Genel Bilgi
Birim | CEYHAN VETERİNER FAKÜLTESİ |
VETERİNER PR. | |
Kod | VET342 |
Ad | Fizyopatoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SİNAN KANDIR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SİNAN KANDIR
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Veteriner Hekimliği mesleğinin icrası sırasında karşılaşılan hastalıkların fizyopatolojik süreçlerini anlamak, hastalıkların neden-sonuç ilişkisini kavramak, konak-patojen ve ilaç-ilaç/ilaç-organizma etkileşimlerini değerlendirmek ve koruyucu hekimlik açısından erken teşhis ile önleyici tedavi yaklaşımlarını öğrenmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders, hastalıkların akut, subklinik, kronik ve klinik evrelerindeki fizyopatolojik süreçleri, hücresel sinyal iletim yolaklarında meydana gelen değişiklikleri, metabolik hastalıkların mekanizmalarını, homeostasis düzenleyici sistemleri, konak-patojen ve ilaç etkileşimlerini içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
- Veterinary Pathophysiology,Ed: Dunlop RH. and Malbert CH, Blackwell, 2004. - Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease. Kumar, V., Abbas, A. K., & Aster, J. C. 2020. - Textbook of Small Animal Pathophysiology. Neumann S. 2024
Notlar
İlgili literatür, ders notları ve online kaynaklar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hastalıkların fizyopatolojik süreçlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Konak-patojen, ilaç-ilaç ve ilaç-organizma etkileşimlerini değerlendirir. |
ÖÇ03 | Klinik vakalarda fizyopatolojik süreçleri analiz eder. |
ÖÇ04 | Metabolik hastalıkların fizyopatolojik mekanizmalarını listeler. |
ÖÇ05 | Hastalıkların moleküler patogenezini açıklar. |
ÖÇ06 | Homeostatik mekanizmaların bozulmasını yorumlar. |
ÖÇ07 | Hastalıkların erken teşhis ve tedavi süreçlerini değerlendirir. |
ÖÇ08 | Fizyopatolojik süreçlerin klinik bulgular üzerindeki etkisini analiz eder. |
ÖÇ09 | Hastalıkların laboratuvar bulgularını fizyopatolojik açıdan değerlendirir. |
ÖÇ10 | Koruyucu hekimlik açısından fizyopatolojik süreçleri yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını, yapısal (morfolojik), işlevsel (fizyolojik, biyokimyasal) ve davranış özellikleri ile gıda amaçlı tüketilip tüketilmeyeceğini ayırt eder. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, fiziksel ve kimyasal özellikleri ile hazırlanışlarını açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların hastalar üzerindeki etkilerini ve yan etkilerini tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının oluşum mekanizmalarını ve vücutta meydana getirdiği patolojik etkilerini söyler. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme ve suni tohumlama yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölü hayvan materyali, doku örneği, tıbbi ve kimyasal atıkların uluslararası, ulusal kanun ve yönetmeliklere göre uygun şekilde bertaraf eder. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinikte muayene, operasyon vb uygulamaları topografik anatomiye göre değerlendirerek hastaya doğru yaklaşım alanını belirler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileriyle değerlendirerek teşhis süreçlerinde biyokimyasal parametreleri kullanır | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyo güvenlik dâhil gerekli önlemleri uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ölü hayvanlarda bulguları değerlendirmek için nekropsi yaparak dokuları uygun saklama yöntemlerine göre gerekli laboratuvara yönlendirerek rapor hazırlar. | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların başlıca tedavi yöntemlerine göre post operatif süreçte hastaları izler. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre güvenli bir şekilde sedasyon, anestesi ve ağrı yönetimi yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik ile laboratuvar ekipmanlarını ve giysilerinin sterilizasyonu gibi biyogüvenlik prensiplerini doğru şekilde uygular. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre bakım-besleme protokollerini düzenleyerek insan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların tüketimini denetler. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olgulara göre bilimsel teknik ve yöntemleri inceler ve sorunlara yönelik analiz veya yöntemsel sorumluluk alır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yaparak gıdaların hijyenik üretim, imalat, işleme, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknolojiyi kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını listeler. | 4 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları gerektiğinde kullanır. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Görüntüleme yöntemlerinin tanı koymadaki katkısını ve radyasyon güvenliğini mevcut yönetmeliklere göre uygulayarak vakaya uygun bir muayene yapar. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Klinik ve hasta kayıtlarını düzgün ve bilimsel yöntemlerle tutar. | |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel hekimlik ilkelerini gözeterek hayvansal üretim yapan işletmeleri yönetme yöntemlerini ve uygun yönetim planlarını yapar. | |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgisayar kullanma lisansı, ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplumsal bilinçle sosyal projeler ve planları hayata geçirir. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik ve deontoloji kuralları çerçevesinde dünya gündemini takip ederek diğer meslektaşları ile işbirliği içinde çalışır. | 3 |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ28 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Hekimlik mesleğinin etik değerlerine sahip olarak bu değerlerini savunur. | |
PÖÇ29 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Zoonoz ve ihbarı mecburi hastalıkları klinik tanıyarak uygun önlemleri alır | |
PÖÇ30 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde hastalıkların tanı, korunma, tedavi ve operasyon yöntemlerini belirler. | 3 |
PÖÇ31 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale ederek ilk yardım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ32 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evcil Hayvanların fiziksel durumunu refahını ve yetiştirme koşullarını değerlendirerek, hayvan sahipleri ve meslektaşları ile uygun bir şekilde iletişim kurarak, hayvan yetiştirme ilkeleri ve ıslah hakkında yargıya varır. | |
PÖÇ33 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için Veteriner Hekimliği ile ilgili diğer bilim alanlarında yayınlanan makale ve sunumları bağımsıza olarak yorumlar. | 4 |
PÖÇ34 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gerekli durumlarda uygun yöntemler kullanarak ve hayvan sahiplerinin duygularına saygılı bir şekilde ötenazi yapar. | |
PÖÇ35 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olarak, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Homeostasis, Sıvı-Elektrolit Denge ve Fizyopatolojik Mekanizmalar | ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Hücresel düzenleme mekanizmaları, hücre sağ kalım - ölüm yolakları ve kanser | Kaynak taraması ve vaka analizleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
3 | Hematopoietik sistem fizyopatolojisi : Anemi, hemoglobinopatiler, polisitemi | Hematoloji alanındaki güncel literatürlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
4 | Hematopoietik sistem fizyopatolojisi: transfüzyon fizyolojisi ve fizyopatolojisi | Kan grupları ve transfüzyon hakkında kaynak ve literatür incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, Örnek Olay |
5 | Kardiyovasküler sistem fizyopatoloji | Kardiyovasküler hastalıklar üzerine vaka analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Sinir sistemi fizyopatolojisi; nöronal dejenerasyon, hipoksi | Nörodejeneratif hastalıklarla ilgili okumalar | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Sinir sistemi fizyopatolojisi; nörogenetik hastalıklar, epilepsi | Nörogenetik hastalıklar ve epilepsi hakkında kaynak incelemesi ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Ruminantlarda gastrointestinal sistem fizyopatolojisi | Ruminantlarda gastrointestinal sistem fizyolojisi konu tekrarı ve fizyopatolojisi hakkında kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Tek midelilerde gastrointestinal sistemi fizyopatolojisi | Tek midelilerde gastrointestinal sistem fizyolojisi konu tekrarı ve fizyopatolojileri hakkında kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım |
11 | Solunum sistemi fizyopatolojisi | Alt ve üst solunum sistemi hastalıkları üzerine literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
12 | Reproduktif ve Endokrin sistem fizyopatolojisi | Reprodüksiyon ve endokrin sistem fizyolojisi ve fizyopatolojileri hakkında kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme, Grup Çalışması |
13 | Metabolik hastalıkların fizyopatolojisi | Metabolik hastalıklar üzerine bilimsel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Problem Çözme, Tartışma, Anlatım |
14 | Konak-Patojen Etkileşimleri | Hücresel sinyal iletim mekanizmaları, hücresel siklus, reseptör-ligand ilişkilerini gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
15 | Ağrı ve İnflamasyon fizyopatolojisi | Ağrı ve yangı yolakları hakkında kaynak ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,48 | ||
AKTS | 2 AKTS |