OÖ841 Sosyal Bilimlerde İleri Düzey Nicel Veri Analizi

8 AKTS - 5-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod OÖ841
Ad Sosyal Bilimlerde İleri Düzey Nicel Veri Analizi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 5-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZKAN ÖZGÜN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ÖZKAN ÖZGÜN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, lisansüstü öğrencilerin istatistik ve araştırma yöntemleri dersinde edinmiş oldukları bilgileri nicel veri analizi becerilerine dönüştürmektir. Ders ileri istatistiksel analizleri içerecek şekilde planlanmıştır.

Dersin İçeriği

Çoklu regresyon, faktör analizi, diskriminant analizi, iç tutarlılık ölçümleri, MANOVA, küme analizi, log-lineer modeller ve lojistik regresyon uygulamaları yapılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersi alabilmek için öğrencilerin yüksek lisans düzeyinde bir araştırma yöntemleri dersi almış olmalarına ek olarak nicel veri analizi ile ilgili bir ders almış olmaları gerekmektedir.

Kaynaklar

George, D. & Mallery, P. (2022). IBM SPSS statistics 27 step by step: A simple guide and reference (7th ed.). Routledge.

Notlar

- Veri setleri - Harlow, L. L. (2023). The essence of multivariate thinking: Basic themes and methods (3rd ed.). Routledge.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Veriye ve araştırma problemine uygun alternatif analizler arasından uygun olanları seçer
ÖÇ02 İleri düzey analizleri bağımsız olarak yürütür
ÖÇ03 İleri düzey istatistiksel analiz sonuçlarını ve çıktılarını yorumlar
ÖÇ04 İleri düzey analiz sonuçlarını ve yapılan yorumları değerlendirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak okul öncesi kapsamında yer alan güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda bağımsız veya bir takım üyesi olarak çalışır
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve kuramsal temelli, etkileşimli ve etik zeminde uygular.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanda yürüttüğü bilimsel bir çalışmaları yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunar. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse giriş ve dersin çerçevesinin, gerekliliklerinin, değerlendirilmesinin tanıtılması Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Temel düzey istatistiksel analizlerin gözden geçirilmesi. Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
3 Çoklu regresyon Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
4 Faktör analizi Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Gösteri, Rol Oynama, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
5 Küme analizi Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
6 Diskriminant analizi Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
7 Genel doğrusal modeller: MANOVA ve MANCOVA Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınavlar Konuların tekrarı ve sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 Tekrar ölçümlü MANOVA Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
10 Lojistic regresyon Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
11 Hiyerarşik log-lineer modeller Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
12 Hiyerarşik olmayan log-lineer modeller Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
13 Artık-kalıntı analizi Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
14 İleri düzey istatistiksel analiz alıştırmaları Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
15 İleri düzey istatistiksel analiz uygulamaları ve yorumlanması Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların tekrarı ve sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların tekrarı ve sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 17 3 51
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 12 6 72
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 192
Toplam İş Yükü / 25 (s) 7,68
AKTS 8 AKTS

Güncelleme Zamanı: 21.10.2024 01:13