Genel Bilgi
Kod | EKMZ401 |
Ad | Ekonometri III |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEDA ŞENGÜL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SEDA ŞENGÜL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. SEDA ŞENGÜL (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile öğrencilerin ekonometrinin temel konularını kavramları ve ekonometrik alt yapılarının güçlendirilmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca, öğrencilere bağımsız ekonometrik araştırma yapabilme ve belli yöntemleri uygulayabilme becerisi kazandırmayı da amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ekonometri I ve Ekonometri II derslerinin devamı niteliğinde olan bu derstte temel ekonometride yer alan eşanlı denklem tahmin yöntemleri, dinamik modeller,kesikli seçim ve sınırlı bağımlı değişkenli modeller, panel veri analizi, zaman serisi gibi konular bu dersin içeriğini oluşturacaktır. .
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir ön koşul gerekmemektedir.
Kaynaklar
Gujarati, D. N., Porter, D. C., Şenesen, Ü., & Günlük-Şenesen, G. (2012). Temel ekonometri. Literatür Yayıncılık.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ekonometrinin temel konuları çok iyi bilir |
ÖÇ02 | Ekonometrik modelleri tahmin etme ve yorumlama becerisi kazanır |
ÖÇ03 | Kendi başına bağımsız bir ekonometrik çalışma yapabilme ve yeni ekonometrik yöntemler geliştirme becerisi kazanır. |
ÖÇ04 | Bir ekonometrik modelde ortaya çıkabilecek ekonometrik sorunları belirleyebilir. |
ÖÇ05 | Bir ekonometrik modelde ortaya çıkabilecek herhangi bir ekonometrik soruna çözüm üretebilir. |
ÖÇ06 | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni bir çalışmaya uyarlar |
ÖÇ07 | Güvenilir veri kaynaklarından amaca uygun veri toplar/analiz eder |
ÖÇ08 | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar/yorumlar | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir veri kaynaklarından amaca uygun veri toplar/analiz eder | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni bir çalışmaya uyarlar | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Model tanımlama, tanımlama hatası ve tanımlama hatası çeşitleri | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Model tanımlama hatalarının sınanması, ölçme hataları ve model seçme ölçütleri | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Dinamik modeller: Gecikmesi dağıtılmış modellerin tahmini, Koyck yaklaşımı, Uyarlanmış Beklentiler yaklaşımı, Kısmi düzeltme modeli | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Otoregresif modellerin tahmini: almon yaklaşımı, çok terimli dağıtılmış modeller:, dışsallık testleri, Wu-Hausman sınaması | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Eşanlı Denklemli Modeller, Eşanlı Denklemli Model Tanımı ve Belirlenme | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Eşanlı denklemli modellerin tahmini ve yorumlanması : Dolaylı En küçük kareler, genelleştirilmiş en küçük kareler , iki aşamalı en küçük kareler , sınırlı bilgiyle en çok olabilirlik yöntemi, tam bilgiyle en çok olabilirlik yöntemi | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | En çok olabilirlik tahmincisi, en çok olabilirlik tahmincisinin özellikleri, doğrusal modelin en çok olabilirlik tahmincisi ile tahmini | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | En çok olabilirlik tahmincisi: likelihood ratio test, wald test, lagrange multiplier tests | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Kesikli Seçim Modelleri : Doğrusal olasılık modeli, probit ve logit modelleri | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Sınırılı Bağımlı Değişkenler: Budanmış, sansürlenmiş ve örneklem seçimi | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Tobit model, Heckman modeli | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Panel veri analizi: genel kavramlar, avantajları, havuzlanmış en küçük kareler | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Panel veri modelleri: Sabit Etkiler ve Rassal Etkiler Modelleri | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Zaman serisi modelleri: ARMA süreçleri, duraganlık testleri, tahminleri, öngörü | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final sınavı için hazırlanır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final sınavı için hazırlanır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |