EKMZ401 Ekonometri III

3 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EKMZ401
Ad Ekonometri III
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SEDA ŞENGÜL
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. SEDA ŞENGÜL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. SEDA ŞENGÜL (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders ile öğrencilerin ekonometrinin temel konularını kavramları ve ekonometrik alt yapılarının güçlendirilmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca, öğrencilere bağımsız ekonometrik araştırma yapabilme ve belli yöntemleri uygulayabilme becerisi kazandırmayı da amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Ekonometri I ve Ekonometri II derslerinin devamı niteliğinde olan bu derstte temel ekonometride yer alan eşanlı denklem tahmin yöntemleri, dinamik modeller,kesikli seçim ve sınırlı bağımlı değişkenli modeller, panel veri analizi, zaman serisi gibi konular bu dersin içeriğini oluşturacaktır. .

Dersin Ön Koşulu

Herhangi bir ön koşul gerekmemektedir.

Kaynaklar

Damodar N. Gujarati "Temel Ekonometri"

Notlar

Ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ekonometrinin temel konuları çok iyi bilir
ÖÇ02 Ekonometrik modelleri tahmin etme ve yorumlama becerisi kazanır
ÖÇ03 Kendi başına bağımsız bir ekonometrik çalışma yapabilme ve yeni ekonometrik yöntemler geliştirme becerisi kazanır.
ÖÇ04 Bir ekonometrik modelde ortaya çıkabilecek ekonometrik sorunları belirleyebilir.
ÖÇ05 Bir ekonometrik modelde ortaya çıkabilecek herhangi bir ekonometrik soruna çözüm üretebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma/yorumlama becerisine sahiptir 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Veri toplar/analiz eder 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemlerine geliştirir 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Model tanımlama, tanımlama hatası ve tanımlama hatası çeşitleri Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
2 Model tanımlama hatalarının sınanması, ölçme hataları ve model seçme ölçütleri Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
3 Dinamik modeller: Gecikmesi dağıtılmış modellerin tahmini, Koyck yaklaşımı, Uyarlanmış Beklentiler yaklaşımı, Kısmi düzeltme modeli Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
4 Otoregresif modellerin tahmini: almon yaklaşımı, çok terimli dağıtılmış modeller:, dışsallık testleri, Wu-Hausman sınaması Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
5 Eşanlı Denklemli Modeller, Eşanlı Denklemli Model Tanımı ve Belirlenme Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
6 Eşanlı denklemli modellerin tahmini ve yorumlanması : Dolaylı En küçük kareler, genelleştirilmiş en küçük kareler , iki aşamalı en küçük kareler , sınırlı bilgiyle en çok olabilirlik yöntemi, tam bilgiyle en çok olabilirlik yöntemi Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 En çok olabilirlik tahmincisi, en çok olabilirlik tahmincisinin özellikleri, doğrusal modelin en çok olabilirlik tahmincisi ile tahmini Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Öğrenciler ara sınav için hazırlanırlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 En çok olabilirlik tahmincisi: likelihood ratio test, wald test, lagrange multiplier tests Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
10 Kesikli Seçim Modelleri : Doğrusal olasılık modeli, probit ve logit modelleri Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 Sınırılı Bağımlı Değişkenler: Budanmış, sansürlenmiş ve örneklem seçimi Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
12 Tobit model, Heckman modeli Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
13 Panel veri analizi: genel kavramlar, avantajları, havuzlanmış en küçük kareler Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
14 Panel veri modelleri: Sabit Etkiler ve Rassal Etkiler Modelleri Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
15 Zaman serisi modelleri: ARMA süreçleri, duraganlık testleri, tahminleri, öngörü Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğrenciler final sınavı için hazırlanırlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğrenciler final sınavı için hazırlanırlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2024 11:38