Genel Bilgi
Kod | OÖ842 |
Ad | Gelişim Bilimlerinde Kavramlar ve Kuramlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 5-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZKAN ÖZGÜN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu doktora dersinin amacı, erken çocukluk eğitimi alanında doktora yapan öğrencilere gelişim bilimlerinde yer etmiş ve güncel yaklaşımları şekillendiren kavram ve kuramlar ile ilgili eleştirel bir bakış açısı kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Gelişimsel kavram ve kuramlar, güncel gelişim biliminin felsefik ve bilimsel kökenleri, gelişimin meta kuramsal modelleri, gelişime ilişkin farklı yaklaşımlar, ortogenetik ilke, ilişkisel gelişimsel sistem temelli kuramlar, kuramların uygulamaya ve araştırmaya yansımaları.
Dersin Ön Koşulu
Dersin bir ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Lerner, R.M. (2018). Concepts and theories of human development (8.basım). Taylor & Francis.
Notlar
Ders içeriği ile ilgili çeşitli makale ve kitap bölümleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gelişim bilimlerinin temellerini ve kökenlerini tartışır. |
ÖÇ02 | Gelişimsel kavram ve kuramları mesleki uygulamaları ve araştırmalarında kullanır. |
ÖÇ03 | Gelişime ilişkin farklı yaklaşım ve kuramları karşılaştırıp değerlendirir. |
ÖÇ04 | Çeşitli gelişimsel kavram, yaklaşım ve kuramı sentezleyerek özgün bir şekilde uygulamada kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak okul öncesi kapsamında yer alan güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda bağımsız veya bir takım üyesi olarak çalışır | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve kuramsal temelli, etkileşimli ve etik zeminde uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanda yürüttüğü bilimsel bir çalışmaları yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş ve dersin çerçevesinin, gerekliliklerinin, değerlendirilmesinin tanıtılması | Ön hazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Çağdaş Gelişim Biliminde Kavramlar ve Teoriler: Genel Bir Bakış | Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Çağdaş Gelişim Biliminin Felsefi ve Bilimsel Kökleri | Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Metatheoretical Models of Developmen | Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Çağdaş Gelişim Biliminin Kuramsal Kökleri: Nomotetik (Aşama) Yaklaşımı | Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Çağdaş Gelişim Biliminin Kuramsal Kökleri:Farklılaşma ve İdyografik (İpsatif) Yaklaşımlar | Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kalıtım-Çevre Tartışması: Anne Anastasi'nin Katkıları ve Çıkarımları | Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Konuların tekrarı ve sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kalıtım-Çevre Tartışması: Schneirla'nin Katkıları ve Çıkarımları | Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ortogenetik İlke ve Süreklilik–Kesintisizlik Sorununun Çözümü: Heinz Werner'ın Katkıları ve Çıkarımları | Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Devam Tartışmaları: Ortogenetik İlke ve Süreklilik–Kesintisizlik Sorununun Çözümü: Heinz Werner'ın Katkıları ve Çıkarımları | Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İlişkisel Gelişimsel Sistem Temelli Kuramlar: Karşılaştırmalı, Evrimsel ve Ontogenetik Kavramlar | Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Devam Tartışmaları: İlişkisel Gelişimsel Sistem Temelli Kuramlar: Karşılaştırmalı, Evrimsel ve Ontogenetik Kavramlar | Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İlişkisel Gelişimsel Sistem Temelli Kuramlar: Örnek Kuramlar | Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Devam Tartışmaları: İlişkisel Gelişimsel Sistem Temelli Kuramlar: Örnek Kuramlar | Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı ve sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı ve sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 17 | 4 | 68 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 12 | 48 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 188 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,52 | ||
AKTS | 8 AKTS |