Genel Bilgi
Birim | CEYHAN VETERİNER FAKÜLTESİ |
VETERİNER PR. | |
Kod | VTS416 |
Ad | Acil ve Yoğun Bakım Veteriner Hekimliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 1 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Vildan ASLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. Vildan ASLAN
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, acil klinik hekimliği kapsamına giren olgulara en kısa sürede müdahale edebilmeyi, gerekli tanısal uygulamaları yaparak tedavi basamaklarını oluşturabilecek seviyeye getirmeyi ve tüm öğrenilen bilgi ve becerilerin klinik rutine aktarılabilmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders, veteriner hekimliği alanında acil olguların ilk değerlendirilmesini, genel ve özel muayenelerinin yapılmasını, kardiyovasküler, solunum, gastrointestinal sistem, üriner sistem hastalıklarına acil tanı ve tedavi yaklaşımlarını benimsemeyi aynı zamanda travma ve şok hastalarına yaklaşımı, zehirlenme ve endokrin ile nörolojik acillere tedavi prensiplerini içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Güncel Literatürler 2. Küçük Hayvan Pratiğinde Acil ve Kritik Olgu Hekimliği, O.S. Görgül, ve ark. İstanbul, 2005. 3. Veteriner Acil Klinik. Özaydın İ.; Eser Ofset Matbaacılık, Erzurum, 2004. 4. Veteriner Acil Durum ve Kritik Bakım Prosedürleri;T. Hackett and E. Mazzaferro, Blackwell, 2006.
Notlar
1. Hava Yolu Yönetimi ve Ventilasyon; Veteriner Anestezisi. Hartfields, S.M; Ed: Thurmon, J., Tranquilli WJ, Benson GJ; Lumb and Jones, London,1996. 2. Veteriner Teknisyenleri için Küçük Hayvan Acil ve Yoğun Bakımı Andrea Battaglia Saunders; 2007.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Acil hekimliği kapsamındaki bulaşıcı hastalıklara müdehale edip etmeyeceğini değerlendirir. |
ÖÇ02 | Hastalıkların tanı ve tedavi protokollerini tanımlar. |
ÖÇ03 | Tanımlanan hastalıklar için doğru ilaç ve yöntemlerini düzenler. |
ÖÇ04 | Acil hastalık kapsamında karşılaşılan hastalıklara tedavi yaklaşımlarını listeler. |
ÖÇ05 | Kanamayla gelen hastaya yaklaşımı konsulte ederek planlar. |
ÖÇ06 | Acil vaka sırasında müdehale ederken kullanacağı prosedürlere karar verir. |
ÖÇ07 | Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale ederek ilk yardım yöntemlerini seçer. |
ÖÇ08 | Acil hastalara uygun analjezi tekniklerini sıralar. |
ÖÇ09 | Hasta yakınlarından hastayla ilgili hakkında bilgi toplar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını, yapısal (morfolojik), işlevsel (fizyolojik, biyokimyasal) ve davranış özellikleri ile gıda amaçlı tüketilip tüketilmeyeceğini ayırt eder. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, fiziksel ve kimyasal özellikleri ile hazırlanışlarını açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların hastalar üzerindeki etkilerini ve yan etkilerini tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının oluşum mekanizmalarını ve vücutta meydana getirdiği patolojik etkilerini söyler. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme ve suni tohumlama yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölü hayvan materyali, doku örneği, tıbbi ve kimyasal atıkların uluslararası, ulusal kanun ve yönetmeliklere göre uygun şekilde bertaraf eder. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinikte muayene, operasyon vb uygulamaları topografik anatomiye göre değerlendirerek hastaya doğru yaklaşım alanını belirler. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileriyle değerlendirerek teşhis süreçlerinde biyokimyasal parametreleri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyo güvenlik dâhil gerekli önlemleri uygular. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ölü hayvanlarda bulguları değerlendirmek için nekropsi yaparak dokuları uygun saklama yöntemlerine göre gerekli laboratuvara yönlendirerek rapor hazırlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların başlıca tedavi yöntemlerine göre post operatif süreçte hastaları izler. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre güvenli bir şekilde sedasyon, anestesi ve ağrı yönetimi yöntemlerini uygular. | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik ile laboratuvar ekipmanlarını ve giysilerinin sterilizasyonu gibi biyogüvenlik prensiplerini doğru şekilde uygular. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre bakım-besleme protokollerini düzenleyerek insan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların tüketimini denetler. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olgulara göre bilimsel teknik ve yöntemleri inceler ve sorunlara yönelik analiz veya yöntemsel sorumluluk alır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yaparak gıdaların hijyenik üretim, imalat, işleme, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknolojiyi kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını listeler. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları gerektiğinde kullanır. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Görüntüleme yöntemlerinin tanı koymadaki katkısını ve radyasyon güvenliğini mevcut yönetmeliklere göre uygulayarak vakaya uygun bir muayene yapar. | 5 |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Klinik ve hasta kayıtlarını düzgün ve bilimsel yöntemlerle tutar. | |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel hekimlik ilkelerini gözeterek hayvansal üretim yapan işletmeleri yönetme yöntemlerini ve uygun yönetim planlarını yapar. | |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgisayar kullanma lisansı, ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplumsal bilinçle sosyal projeler ve planları hayata geçirir. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik ve deontoloji kuralları çerçevesinde dünya gündemini takip ederek diğer meslektaşları ile işbirliği içinde çalışır. | |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |
PÖÇ28 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Hekimlik mesleğinin etik değerlerine sahip olarak bu değerlerini savunur. | |
PÖÇ29 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Zoonoz ve ihbarı mecburi hastalıkları klinik tanıyarak uygun önlemleri alır | |
PÖÇ30 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde hastalıkların tanı, korunma, tedavi ve operasyon yöntemlerini belirler. | |
PÖÇ31 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale ederek ilk yardım yöntemlerini uygular. | 5 |
PÖÇ32 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evcil Hayvanların fiziksel durumunu refahını ve yetiştirme koşullarını değerlendirerek, hayvan sahipleri ve meslektaşları ile uygun bir şekilde iletişim kurarak, hayvan yetiştirme ilkeleri ve ıslah hakkında yargıya varır. | |
PÖÇ33 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için Veteriner Hekimliği ile ilgili diğer bilim alanlarında yayınlanan makale ve sunumları bağımsıza olarak yorumlar. | |
PÖÇ34 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gerekli durumlarda uygun yöntemler kullanarak ve hayvan sahiplerinin duygularına saygılı bir şekilde ötenazi yapar. | |
PÖÇ35 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olarak, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Acil ve kritik olgu, acil olguların ilk değerlendirilmesi, genel muayene ve özel muayene teknikleri | ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
2 | Kardiyovaskular sistem hastalarına acil yaklaşım | Güncel literatür taramak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
3 | Solunum sistemi hastalarına acil yaklaşım | Örnek vaka videoları izlemek, Kitap okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Gastrointestinal sistem acil hastalıklarına yaklaşım | Web sayfası, araştırmak Görsel materyal yorumlamak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap |
5 | Üriner sistem hastalıklarına acil tanı ve tedavi yaklaşımları (üremik kriz, oluguri ve anuri, akut ve kronik renal yetmezlik) | Örnek vaka videoları izlemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Zehirlenmelerde tanı ve acil tedavi prensipleri | Güncel literatür tarmak, Ders notu okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
7 | Endokrin ve nörolojik acillere yaklaşım | Kitap okumak, Sunu incelemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hematolojik sistem hastalıklarına acil yaklaşım | Kitap okumak, Sunu incelemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
10 | Travmaya maruz kalan acil hastalara yaklaşım, (travmatik hemoraji, trafik kazaları, travmatik şok, abdominal travma) | Güncel literatür taramak, Örnek vaka videoları izlemek, Örnek vaka görselleri incelemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay |
11 | Pnömotoraks, diaframatik hernia hastalarına yaklaşım | Kitap okumak, Sunu incelemek, Örnek vaka videoları izlemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Soru-Cevap, Örnek Olay |
12 | Gastrointestinal kanal ve ürogenital sisteme ait acil müdahaleler | Web araştırmaları yapmak, Örnek vaka görselleri incelemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
13 | Ateşli silah yaralanması ile gelen hastalara yaklaşım | Örnek vaka görselleri izlemek | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Örnek Olay |
14 | Yüksekten düşmeye bağlı hastalara yaklaşım | Güncel literatür taramak, Örnek vaka görselleri incelemek | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
15 | Hemorajik şok ve tedavi yaklaşımları | Ders notu okumak, Sunu incelemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 35 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 1,40 | ||
AKTS | 1 AKTS |