Genel Bilgi
Birim | İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ |
EKONOMETRİ PR. (İNGİLİZCE) | |
Kod | ECMS305 |
Ad | Optimization |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Salih ÇAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. Salih ÇAM
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Optimizasyon yöntemlerinin öğrenilmesi ve uygulanması yolu ile öğrencilere analitik düşünme ve problem çözme becerisi kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Optimizasyon teorisine giriş yapılacaktır, kısıtlanmamış fonksiyonlarda global maksimum yada minimum için gerek ve yeter koşullar incelenecektir, Newton-Raphson yöntemi, kısıtlanmış sürekli fonksiyonların optimizasyonu konuları işlenecektir, eşitlik halindeki kısıtlarda Lagranj yöntemi, doğrusal programlama ve simpleks yöntemi, duyarlılık analizi, eşitsizlik halindeki kısıtlarda Lagranj yönteminin genişletilmesi, doğrusal olmayan kısıtlanmış problemlerde Kuhn-Tucker gerekli koşularının belirlenmesi, doğrusal olmayan programlama algoritmaları, gradyan iniş yöntemi, kuadratik programlama, geometrik programlama ve stokastik programlama yöntemlerinin detayları verilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Winston, W. L. (1991). Operations research: applications and algorithms. Taha, H. A., & Taha, H. A. (1997). Operations research: an introduction (Vol. 7). Upper Saddle River, NJ: Prentice hall. Hillier, F. S., & Lieberman, G. J. (2015). Introduction to operations research. McGraw-Hill.
Notlar
İlgili istatistiksel ve ekonometrik paket programlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Analitik düşünme ve problem çözme becerisi kazanır |
ÖÇ02 | Matematiksel model kurar |
ÖÇ03 | Optimizasyon ile ilgili temel kavramları bilir |
ÖÇ04 | Veri toplar, düzenler ve analiz eder |
ÖÇ05 | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır |
ÖÇ06 | Karmaşık optimizasyon problemlerini modeller ve analiz eder |
ÖÇ07 | Problemleri matematiksel formda ifade eder. |
ÖÇ08 | Matematiksel fonksiyonları uygun algoritmalarla çözer |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar/yorumlar | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir veri kaynaklarından amaca uygun veri toplar/analiz eder | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni bir çalışmaya uyarlar | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler/kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Optimizasyon teorisine giriş | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kısıtlanmamış fonksiyonlarda global maksimum yada minimum için gerek ve yeter koşullar | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Newton-Raphson yöntemi | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kısıtlanmış sürekli fonksiyonların optimizasyonu | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Eşitlik halindeki kısıtlarda Lagranj yöntemi | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Doğrusal programlama ve simpleks yöntemi | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Duyarlılık analizi | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık yapılır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Eşitsizlik halindeki kısıtlarda Lagranj yönteminin genişletilmesi | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Doğrusal olmayan kısıtlanmış problemlerde Kuhn-Tucker gerekli koşularının belirlenmesi | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Doğrusal olmayan programlama algoritmaları | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Gradyan iniş yöntemi | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kuadratik programlama | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Geometrik programlama | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Stokastik programlama | haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık yapılır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık yapılır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |