EKMZ405 Zaman Serisi Modelleri I

3 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EKMZ405
Ad Zaman Serisi Modelleri I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FELA ÖZBEY
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi FELA ÖZBEY (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, tek değişkenli zaman serisi analizlerinde kullanılan istatistiksel yöntemlerin teorik ve ampirik açıdan iyi anlaşılmasını amaçlar.

Dersin İçeriği

Dersin içeriğinde, stokastik süreç ve zaman serisi kavramları, zamana ve frekansa dayalı analizlerin amaçları ele alınacaktır. İktisadi zaman serilerinin bileşenleri, fark denklemlerinin çözümü, kökleri ve istikrarı incelenecektir. Etki-tepki fonksiyonu, kümülatif etki-tepki fonksiyonu ve uzun dönem tepkisi açıklanacak; süreçlerin beklenen değerleri, durağanlık ve ergodiklik konuları işlenecektir. Trend durağan ve fark durağan süreçler, beyaz gürültü sürecinin özellikleri, MA(q) süreçlerinin ortalaması, varyansı ve otokovaryansları üzerinde durulacaktır. AR(p) süreçlerinin ortalaması, varyansı ve otokovaryansları ile durağanlık koşulları incelenecek ve ARIMA(p,d,q) süreçlerine giriş yapılacaktır. ARIMA modellemesinde Box-Jenkins yaklaşımı açıklanacak; AR, MA ve ARMA süreçlerinin otokorelasyon ve kısmi otokorelasyon fonksiyonları analiz edilecektir. Son olarak, birim kök testleri üzerinde durulacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Mehmet Çınar , Mustafa Sevüktekin (2014), Ekonometrik Zaman Serileri Analizi: EViews Uygulamalı, Dora Yayıncılık James Douglas Hamilton, (1994) Time Series Analysis, Princeton University Press, ISBN: 9780691042893

Notlar

Gebhard Kirchgässner, Jürgen Wolters (2007), Introduction to Modern Time Series Analysis, Springer, ISBN: 978-3-540-73291-4


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bir fark denkleminin istikrarlılık koşullarını sağlayıp sağlamadıklarını kontrol eder.
ÖÇ02 Dinamik çarpanları (etki-tepki fonksiyonlarını) hesaplar.
ÖÇ03 Birikimli dinamik çarpanları (birikimli etki-tepki fonksiyonlarını) hesaplar.
ÖÇ04 Bir şoka verilen uzun dönemli tepkiyi hesaplar.
ÖÇ05 Trend durağan süreç ile fark durağan süreç arasındaki farkı görür.
ÖÇ06 Beyaz gürültü sürecinin istatistiksel özelliklerini sayar.
ÖÇ07 Verilen bir sürecin durağan olup olmadığını kontrol eder.
ÖÇ08 Verilen bir sürecin tersinebilir olup olmadığını kontrol eder, birim kök testlerini yapar.
ÖÇ09 Aşırı parametrizasyonlu bir ARMA modelini aşırı parametrizasyondan arındırır.
ÖÇ10 Verilen bir sürecin ortalamasını hesaplar.
ÖÇ11 Verilen bir sürecin otokovaryanslarını,otokorelasyonlarını,kısmi otokorelasyonlarını hesaplar.
ÖÇ12 Tek değişkenli zaman serileri için en uygun modeli seçer.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar/yorumlar 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Güvenilir veri kaynaklarından amaca uygun veri toplar/analiz eder 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni bir çalışmaya uyarlar 2
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Stochastik süreç ve zaman serisi kavramları; Zaman serilerinin analizi: Zamana dayalı analizlerin amaçları, frekansa dayalı analizlerin amaçları; İktisadi zaman serilerinin bileşenleri. Konu başlıklarına göre kaynak kitaplarının ilgili bölümleri okunur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
2 Birinci sıra fark denklemleri: Tanım, Fark denklemlerinin iterasyonla çözümü, birinci sıra fark denklemlerinin istikrarlılığı, Etki-tepki fonksiyonu. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 p. sıra fark denklemleri: Tanım, Fark denklemlerinin iterasyonla çözümü, p. sıra fark denklemlerinin istikrarlılığı, Etki-tepki fonksiyonu. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
4 p. sıra fark denklemleri: karmaşık kökleri olan p. sıra fark denklemlerinin istikrarlılığı ve etki-tepki fonksiyonları. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Tartışma
5 Gecikme işlemcisi, fark alma işlemcisi. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
6 Süreçlerin beklenen değerleri, durağanlık, ergodiklik; Trend durağan süreçler, fark durağan süreçler. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
7 Beyaz gürültü süreci, MA(q) süreçleri. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
8 Ara Sınav Ara sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 AR(p) süreçleri. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
10 Rassal yürüyüş süreci, ARIMA(p,d,q) süreçleri. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama
11 MA(q) süreçlerinde tersinebilirlik. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
12 ARMA modellerinde aşırı parametrizasyon sorunu. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 ARIMA modellemesinde Box-Jenkins yaklaşımı; AR, MA ve ARMA Süreçlerin otokorelasyon ve kısmi otokorelasyon fonksiyonları. Eviews uygulamaları. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
14 Birim kök testleri, Eviews uygulamaları. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
15 Genel tekrar Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
16 Dönem Sonu Sınavı Final sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Dönem Sonu Sınavı Final sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 03.03.2025 01:40