Genel Bilgi
Birim | İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ |
EKONOMETRİ PR. (İNGİLİZCE) | |
Kod | ECMZ304 |
Ad | Mathematical Economics II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KENAN LOPCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. KENAN LOPCU
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, matematiksel yöntemler kullanılarak ve matematiksel modeller geliştirerek iktisadi unsurlar arasındaki ilişkilerin analiz edilmesi ve anlaşılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste birinci dereceden diferansiyel denklemler, yüksek dereceden diferansiyel denklemler, birinci dereceden fark denklemleri kullanılarak iktisadi çözümleme yapılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Matematik I-II, İktisada giriş II, İstatistik I-II ve Makroiktisat I-II derslerinden başarılı olmak.
Kaynaklar
Chiang, A. C., & Wainwright, K. (2005). Fundamental methods of mathematical economics (4th ed.). McGraw-Hill. Mishkin, F. S. (2006). The economics of money, banking, and financial markets (8th ed.). Addison Wesley.
Notlar
McCallum, B. T. (1989). Monetary economics: Theory and policy. Macmillan.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Birinci dereceden differansiyel denklemleri açıklar |
ÖÇ02 | Temel makro-ekonomik modellerin karşılaştırmalı durağanlık analizini yapar. |
ÖÇ03 | Dinamik makro-ekonomik modellerin temel ayırt edici özelliklerini listeler. |
ÖÇ04 | Basit rasyonel beklentiler modellerinin dinamik çözümlemelerini tanımlar. |
ÖÇ05 | Başlıca büyüme modellerinin temel çözümlemelerini yapar. |
ÖÇ06 | Elde edilen sonuçları iktisadi olarak yorumlar |
ÖÇ07 | Üretim ve istihdamdaki dalgalanmaları analiz eden ekonometrik yaklaşımları açıklar. |
ÖÇ08 | Uzun dönem dengesini tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar/yorumlar | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir veri kaynaklarından amaca uygun veri toplar/analiz eder | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni bir çalışmaya uyarlar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler/kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ekonomik dinamikler, integral matematiği ve integralin iktisadi uygulamaları | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sabit katsayılı ve sabit terimli birinci dereceden diferansiyel denklemler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | İktisadi Uygulama: piyasa fiyatı dinamikleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Değişken katsayı ve değişken terimli denklemler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Tam diferansiyel denklemler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
6 | Doğrusal olmayan diferansiyel denklemler, diferansiyel denklemlerin grafik çözümlemesi | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | İktisadi uygulama: Solow büyüme modeli | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara sınavı | Ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sabit katsayı ve sabit terimli ikinci dereceden diferansiyel denklemler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Karmaşık sayılar ve çevrimsel fonksiyonlar | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Karmaşık kök analizi | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | İktisadi uygulama: fiyat beklentilerine dayalı piyasa modeli | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | İktisadi uygulama: Enflasyon ve işsizlik arasındaki etkileşim | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
14 | Değişken terimli diferansiyel denklemler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Birinci dereceden fark denklemleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Dönem sonu sınavı | Tüm içeriğn çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Dönem sonu sınavı | Tüm içeriğn çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |