Genel Bilgi
Kod | İKT829 |
Ad | Finansal Ekonomi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HARUN BAL |
Dersin Amacı / Hedefi
Finansal Ekonomi konuları, Uluslararası Finansman çerçevesinde öğrencilere aktarılmaya çalışılacaktır. Araştırma eksenli olarak işlenilmesi hedeflenen bu derste öğrencilerin Uluslararası Finansman ve Modern Merkez Bankacılığı ilişkilerine yönelik konuların birbirlerini tamamlayan özellikleri üzerinde özellikle odaklanılması hedeflenmektedir. Bu derste ilgili literatürün inceleme ve analizleri yapılacak ve bu konularda öğrencilerin bilgi birikimleri arttırılır iken aynı zamanda orta ve ileri düzey çalışmalara yönelmeleri de teşvik edilecektir. Ders kapsamında öğrencilerin ülke spesifik bir araştırma makalesi yazmaları ve bu çalışmayı ilgili platformlara taşıması da hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
“Finansal Ekonomi” dersi, İktisat Doktora programı dersleri arasında Uluslararası Finansman ve Modern Merkez Bankacılığı ilişkilerine yönelik konularda uzmanlaşmak isteyen öğrencilere ilgili konular ve içeriğinin sistematik olarak aktarılmasını hedefleyen bir derstir.
Dersin Ön Koşulu
İktisat Doktora programı derslerinin ilk yarıyılının tamamlanmış olması ve temel kantitatif becerilere sahip olunması beklenilmektedir.
Kaynaklar
Alp, H., & Elekdağ, S. (2011). Küresel finansal kriz sırasında Türkiye'de para politikasının rolü. Büyük Durgunluk içinde: Merkez Bankacıları için Dersler. The MIT Press, 51-80. Ball, L. (1999). Para politikası için etkin kurallar. International Finance, 2(1), 63-83. Banerjee, R., Devereux, M. B., & Lombardo, G. (2015). Öz-yönelimli para politikası, küresel finansal piyasalar ve uluslararası sermaye akımlarının aşırı oynaklığı. Ulusal Ekonomik Araştırma Bürosu Çalışma Belgeleri, 21737.
Notlar
Gali, J. (2015). Monetary policy, inflation and the business cycle. Princeton Üniversitesi Yayınları. Harrison, R. (2012). Faiz oranları için etkin alt sınırda varlık alım politikası. Bank of England Working Papers, 444. Harrison, R. (2017). Optimal niceliksel genişleme. Bank of England Working Papers, 678. Kolasa, M., & Wesolowski, G. (2018). Niceliksel genişlemenin uluslararası yayılımları. Avrupa Merkez Bankası Çalışma Raporları, 2172. Kuttner, K. (2006). Merkez bankaları tahvil fiyatlarını hedefleyebilir mi? National Bureau of Economic Research Working Papers, 12454. Merola, R. (2015). Kriz sırasında finansal sürtünmelerin rolü: Tahmini bir DSGE modeli. Economic Modelling, 48, 70-82. 90
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | “Finansal Ekonomi” dersi, İktisat Doktora programı dersleri arasında Uluslararası Finansman konularında uzmanlaşmak isteyen öğrencilere hitap etmekte olup, öğrenciler orta ve ileri düzeyde ilgili literatürü öğrenir. |
ÖÇ02 | Öğrenciler bir araştırma makalesi yapabilme becerileri ve kantitatif teknikleri kullanabilme becerileri kazanır. |
ÖÇ03 | Öğrenciler ülke spesifik bir araştırma makalesi yazmaları sağlanmakta ve bu çalışmayı ilgili akademik platformlara sunabilmektedir. |
ÖÇ04 | Öğrencilerin karmaşık ekonomik ilişkileri anlama ve analiz edebilme özelliğini kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi uzmanlık yetkinlikleri derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime katkı sağlayan yeni araştırmalar yapar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi ile diğer bilimler arasındaki ilişki ve etkileşimleri derinlikli olarak kavrar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat biliminde üst düzey bilimsel araştırma yapma becerileri kazanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi sorunlar ile ilgili yeni politika önerilerini bilimsel alanlarda yazılı veya sözlü olarak sunar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey yetenekleri kullanarak iktisadi analizi yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerilerini elde eder. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat biliminde kullanılan kantitatif ve kalitatif tekniklerin üst düzey bilgisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İktisadi analiz teknikleri kullanarak yaptığı özgün bilimsel araştırmaları sunar. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak etkin biçimde çalışır. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel dergilerde iktisat bilim alanında özgün bir çalışmalarını yayınlar. | 4 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmalarını yapmak üzere tüm bilimsel kaynağı ve veriyi bilişim teknolojileri ile nereden, nasıl bulacağını bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal bilimlerde araştırmanın gerekliliğini ve önemini anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve giriş | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Finansallaşma süreci | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Finansal big-bang | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Merkez Bankaları ve para politikası | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | İktisat teorisi ve finansallaşma ilişkileri | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Modern para teorisi | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Niceliksel genişleme | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Taylor Kuralı | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Keynes-Friedman ve Lucas’ta Para Politikası kıyaslamaları | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Gelişmiş ülkelerde Para Politikaları | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Avrupa Birliği Para Politikaları | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Uzak Doğu Ülkeleri ve Para Politikaları | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Gelişmekte olan ülkelerde Para Politikaları | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Türkiye Ekonomisi ve Para Politikaları. | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Seçilmiş Makaleler I | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |