OÖ842 Gelişim Bilimlerinde Kavramlar ve Kuramlar

8 AKTS - 5-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod OÖ842
Ad Gelişim Bilimlerinde Kavramlar ve Kuramlar
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 5-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZKAN ÖZGÜN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu doktora dersinin amacı, erken çocukluk eğitimi alanında doktora yapan öğrencilere gelişim bilimlerinde yer etmiş ve güncel yaklaşımları şekillendiren kavram ve kuramlar ile ilgili eleştirel bir bakış açısı kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Gelişimsel kavram ve kuramlar, güncel gelişim biliminin felsefik ve bilimsel kökenleri, gelişimin meta kuramsal modelleri, gelişime ilişkin farklı yaklaşımlar, ortogenetik ilke, ilişkisel gelişimsel sistem temelli kuramlar, kuramların uygulamaya ve araştırmaya yansımaları.

Dersin Ön Koşulu

Dersin bir ön koşulu yoktur

Kaynaklar

Lerner, R.M. (2018). Concepts and theories of human development (8.basım). Taylor & Francis.

Notlar

Ders içeriği ile ilgili çeşitli makale ve kitap bölümleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gelişim bilimlerinin temellerini ve kökenlerini tartışır.
ÖÇ02 Gelişimsel kavram ve kuramları mesleki uygulamaları ve araştırmalarında kullanır.
ÖÇ03 Gelişime ilişkin farklı yaklaşım ve kuramları karşılaştırıp değerlendirir.
ÖÇ04 Çeşitli gelişimsel kavram, yaklaşım ve kuramı sentezleyerek özgün bir şekilde uygulamada kullanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak okul öncesi kapsamında yer alan güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda bağımsız veya bir takım üyesi olarak çalışır
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve kuramsal temelli, etkileşimli ve etik zeminde uygular.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanda yürüttüğü bilimsel bir çalışmaları yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse giriş ve dersin çerçevesinin, gerekliliklerinin, değerlendirilmesinin tanıtılması Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Çağdaş Gelişim Biliminde Kavramlar ve Teoriler: Genel Bir Bakış Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Çağdaş Gelişim Biliminin Felsefi ve Bilimsel Kökleri Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Metatheoretical Models of Developmen Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Çağdaş Gelişim Biliminin Kuramsal Kökleri: Nomotetik (Aşama) Yaklaşımı Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Çağdaş Gelişim Biliminin Kuramsal Kökleri:Farklılaşma ve İdyografik (İpsatif) Yaklaşımlar Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Kalıtım-Çevre Tartışması: Anne Anastasi'nin Katkıları ve Çıkarımları Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Konuların tekrarı ve sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kalıtım-Çevre Tartışması: Schneirla'nin Katkıları ve Çıkarımları Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Ortogenetik İlke ve Süreklilik–Kesintisizlik Sorununun Çözümü: Heinz Werner'ın Katkıları ve Çıkarımları Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Devam Tartışmaları: Ortogenetik İlke ve Süreklilik–Kesintisizlik Sorununun Çözümü: Heinz Werner'ın Katkıları ve Çıkarımları Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 İlişkisel Gelişimsel Sistem Temelli Kuramlar: Karşılaştırmalı, Evrimsel ve Ontogenetik Kavramlar Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Devam Tartışmaları: İlişkisel Gelişimsel Sistem Temelli Kuramlar: Karşılaştırmalı, Evrimsel ve Ontogenetik Kavramlar Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 İlişkisel Gelişimsel Sistem Temelli Kuramlar: Örnek Kuramlar Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Devam Tartışmaları: İlişkisel Gelişimsel Sistem Temelli Kuramlar: Örnek Kuramlar Ders ile ilgili okumaların ve ön hazırlıkların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların tekrarı ve sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların tekrarı ve sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 17 4 68
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 4 12 48
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 188
Toplam İş Yükü / 25 (s) 7,52
AKTS 8 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2024 01:43