Genel Bilgi
Birim | İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ |
EKONOMETRİ PR. (İNGİLİZCE) | |
Kod | ECMZ103 |
Ad | Mathematics I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SEMİN PAKSOY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SEMİN PAKSOY
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temel matematik teoremleri anlatılarak sosyal bilimlerde uygulamalarının tanıtılması amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği
Fonksiyonların temel özellikleri ele alınarak limit ve süreklilik kavramları incelenir. Türev ve türev uygulamaları kapsamında fonksiyonların değişim oranları değerlendirilir ve limitlerde belirsiz şekillerin çözüm yöntemleri ele alınır. Polinom ve rasyonel fonksiyonların değişimi analiz edilerek grafik çizimleri yapılır. Üstel fonksiyonların özellikleri incelenerek grafiksel temsilleri oluşturulur ve logaritmalı fonksiyonların değişimi değerlendirilerek grafiklerinin çizimi gerçekleştirilir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Haeussler, E. F., Paul, R. S., & Wood, R. J. (2010). Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics, and the Life and Social Sciences (13th ed.). Pearson Education.
Notlar
Yok
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Matematik araştırması bilgilerini İşletme, İktisat ve Sosyal Bilimler problemlerine uygulama becerisi kazandırır |
ÖÇ02 | İşletmelerde karşılaşılan ekonomik problemlerinin matematiksel modelini oluşturur |
ÖÇ03 | Ekonomik problemi formüle eder |
ÖÇ04 | Ekonomik problemi çözer |
ÖÇ05 | Elde edilen sonucu yorumlar |
ÖÇ06 | Fonksiyonların temel özelliklerini tanır |
ÖÇ07 | Limit ve süreklilik kavramlarını kullanarak fonksiyonların davranışlarını değerlendirir. |
ÖÇ08 | Türevin çeşitli uygulamalarını kullanarak değişim oranlarını analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar/yorumlar | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir veri kaynaklarından amaca uygun veri toplar/analiz eder | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni bir çalışmaya uyarlar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler/kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Lineer Denklemler ve Eşitsizlikler, Grafikler ve Doğrular, İşletme, İktisat ve Sosyal Bilimlerde Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
2 | İkinci Dereceden Karesel Fonksiyonlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Polinomlar ve Rasyonel, Üstel ve Logaritmik Fonksiyon Türleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | Limit Kavramına Giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Süreklilik ve süreklilik uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Değişim Oranı, Bir Grafiğin Eğimi, Türev Tanımı, Türev Bulma, Teğet Doğrusunun Eğimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
7 | Temel Türev Alma Kuralları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Diferensiyeller, Diferensiyel Metodu ile Yaklaşım Artmaları ve Diferensiyelleri Karşılaştırma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | İş ve Ekonomide Marjinal Analiz Marjinal Maliyet, Gelir ve Kar Maliyet Analizi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | e-Sabiti ve Sürekli Bileşik Faiz, Üstel ve Logaritmik Fonksiyonların ,Türevleri Çarpım ve Bölümün Türevlerinin Bulunması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Zincir Kuralı, Kapalı Fonksiyonların Türevlerini Bulma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Zincir kuralı ve kapalı fonksiyonların türevleri ile ilgili uygulamalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Birinci Türev ve Grafikler İkinci Türev ve Grafikler Uygulamalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | LHopital Kuralı Eğri Çizme Teknikleri Optimizasyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Final sınavları | Final sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınavları-ikinci hafta | Final sınavları-ikinci hafta | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |