MIM361 Mimarlıkta Engelsiz Tasarım

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MIM361
Ad Mimarlıkta Engelsiz Tasarım
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ONUR ERMAN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ONUR ERMAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Engellilik olgusuna yönelik tasarım bilinci oluşturmak. Mimarın engelsiz tasarım kapsamında rolünü tartışmak. Herkes için tasarım anlayışına ulaşmak.

Dersin İçeriği

Engellilik kavramı, engellilere yönelik tasarımlar, engelsiz tasarım, evrensel tasarım, herkes için tasarım, standartlar, yönetmelikler, farklı tasarım alanlarında ve mekan düzeylerinde engelsiz tasarım örnekleri.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Herkes için tasarım ve engelsiz tasarım konusunda ilgili yönetmelikler, el kitapları, standartlar.

Notlar

Engelsiz tasarım ve herkes için tasarım uygulama örnekleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Engelsiz tasarım, evrensel tasarım ve herkes için tasarım konusunda iyi uygulama örneklerini tanımlar.
ÖÇ02 Engelsiz tasarımın önemini ve gereğini anlar.
ÖÇ03 Engelli bireyler için tasarımda gerekli kullanılır bilgiyi seçer.
ÖÇ04 Engelsiz bir çevre oluşturmak için mimarlığın etkin rolünü bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. 2
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.).
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin İçeriğinin ve İşleyiş Programının Verilmesi Engelli Odaklı Tasarımın Tarihçesi hakkında genel araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Engelli Odaklı Tasarımın Tarihçesi ve Çıkış Noktası Engellilik Kavramı ve Engellilik Düzeyleri hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Engellilik Kavramı ve Engellilik Düzeyleri Engellilerin Kent ve Toplum Yaşamında Karşılaştığı Sorunlar hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Engellilerin Kent ve Toplum Yaşamında Karşılaştığı Sorunlar Engellilik ve Erişilebilirlik hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Engellilik ve Erişilebilirlik: Standartlar, Yönetmelikler ve İlkelerin incelenmesi Engellilik ve Erişilebilirliğe İlişkin Tasarım Yaklaşımları hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Engellilik ve Erişilebilirliğe İlişkin Tasarım Yaklaşımları: Engelsiz Tasarım, Engelli Dostu Tasarım, Evrensel Tasarım Konuların Tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
7 Dolaşım Alanlarında Engelsiz Tasarım Engelli Bireyin Boyutsal ve Mekansal Gereksinimleri hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
8 Ara Sınav Dolaşım Alanlarında Engelsiz Tasarım hakkında araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Engelsiz Tasarım Örneklerinin Tartışılması Öğrenci Sunumları Engelsiz Tasarım hakkında araştırma, sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay
10 Engelsiz Tasarım Uygulamalarının Tartışılması, Öğrenci Sunumları Engelsiz Tasarım örnekleri araştırması, sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
11 Kamusal Mekanlarda Engelsiz Tasarım Kamusal Mekanlarda Engelsiz Tasarım hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
12 Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler, öğrenci sunumları Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler hakkında araştırma, sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Grup Çalışması
13 Ülkemizde Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler Ülkemizde Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Dünyada Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler Dünyada Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Ders konularının genel tekrarı ve dersin sonlandırılması Konuların genel tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 27.11.2024 01:51