Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
MİMARLIK PR. | |
Kod | MIM125 |
Ad | Temel Tasarım I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALTAY ÇOLAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ALTAY ÇOLAK
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. ÖZLEM ŞENYİĞİT SARIKAYA (Güz) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Dr. Öğr. Üyesi GAMZE ATAY (Güz) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Görsel anlatım ifadesinde temel tasarım ilke ve öğelerini çözümleme bilgileri ve becerileri üzerinden kazanmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında, temel tasarım, ilke ve ögeler kapsamında bilgilere yer verilir. Tasarım öge ve ilkelerini kullanarak nasıl özgün ürünler ortaya konabileceği anlatılır.
Dersin Ön Koşulu
Literatür araştırması
Kaynaklar
Demir Divanlıoğlu, Temel Tasar Birsen Yayın Evi, İst. 1997 Latife Gürer, Temel Tasarım, Birsen Yayın Evi, ISBN 975-511-386-X İ. Hulüsi Güngör, Temel Tasar, Esen Ofset, ISBN 975 000504 01 Seylan A., Temel Tasarım M Kitap Yayınları ISBN 9750015800 2005 Francis D.K. CHING, Mimarlık, Biçim, Mekan ve Düzen YEM, ISBN 975-8599-20-8
Notlar
mimarlık dergileri ve tezler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sanatın temel ilkelerini bilir/mimari tasarımın çeşitli alanlarına uyarlar. |
ÖÇ02 | Çeşitli malzeme ve teknikler ile özgün tasarımlar yaratır |
ÖÇ03 | Tasarımı yaratıcı bir bakış açısıyla geliştirir. |
ÖÇ04 | İlke ve öğeler ile kompozisyonlar oluşturabilme yeteneğini kazanır |
ÖÇ05 | Soyut ve somut kavramları ilişkilendirme becerisini kazanır. |
ÖÇ06 | İki ve üç boyutlu kompozisyonları algılama becerisini kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında sürdürülebilirlik ilkelerini kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri ve üç boyutlu modelleri kullanır. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak tasarım üretir. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını yerine getirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel görüşme, ders konuları hakkında kısa bilgilendirme | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sunum: Nokta, Çizgi, Düzlem | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Stüdyo Uygulaması: Nokta, Çizgi, Düzlem | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Sunum: Renk, doku, biçim, şekil | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Stüdyo Uygulaması: Renk, doku, biçim, şekil | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Sunum: Mekan Organizasyonları | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Stüdyo Uygulaması: Mekansal Organizasyonları | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Sunum: Kontrast/Zıtlık kullanımı | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Stüdyo Uygulaması: Kontrast/Zıtlık | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Sunum: Simetri, Asimetri | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Stüdyo Uygulaması: Simetri, Asimetri | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
13 | Sunum: Denge, Birlik | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Stüdyo Uygulaması: Denge, Birlik | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Sunum: Egemenlik, Tekrar | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 50 | 20 |
1. Ödev | 50 | 20 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |