Genel Bilgi
Birim | İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ |
EKONOMETRİ PR. (İNGİLİZCE) | |
Kod | ECMZ303 |
Ad | Mathematical Economics I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KENAN LOPCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. KENAN LOPCU
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, matematiksel yöntemler kullanılarak ve matematiksel modeller geliştirerek iktisadi unsurlar arasındaki ilişkilerin analiz edilmesi ve anlaşılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste, farklı piyasalarda kar maksimizasyonu, iktisadi modellere matris uygulamaları ve kısıtsız ile kısıtlı optimizasyonlar kullanılarak iktisadi analiz yapılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Matematik I-II, İktisada giriş I, İstatistik I-II ve Mikroiktisat I-II derslerinden başarılı olmak.
Kaynaklar
Chiang, A. C., & Wainwright, K. (2005). Fundamental methods of mathematical economics (4th ed.). McGraw-Hill.
Notlar
Pindyck, R. S., & Rubinfeld, D. L. (2013). Microeconomics (8th ed.). Pearson. Case, K. E., Fair, R. C., & Oster, S. M. (2012). Principles of economics (10th ed.). Prentice Hall.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Matris teorisini iktisadi modellere uygular |
ÖÇ02 | Farklı piyasalarda maliyet minimizasyonu analizi yapar |
ÖÇ03 | Farklı piyasalarda kar maksimizasyonunu analizi yapar |
ÖÇ04 | Fayda maksimizasyonu analizi yapar. |
ÖÇ05 | Harcama minimizasyonu analizi yapar |
ÖÇ06 | Çok değişkenli kısıtlı optimizasyonları çözümler |
ÖÇ07 | Çok değişkenli kısıtsız optimizasyonları çözümler |
ÖÇ08 | Kısıtlı optimizasyonda matris teorisini uygular |
ÖÇ09 | Kısıtsız optimizasyonda matris teorisini uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar/yorumlar | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir veri kaynaklarından amaca uygun veri toplar/analiz eder | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni bir çalışmaya uyarlar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler/kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kar maksimizasyonu: tam rekabet piyasası ve tekelci piyasa | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kar maksimizasyonu: duopol ve oligopol | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Mikro model ve matrise giriş | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Matris cebiri ve Cramer kuralı | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Tek ve ikili piyasada matris analizi | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Farklılaştırılmış ürünler üreten iki firmalı piyasa | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Tekrar | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | İşlenmiş konuların çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çok değişkenli matematik | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Çok değşikenli matematik, uygulama | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Kısıtsız optimizasyona giriş | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Çok değişkenli optimizasyon | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Maliyet minimizasyonu, fayda maksimizasyonu | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Harcama minimizasyonu | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Gözden geçirme | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Final sınavı | Tüm ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınavı | Tüm ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |