MIM237 Depreme Dayanıklı Yapı Tasarımı

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MİMARLIK FAKÜLTESİ
MİMARLIK PR.
Kod MIM237
Ad Depreme Dayanıklı Yapı Tasarımı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SIDIKA SEREN GÜVEN
Dersin Öğretim Elemanı Arş. Gör. Dr. Jülide YÜZBAŞI (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, deprem, depreme dayanıklı yapı tasarımında taşıyıcı sistemin görev ve önemi, taşıyıcı sistem düzensizlikleri ve çözüm önerileri, iç mekan tasarımında depremin etkisi konularında bilgi ve becerileri geliştirmektir.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında, yerküre ve deprem, taşıyıcı sistem düzenleme ilkeleri, depreme dayanıklı yapı tasarımı, taşıyıcı sistem düzensizlikleri ve çözüm önerileri, iç mekanı tasarımı deprem ilişkisi ile ilgili bilgiler yer almaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Ders ön koşulu yoktur

Kaynaklar

Deprem Mühendisliğine Giriş ve Depreme Dayanıklı Yapı Tasarımı, Zekai Celep

Notlar

Betonarme II ders notları, Ahmet Topçu, Mimarlıkta Taşıyıcı Sistemler, Nafiz Çamlıbel


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yerkürenin yapısı ve deprem hareketlerini açıklar
ÖÇ02 Yapılarda taşıyıcı sistem düzenleme ilkelerini özetler
ÖÇ03 Depreme dayanıklı tasarımda yapı taşıyıcı sisteminin görev ve önemini açıklar
ÖÇ04 Depreme dayanım açısından yapılarda taşıyıcı sistem düzensizliklerini açıklar.
ÖÇ05 Depreme dayanıklı yapı tasarımında düzensiz taşıyıcı sistemlere çözüm önerileri getirir.
ÖÇ06 Mimari proje üzerinde depreme dayanım şartlarını gözeterek taşıyıcı sistem elemanlarının yerleştirilmesini planlar
ÖÇ07 Depremin iç mekan düzenleme konusundaki etkisini tartışır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında sürdürülebilirlik ilkelerini kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri ve üç boyutlu modelleri kullanır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak tasarım üretir.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.).
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını yerine getirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yerküre ve deprem Ön hazırlığa gerek yoktur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
2 Betonarme taşıyıcı sistemler-1 Ders materyallerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Betonarme taşıyıcı sistemler-2 Ders materyallerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Depreme dayanıklı yapı tasarımı-1 Ders materyallerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme
5 Depreme dayanıklı yapı tasarımı-2 Ders materyallerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme
6 Taşıyıcı sistem düzensizlikleri ve çözüm önerileri- Yatay yönde düzensizlikler-1 Ders materyallerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma
7 Taşıyıcı sistem düzensizlikleri ve çözüm önerileri- Yatay yönde düzensizlikler-2 Ders materyallerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Taşıyıcı sistem düzensizlikleri ve çözüm önerileri- Düşey yönde düzensizlikler-1 Ders materyallerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma
10 Taşıyıcı sistem düzensizlikleri ve çözüm önerileri- Düşey yönde düzensizlikler-2 Ders materyallerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma
11 Taşıyıcı sistem düzensizlikleri ve çözüm önerileri- Temellerle ilgili düzensizlikler Ders materyallerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme
12 İç mekan tasarımı ve deprem ilişkisi Ders materyallerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Benzetim
13 Öğrenci projeleri üzerinde taşıyıcı sistem incelemeleri-1 Ders materyallerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Proje Temelli Öğrenme , Alıştırma ve Uygulama
14 Öğrenci projeleri üzerinde taşıyıcı sistem incelemeleri-2 Ders materyallerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme
15 Öğrenci projeleri üzerinde taşıyıcı sistem incelemeleri-3 Ders materyallerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.02.2025 07:14