tesadüfi Değerlendirmelere ilişkin kısımları kaynak kitaplardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
4 | Tesadüf Değerlendirmeleri II: Randomize Kontrol Çalışmalarına Kısmi Katılım; Teşvik tasarımları ve Müdahaleye Niyet (ITT) ve Yerel Ortalama Müdahale Etkisi (LATE). | Tesadüfi Değerlendirmelere ilişkin kısımları kaynak kitaplardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma |
5 | Stata Yazılımının Tanıtılması ve Uygulamaları | veri seti araştırma ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
6 | Regresyon Süreksizliği | Regresyon Süreksizliğine ilişkin kısımları kaynak kitaplardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Problemler ve Uygulamalar | veri seti araştırma ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Sınav öncesi konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Eşleştirme Yöntemleri ve Eğilim Puanları | Eşleştirme Yöntemleri ve Eğilim Skorlarına ilişkin kısımları kaynak kitaplardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Stata'da PSM Uygulaması | veri seti araştırma ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme |
11 | Fark İçinde Fark Yöntemi Yöntemi | Fark içinde Fark yöntemine ilişkin kısımları kaynak kitaplardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Fark İçinde Fark: Regresyon Yöntemi | Fark içinde Fark Regresyon yöntemine ilişkin kısımları kaynak kitaplardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Örnek Olay |
13 | Fark İçinde Fark Modelinin Varsayımlarının Testi | Fark içinde Fark yönteminin varsayımlarının testine ilişkin kısımları kaynak kitaplardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Stata'da DID Uygulaması | veri seti araştırma ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme |
15 | Etki Değerlendirme Özeti ve Uygulama | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ve materyallerin tüm bölümleri okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav öncesi konu tekrarı , veri seti araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav öncesi konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |