Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
MİMARLIK PR. | |
Kod | MIM245 |
Ad | Mimarlık Tarihi I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi GAMZE ATAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi GAMZE ATAY
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; mimarlık tarihi öğretileri doğrultusunda, dünya mimarisinin tasarım kuramları, Antik Roma Mimarisi, Ortaçağ Mimarisi ve Rönesans Dönemi Sonuna Kadar olan süreçteki mimari mirası tanımak, böylece günümüz mimarisi ve tasarımında daha iyi değerlendirmeler yapılabilmesi için, dünya mimarlığının değişim çizgisini kavramaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini; Roma İmparatorluğu Mimarisi, Ortaçağ Mimarileri, İslam Mimarisi, Rönesans Mimarisi, Barok ve Rokoko Mimarileri konuları oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Haftalık Program PPS Sunumlar
Notlar
1. Roth, L.M., Mimarlığın Öyküsü 2. Mutlu, B., Mimarlık Tarihi Ders Notları, Mimarlık Vakfı Enstitüsü Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Roma, Ortaçağ ve İslam dönemi sanatları ve mimari miraslarının temel bilgileri ve anlamlarına karşı hassasiyet kazanır |
ÖÇ02 | Ortaçağ öncesi ve sonrası mimari süreç ve onu oluşturan kültür arasında kurulan anlamsal bağı analiz eder. |
ÖÇ03 | Ortaçağ Avrupası ve İslam sanatı arasındaki kültürel, ekonomik, coğrafi vb. farklılıkların mimari tasarıma yansıyan ilişkilerini kıyaslar |
ÖÇ04 | Antik Roma döneminden Barok döneme kadar dünya mimarlığının değişim sürecini açıklar |
ÖÇ05 | Farklı coğrafyalar arasındaki mimari değişiklikleri ve nedenlerini tanımlar. |
ÖÇ06 | Ortaçağ öncesi ve sonrası mimari tarzların eleştirel yorumlarından yararlanarak yeni yöntemler ve tasarımlar kurgular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında sürdürülebilirlik ilkelerini kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri ve üç boyutlu modelleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak tasarım üretir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını yerine getirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş / Genel Bilgi | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Özet Tekrar | Genel konu tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
3 | Antik Roma Mimarlığı 1 | Antik Roma Mimarlığı ile ilgili literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
4 | Antik Roma Mimarlığı 2 | Antik Roma Mimarlığı ile ilgili literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
5 | Antik Roma Mimarlığı 3 | Antik Roma Mimarlığı ile ilgili literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
6 | Erken Hıristiyan Mimarisi | Erken Hıristiyan Mimarisi ile ilgili literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
7 | Doğu Roma-Bizans Mimarisi | Doğu Roma-Bizans Mimarisi ile ilgili literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Genel konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İslam Ülkeleri Mimarisi 1 | İslam Ülkeleri Mimarisi ile ilgili literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
10 | İslam Ülkeleri Mimarisi 2 | İslam Ülkeleri Mimarisi ile ilgili literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
11 | Romanesk Sanatı ve Mimarisi | Romanesk Sanatı ve Mimarisi ile ilgili literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
12 | Gotik Sanatı ve Mimarisi | Gotik Sanatı ve Mimarisi ile ilgili literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
13 | Rönesans Sanatı ve Mimarisi | Rönesans Sanatı ve Mimarisi ile ilgili literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
14 | Barok Sanatı ve Mimarisi | Barok Sanatı ve Mimarisi ile ilgili literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
15 | Rokoko Sanatı ve Mimarisi | Rokoko Sanatı ve Mimarisi ile ilgili literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların genel tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların genel tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |