Genel Bilgi
Kod | TMT267 |
Ad | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EMİN BÜLENT ERENOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EMİN BÜLENT ERENOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Arş.Gör.Dr. Mert ACAR (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı toprakların oluşumu, görevleri ve tarımsal üretimdeki önemleriyle beraber, bitki besleme ve bitkisel üretim arasındaki ilişkiler hakkında temel bilgiler vermektir.
Dersin İçeriği
Ders şu konuları kapsar: Toprak Biliminin Önemi, Pedosfer, Toprağın Oluştuğu Ana Materyal, Toprak Oluşumunda Rol Oynayan Kimyasal ve Fiziksel Süreçler, Toprağın Bileşenleri (Bünye-Tekstür, Kil Mineralleri, Toprağın Organik Maddesi, Toprak Canlıları), Toprağın Fiziksel ve Kimyasal Özellikleri , Toprağın Oluşumuna Etki Yapan Faktörler ve Toprak Olgunlaşma Olayları, Toprak Kullanımı, Bitki Beslemenin Önemi, Bitki Besin Elementlerinin Toprak-Bitki-Atmosfer Sisteminde Davranışları, Bitki Besin Elementlerinin Bitkilerdeki Görevleri, Bitkilerin Besleme Durumlarını ve Toprakların Verimlilik Seviyelerini Tanılamada Kullanılan Yöntemler, Organik Gübreler ve Uygulama Yöntemleri, Mineral ve Organomineral Gübreler ve Uygulama Yöntemleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notları Toprak Bilimi / ÇÜZF Ders Kitabı Toprağın Oluşumu ve Özellikleri / ÇÜZF Ders Kitabı The Nature and Properties of Soils Fundamentals of Soil Science
Notlar
https://www.toprak.org.tr/tr/# https://www.fao.org/soils-portal/en/ http://www.ipni.net/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toprakların dünya yaşamı ve bitkisel üretim için önemini açıklar |
ÖÇ02 | Toprakları, onların oluşumunda rol oynayan süreçleri ve onların bileşenlerini tanır. |
ÖÇ03 | Bitki besin elementlerinin ve gübrelemenin bitkisel üretimdeki önemini temel düzeyde tanımlar |
ÖÇ04 | Bitki besleme materyalleri/gübreleri tanır ve kullanımlarını temel düzeyde açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Matematik, fen bilimleri ve Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanlarındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanır | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında bir başka değişle eldeki imkanlar ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları geliştirme, seçme, kullanma ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanında karşılaşılan karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütür, danışmanlık, denetim ve bilirkişilik yapar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenilemeye karşı olumlu tutum kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri izler, projeler hazırlar, çözüm önerileri üretir ve paylaşır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az başlangıç düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlara yönelik hareket eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toprak Biliminin Önemi ve Pedosfer Kavramı | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Toprak Oluşu I (Toprağın Oluştuğu Ana materyal) | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Toprak Oluşu II (Ayrışma ve Parçalanma Süreçleri, Bünye (Tekstür), Kil Mineralleri, Toprağın Organik Maddesi ve Toprak Canlıları) | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Toprak Oluşu III (Ayrışma ve Parçalanma Süreçleri, Bünye (Tekstür), Kil Mineralleri, Toprağın Organik Maddesi ve Toprak Canlıları) | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Toprak Özellikleri I (Katyonların adsorpsiyonu, Anyonların adsorpsiyonu, Toprak Asitliği, Redoks reaksiyonları, Koagülasyon ve Peptizasyon, Toprak Yapısı-strüktürü) | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Toprak Özellikleri II (Toprak Suyu, Toprak-Bitki-Su ilişkileri, Toprak Sıcaklığı, Toprak Rengi, Toprak Havası) | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Toprağın Oluşuna Etki Yapan Faktörler ve Toprak Olgunlaşma Olayları / Toprak Kullanımı (Arazi Değerlendirme ve Toprak Erozyonu) | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Önceki notlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bitki Beslemenin Önemi | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Bitki Besin Elementlerinin Toprak-Bitki-Atmosfer Sisteminde Davranışları I | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Bitki Besin Elementlerinin Toprak-Bitki-Atmosfer Sisteminde Davranışları II | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Bitki Besin Elementlerinin Bitkilerdeki Görevleri | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Bitkilerin Besleme Durumlarını ve Toprakların Verimlilik Seviyelerini Tanılamada Kullanılan Yöntemler | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Organik Gübreler ve Uygulama Yöntemleri | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Mineral ve Organomineral Gübreler ve Uygulama Yöntemleri | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |