Genel Bilgi
Kod | VET228 |
Ad | Helmintoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ARMAĞAN ERDEM ÜTÜK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ARMAĞAN ERDEM ÜTÜK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Helmintholoji dersinin amacı, Veteriner Fakültesinden mezun olan öğrencilerin, evcil ve yabani hayvanlarda görülen helmint hastalıklarını tanıması, tedavi etmesi, bu hastalıların hayvanlar arasında yayılmasını önleyecek tedbirleri alması, gıdalarda bulunabilecek zoonoz helmintleri teşhis edip gerekli önlemleri alarak halk sağlığını koruması için gerekli bilgi ve beceriyi kazanmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Helmintoloji dersi; evcil ve yabani hayvan türleri ile halk sağlığı açısından önemli helmintlerin taksonomisi, morfolojik ve biyolojik özellikleri, helmintlerin neden olduğu hastalıkların klinik semptomları ile tanı, tedavi ve kontrolleri konularını kapsar.
Dersin Ön Koşulu
YOKTUR
Kaynaklar
Ders sorumlusu öğretim üyesi tarafından hazırlanan eğitim notları
Notlar
1. Köroğlu E, Veteriner Helmintoloji, Helmintoloji ders notları. Fırat Üniversitesi Veteriner Fakültesi ders teksiri No: 41, 2000 2.Georgi JR and Georgi ME, Parasitology for Veterinarians. W. B. Saunders, London. 1990. 3.Güralp N, Helmintoloji. Ankara Üniv. Vet. Fak. Yayın No: 368, Ankara. 1981.4.Hendrix CM, Diagnostic Veterinary Parasitology, 2nd Ed. St. Louis, Mo: Mosby, 1998.5.Taylor MA, Coop RL, Wall RL, Veterinary Parasitology, Blackwell Science, Oxford, 2007.6.Toparlak M, Tüzer E, Veteriner Helmintoloji. İstanbul Üniv., Vet. Fak. Yayını., Ders Notu: 102. İstanbul, 1999.7.Urquhart GM, Armour J, Duncan JL, Dunn AM, Jennings FW, Veterinary Parasitology, Iowa State Press, Balackwell Publishing, USA. 1996
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Helmint hastalıklarının tanısı için gerekli laboratuvar testlerini uygular. |
ÖÇ02 | Evcil ve yabani hayvanlarda görülen helmint hastalıklarının tedavilerini planlar. |
ÖÇ03 | Helmint hastalıklarının hayvanlar arasında yayılmasını önleyecek tedbirleri planlar. |
ÖÇ04 | Zoonoz helmintleri tanır, hastalığın toplum içerisinde yayılmasını önleyecek tedbirleri uygular. |
ÖÇ05 | Öğrenci helmintlerin morfolojik özelliklerini tanımlar. |
ÖÇ06 | Helmintlerin fizyolojik özelliklerini söyler |
ÖÇ07 | Helmintlerin biyolojik özelliklerini açıklar. |
ÖÇ08 | Vektör kaynaklı helmintleri listeler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını, yapısal (morfolojik), işlevsel (fizyolojik, biyokimyasal) ve davranış özellikleri ile gıda amaçlı tüketilip tüketilmeyeceğini ayırt eder. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, fiziksel ve kimyasal özellikleri ile hazırlanışlarını açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların hastalar üzerindeki etkilerini ve yan etkilerini tanımlar | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının oluşum mekanizmalarını ve vücutta meydana getirdiği patolojik etkilerini söyler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme ve suni tohumlama yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölü hayvan materyali, doku örneği, tıbbi ve kimyasal atıkların uluslararası, ulusal kanun ve yönetmeliklere göre uygun şekilde bertaraf eder. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinikte muayene, operasyon vb uygulamaları topografik anatomiye göre değerlendirerek hastaya doğru yaklaşım alanını belirler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileriyle değerlendirerek teşhis süreçlerinde biyokimyasal parametreleri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyo güvenlik dâhil gerekli önlemleri uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ölü hayvanlarda bulguları değerlendirmek için nekropsi yaparak dokuları uygun saklama yöntemlerine göre gerekli laboratuvara yönlendirerek rapor hazırlar. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların başlıca tedavi yöntemlerine göre post operatif süreçte hastaları izler. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre güvenli bir şekilde sedasyon, anestesi ve ağrı yönetimi yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik ile laboratuvar ekipmanlarını ve giysilerinin sterilizasyonu gibi biyogüvenlik prensiplerini doğru şekilde uygular. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre bakım-besleme protokollerini düzenleyerek insan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların tüketimini denetler. | 3 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olgulara göre bilimsel teknik ve yöntemleri inceler ve sorunlara yönelik analiz veya yöntemsel sorumluluk alır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yaparak gıdaların hijyenik üretim, imalat, işleme, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknolojiyi kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını listeler. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları gerektiğinde kullanır. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Görüntüleme yöntemlerinin tanı koymadaki katkısını ve radyasyon güvenliğini mevcut yönetmeliklere göre uygulayarak vakaya uygun bir muayene yapar. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Klinik ve hasta kayıtlarını düzgün ve bilimsel yöntemlerle tutar. | |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel hekimlik ilkelerini gözeterek hayvansal üretim yapan işletmeleri yönetme yöntemlerini ve uygun yönetim planlarını yapar. | |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgisayar kullanma lisansı, ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplumsal bilinçle sosyal projeler ve planları hayata geçirir. | 3 |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik ve deontoloji kuralları çerçevesinde dünya gündemini takip ederek diğer meslektaşları ile işbirliği içinde çalışır. | 3 |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |
PÖÇ28 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Hekimlik mesleğinin etik değerlerine sahip olarak bu değerlerini savunur. | 3 |
PÖÇ29 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Zoonoz ve ihbarı mecburi hastalıkları klinik tanıyarak uygun önlemleri alır | 3 |
PÖÇ30 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde hastalıkların tanı, korunma, tedavi ve operasyon yöntemlerini belirler. | 2 |
PÖÇ31 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale ederek ilk yardım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ32 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evcil Hayvanların fiziksel durumunu refahını ve yetiştirme koşullarını değerlendirerek, hayvan sahipleri ve meslektaşları ile uygun bir şekilde iletişim kurarak, hayvan yetiştirme ilkeleri ve ıslah hakkında yargıya varır. | |
PÖÇ33 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için Veteriner Hekimliği ile ilgili diğer bilim alanlarında yayınlanan makale ve sunumları bağımsıza olarak yorumlar. | |
PÖÇ34 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gerekli durumlarda uygun yöntemler kullanarak ve hayvan sahiplerinin duygularına saygılı bir şekilde ötenazi yapar. | |
PÖÇ35 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olarak, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Helmintolojiye giriş, Trematodların morfolojik biyolojik ve fizyolojik özellikleri. | Slayt inceleme, İnternet araştırması yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Gösteri |
2 | Dicrocoelidae ailesi ve neden olduğu hastalıklar. | Slayt inceleme, İnternet araştırması yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Gösteri |
3 | Fasciolidae ve Troglotrematidae ailelerinin genel özellikleri ve oluşturdukları hastalıklar. | Ders kitabı okuma, Slayt inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Gösteri |
4 | Opistorchiidae, Heterophyidae, Echinostomatidae, Prosthogonimidae ve Notocotylidae ailelerinin genel özellikleri ve oluşturdukları hastalıklar. | Ders kitabı okuma, Slayt inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Gösteri |
5 | Paramphistomidae, Schistosomatidae, Diplostomatidae aileleri ve oluşturdukları hastalıklar. Halk sağlığı açısından önemli olan trematodlar ve korunma yöntemleri. | Ders kitabı okuma, Slayt inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Gösteri |
6 | Cestodların morfolojik, biyolojik ve fizyolojik özellikleri. Pseudophyllidae takımındaki cestodlar, neden olduğu hastalıklar ve zoonotik türlerin halk sağlığı açısından önemi. | Slayt inceleme, İnternet araştırması yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
7 | Taenidae ailesi, hayvanlarda oluşturdukları hastalıklar ve zoonotik türlerin halk sağlığı açısından önemi. | Slayt inceleme, İnternet araştırması yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Mesocestoididae. Anaplocephalidae, Thysanosomidae, Hymenolepididae ve Dilepididae aileleri, veteriner hekimlik ve halk sağlığı açısından önemleri ve önemli türlerin hayvanlarda oluşturduğu hastalıklar. | Ders kitabı okuma, Slayt inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
10 | Nematodların morfolojik biyolojik ve fizyolojik özellikleri. Filaroidea üst ailesi ve oluşturduğu hastalıklar. | Ders kitabı okuma, Slayt inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
11 | Spiruroidea, Trichuroidea ve Dioctophymoidea üst aileleri, hayvanlarda oluşturdukları hastalıklar ve zoonoz türlerin halk sağlığı açısından önemi. | Ders kitabı okuma, Slayt inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
12 | Ascaridoidea üst ailesinin genel özellikleri, hayvanlarda oluşturdukları hastalıklar ve zoonoz türlerin halk sağlığı açısından önemi. | Ders kitabı okuma, Slayt inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
13 | Strongyloidea üst ailesinin genel özellikleri, hayvanlarda oluşturdukları hastalıklar ve zoonoz türlerin halk sağlığı açısından önemi. | Ders kitabı okuma, Slayt inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
14 | Vektör kaynaklı nematodlar. Rhabditoidea ve Trichostrongyloidea üst ailelerinin genel özellikleri, hayvanlarda oluşturdukları hastalıklar ve zoonoz türlerin halk sağlığı açısından önemi. | Slayt inceleme, İnternet araştırması yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
15 | Metastrongyloidea, Oxyuroidea ve Subuluroidea üst ailelerinin genel özellikleri, hayvanlarda oluşturdukları hastalıklar ve zoonoz türlerin halk sağlığı açısından önemi. | Slayt inceleme, İnternet araştırması yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 74 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,96 | ||
AKTS | 3 AKTS |