Genel Bilgi
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin En Küçük Kareler Tahmininin tüm yönlerini tamamen öğrenmiş olmaları ve Maksimum Olabilirlik ile Genelleştirilmiş Momentler yöntemini kullanabilmeleri amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği
Bu ders, öğrencilere ekonomik teori ve ekonometrik yöntemlerin uygulamalarını sağlamak için tasarlanan iki dönemlik bir serinin birincisidir. Ekonometrik yöntemlere genel bir bakış getirilecek ve en yararlı olduğu düşünülen uygulamalar anlatılacaktır. Parametre tahmini yapılırken, iktisadi hipotezler test edilirken ve iktisadi sonuçlar yorumlanırken iktisadi teorinin ve verinin nasıl kullanılacağı tartışılacaktır
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Cameron, A. C., & Trivedi, P. K. (2010). Microeconometrics using stata (Vol. 2). College Station, TX: Stata press. Gujarathi, D. M. (2022). Gujarati: Basic Econometrics. McGraw-hill.
Notlar
İlgili Ders Notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci EKK yöntemini tamamen özümser. |
ÖÇ02 | Ençok Olabilirlik yöntemi ve Genelleştirilmiş Momentler Yöntemini öğrenir. |
ÖÇ03 | Tahmin ettiği modellerle ilgili istatistiksel çıkarım yapar |
ÖÇ04 | İlgili modellerin tahmini için gerekli yazılımları öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma/yorumlama becerisine sahiptir | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri toplar/analiz eder | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemlerine geliştirir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler/kendini sürekli yeniler | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders Konuları ve Yöntem | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | En Küçük Kareler Tahmini 1 | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | En Küçük Kareler Tahmini 2 | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | Ençok Olabilirlik Tahmini 1 | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Ençok Olabilirlik Tahmini 2 | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Ençok Olabilirlik Yaklaşımı Kullanılarak İstatistiksel Çıkarım 1 | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Ençok Olabilirlik Yaklaşımı Kullanılarak İstatistiksel Çıkarım 2 | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Momentler Yöntemi 1 | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Momentler Yöntemi 2 | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Momentler Yöntemi Kullanılarak İstatistiksel Çıkarım | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Genelleştirilmiş Momentler Yöntemi 1 | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Genelleştirilmiş Momentler Yöntemi 2 | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | Diğer Tahmin Yöntemleri 1 | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | Diğer Tahmin Yöntemleri 2 | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
16 | Genel Uygulama | problem seti | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |