Genel Bilgi
Kod | OÖ1839 |
Ad | Erken Çocuklukta Aile Eğitimi ve Katılımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 5-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Erken çocukluk eğitiminde aile eğitimi ve katılımının önemini kavramalarını, aile eğitimi ve katılımı çalışmalarını planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerilerini kazanmalarını, güncel araştırmaları takip etme ve yorumlama becerisi kazanmalarını sağlamak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Erken çocukluk eğitiminde aile eğitimi ve katılımının önemi ve amacı; aile kuramları; aile eğitiminde kullanılan teknikler; aile katılımı çalışmaları; aile eğitimi ve katılımının planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi; aile eğitimi ve katılımı ile ilgili güncel araştırmaların incelenmesi ve aile eğitimi ve katılımına yönelik araştırma planlama, yürütme ve raporlaştırma.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Aile Eğitimi ve Katılımı. Her Yönüyle Okul Öncesi Eğitim Seti Hedef Yayıncılık Aktaş Arnas, Y. (Ed.) (2011). Aile eğitimi ve okul öncesinde aile katılımı. Ankara: Vize Yayıncılık. Cömert, D. ve Erdem, E. Erken çocukluk döneminde aile eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap Yayınevi Çağdaş, A. ve Şahin Seçer, Z. Anne baba eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap Yayınevi Hornby, G.(2000). Improving parental involvement. London: Continuum International Pub.
Notlar
Balkar, B. (2009).Okul-aile işbirliği sürecine ilişkin veli ve öğretmen görüşleri üzerine nitel bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (36), 105-123. Anders, Y., Rossbach H.G., Weinert, S., Ebert, S., Kuger, S., Lehrl, S. Et al. (2012). Home and preschool learning environments and their relations to the development of early numeracy skills. Early Childhood Research Quarterly, 27, 231-244. Arnold, D. H., Zeljo, A., Doctoroff, G. L. & Ortiz, C.(2008). Parent involvement in preschool: Predictors and the relation of involvement to preliteracy development. School Psychology Review, 37 (1), 74-90. Becker, H. J.,& Epstein, L. J. (1982). Parent involvement: A survey of teacher practices. The Elementary School Journal, 83 (2), 85-102. Fan, X. ve Chen, M. (2001). Parental involvement and students’ academic achievement: A meta-analysis. Educational Psychological Review, 13 (1), 1-22. Fantuzzo, J. & Tighe, E., Childs, S. (2000). Family involvement questionnaire: A multivariate assessment of family participation in early childhood education. Journal of Educational Psychology, 92(2), 367–370. Ford, L. & Amaral, D. (2006). Research on parent involvement: Where we’ve been, where we need to go. School Leadership Journal, 1 (6), 1-20. Hornby, G. & Lafaele, R. (2011). Barriers to parental involvement in education: An explanatory model. Educational Review, 63(1), 37-52. Kohl, G., Lengua, L.J. & Mcmahon R.J. (2000). Parent involvement in school conceptualizing multiple dimensions and their relations with family and demographic risk factors. Journal of School Psychology, 38 (6), 501-523. LeFevre, J. A., Skwarchuk, S. L., Smith-Chant, B. L., Fast, L., Kamawar, D. & Bisanz, J. (2009). Home numeracy experiences and children’s math performance in the early school years. Canadian Journal of Behavioural Science, 41 (2), 55-66. Manolitsis, G., Georgiou, G. & Tziraki, N. (2013). Examining the effects of home literacy and numeracy environment on early reading and math acquisition. Early Childhood Research Quarterly, 28, 692-703. Marcon, R. A. (1999). Positive relationships between parents school involvement and publish school inner city preschoolers’ development and academic performance. School Psycology Rewiev, 28 (3), 395-412. MEB (2013) 0-36 Aylık Çocuklar İçin Eğitim Programıyla Bütünleştirilmiş Aile destek Eğitim Rehberi (EBADER). Milli Eğitim Bakanlığı. MEB (2013)Okul Öncesi Eğitimle Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER). Milli Eğitim Bakanlığı. Morrison, G.S. (2006).Fundamentals of early childhood education. USA: Pearson, Merrill Prentice Hall. Nakamura, R. M. (2000). Healthy classroom management: Motivation, communication, and discipline. Wadsworth Thomson Pub. Canada. Pekşen Akça, R. ve Aydoğdu F. (Eds.) Aile eğitiminde güncel konular. Ankara: Eğiten Kitap Yayınevi Pena, D. C. (2000). Parent involvement: Influencing factors and implications. The Journal of Educational Research, 94 (1), 42-54. Pomerantz, E. M., Moormann, E. A. & Litwack, S. D. (2007). The how, whom, and why of parents’ involvement in children’s academic lives: More is not always better. Review of Educational Research, 77 (3), 373-410.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Aile kavramını, ailenin çocuğun eğitimindeki önemini ve aile kuramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Aile eğitimini, aile eğitimi yaklaşım ve programlarını betimler. |
ÖÇ03 | Aile eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikleri belirtir. |
ÖÇ04 | Aile katılımını, amacını ve önemini, aile katılım engellerini ifade eder. |
ÖÇ05 | Aile katılımı çalışmalarını açıklar. |
ÖÇ06 | Ailelerin ihtiyaçlarını belirleyerek aile eğitimi ve katılımı çalışmaları planlar. |
ÖÇ07 | Aile eğitimi ve katılımı çalışmalarının uygulama ve değerlendirme sürecini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak okul öncesi kapsamında yer alan güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda bağımsız veya bir takım üyesi olarak çalışır | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve kuramsal temelli, etkileşimli ve etik zeminde uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanda yürüttüğü bilimsel bir çalışmaları yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunar. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders içeriğinin, kaynakların, izlenecek strateji, yöntem ve tekniklerin tanıtımı | Ön hazırlık gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Aile kavramı, ailenin işlevleri, aile türleri ve tarihsel süreçte çocuğun eğitiminde aile | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Çocuğun gelişimini etkileyen ailesel faktörler (anne baba tutumları, çocuğun aile içindeki yeri, doğuş sırası, tek çocuk olma, cinsiyet vb) | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Aile içi iletişim | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
5 | Aile eğitiminin tanımı, amacı, önemi ile aile eğitimi yaklaşımları ve programları | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
6 | Aile eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Türkiye’de ve dünyada uygulanan aile eğitim programları | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Okul-aile işbirliğinin tanımı, kapsamı ve yasal dayanakları | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Aile katılımının tanımı, amacı ile aile katılımında karşılaşılan sorunlar ve engeller | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama |
11 | Okul temelli aile katılımı etkinlikleri | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
12 | Ev temelli aile katılımı etkinlikleri | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Okul öncesi eğitime toplum katılımı | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Aile eğitimi ve katılımına yönelik güncel araştırmaların incelenmesi ve tartışılması | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Aile eğitimi veya aile katılımına yönelik hazırlanan araştırma önerisinin sunulması | Araştırma önerisi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 20 | 100 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 204 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,16 | ||
AKTS | 8 AKTS |