Genel Bilgi
Birim | CEYHAN VETERİNER FAKÜLTESİ |
VETERİNER PR. | |
Kod | VET329 |
Ad | Zootekni II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. UĞUR SERBESTER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. LADİNE ÇELİK
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. UĞUR SERBESTER (Güz) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste hayvansal üretim, türler, ırklar, üretim modelleri, barınak yapısı, yönetim ve hayvancılığın genel yapısı konuları hakkında bilgi vermesi ve uygulama yapması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Bu ders Zootekni terimleri, hayvan türleri, ırkları, genel özellikleri, verim düzeyleri ve etki eden faktörler, üretim koşulları, hayvancılığın önemi, Dünyada ve Türkiye'de hayvancılığın durumu, güncel yaklaşımlar içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Önkoşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
ZOOTEKNİ II – Küçükbaş ve Kanatlı Hayvan Yetiştiriciliği (Nobel Yayınevi, 2021)
Notlar
Akçapınar, H., Özbeyaz, C. (1999) Hayvan Yetiştiriciliği Temel Bilgileri. Aksoy, F.T. (1999) Tavuk Yetiştiriciliği Şenköylü, N., 1991. Modern Tavuk Üretimi Taylor, R. E., Field, T. G. (2001). Scientific Farm Animal Production, Seventh Edition, Prentice-Hall, Colarado, USA. Türkoğlu, M., Sarıca, M Arda, M., Altan, A., Bayraktar, H.,Kutlu, H.R.,Yetişir, R., Erensayın, C., Elibol, O. 2009. Tavukçuluk Bilimi (Yetiştirme, Besleme, Hastalıklar). Editörler; Türkoğlu, M ve Sarıca, M.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dünyada ve Türkiye'de hayvansal üretimi hakkında bilgi verir. |
ÖÇ02 | Hayvanlardan elde edilen ürünlerin besin madde komposizyonlarını tanımlar. |
ÖÇ03 | Et ve süt sığırlarının yetiştirilmesi ve beslemesini yapar. |
ÖÇ04 | Öğrenciler koyun yetiştirilmesi ve beslenmesini yorumlar. |
ÖÇ05 | Keçilerin yetiştirilmesi ve beslenmesini tasarlar. |
ÖÇ06 | Etçi ve yumurtacı tavukların yetiştirilmesi ve beslenmesini programlar |
ÖÇ07 | Atların beslenmesi hakkında bilgi verir. |
ÖÇ08 | Pratik hayvan yetiştiriciliği metotlarını söyler. |
ÖÇ09 | Fonksiyonel ürün üretimini düzenler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını, yapısal (morfolojik), işlevsel (fizyolojik, biyokimyasal) ve davranış özellikleri ile gıda amaçlı tüketilip tüketilmeyeceğini ayırt eder. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, fiziksel ve kimyasal özellikleri ile hazırlanışlarını açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların hastalar üzerindeki etkilerini ve yan etkilerini tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının oluşum mekanizmalarını ve vücutta meydana getirdiği patolojik etkilerini söyler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme ve suni tohumlama yapar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölü hayvan materyali, doku örneği, tıbbi ve kimyasal atıkların uluslararası, ulusal kanun ve yönetmeliklere göre uygun şekilde bertaraf eder. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinikte muayene, operasyon vb uygulamaları topografik anatomiye göre değerlendirerek hastaya doğru yaklaşım alanını belirler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileriyle değerlendirerek teşhis süreçlerinde biyokimyasal parametreleri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyo güvenlik dâhil gerekli önlemleri uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ölü hayvanlarda bulguları değerlendirmek için nekropsi yaparak dokuları uygun saklama yöntemlerine göre gerekli laboratuvara yönlendirerek rapor hazırlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların başlıca tedavi yöntemlerine göre post operatif süreçte hastaları izler. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre güvenli bir şekilde sedasyon, anestesi ve ağrı yönetimi yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik ile laboratuvar ekipmanlarını ve giysilerinin sterilizasyonu gibi biyogüvenlik prensiplerini doğru şekilde uygular. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre bakım-besleme protokollerini düzenleyerek insan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların tüketimini denetler. | 5 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olgulara göre bilimsel teknik ve yöntemleri inceler ve sorunlara yönelik analiz veya yöntemsel sorumluluk alır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yaparak gıdaların hijyenik üretim, imalat, işleme, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknolojiyi kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını listeler. | 1 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları gerektiğinde kullanır. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Görüntüleme yöntemlerinin tanı koymadaki katkısını ve radyasyon güvenliğini mevcut yönetmeliklere göre uygulayarak vakaya uygun bir muayene yapar. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Klinik ve hasta kayıtlarını düzgün ve bilimsel yöntemlerle tutar. | |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel hekimlik ilkelerini gözeterek hayvansal üretim yapan işletmeleri yönetme yöntemlerini ve uygun yönetim planlarını yapar. | 3 |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgisayar kullanma lisansı, ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplumsal bilinçle sosyal projeler ve planları hayata geçirir. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik ve deontoloji kuralları çerçevesinde dünya gündemini takip ederek diğer meslektaşları ile işbirliği içinde çalışır. | 2 |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ28 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Hekimlik mesleğinin etik değerlerine sahip olarak bu değerlerini savunur. | |
PÖÇ29 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Zoonoz ve ihbarı mecburi hastalıkları klinik tanıyarak uygun önlemleri alır | |
PÖÇ30 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde hastalıkların tanı, korunma, tedavi ve operasyon yöntemlerini belirler. | |
PÖÇ31 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale ederek ilk yardım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ32 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evcil Hayvanların fiziksel durumunu refahını ve yetiştirme koşullarını değerlendirerek, hayvan sahipleri ve meslektaşları ile uygun bir şekilde iletişim kurarak, hayvan yetiştirme ilkeleri ve ıslah hakkında yargıya varır. | 3 |
PÖÇ33 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için Veteriner Hekimliği ile ilgili diğer bilim alanlarında yayınlanan makale ve sunumları bağımsıza olarak yorumlar. | |
PÖÇ34 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gerekli durumlarda uygun yöntemler kullanarak ve hayvan sahiplerinin duygularına saygılı bir şekilde ötenazi yapar. | |
PÖÇ35 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olarak, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dünya ve Türkiyede hayvansal üretim | ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Çiftlik hayvanlarından elde edilen ürünler, içerikleri, besin madde komposizyonunu etkileyen faktörler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Et ve süt sığır ırkları, verim düzeyleri | Web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Sığırların besin madde gereksinimleri ve etki eden faktörler | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Koyun ırkları ve üretimi | İnternet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim, Örnek Olay |
6 | Koyunların besin madde gereksinimleri ve etki eden faktörler | Ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Keçi ırkları ve üretimi | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
8 | Ara Sınav | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Keçilerin besin madde gereksinimleri ve etki eden faktörler | İnternet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim, Grup Çalışması |
10 | Kümes hayvan ırkları ve üretimi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Yumurta üretimi | Video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Gösteri |
12 | Broiler üretimi | web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Atların beslenmesi | Ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Pratik yetiştirme ve besleme önerileri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Fonksiyonel ürün üretimi, önemi, kalite ve pazarlama koşulları | Web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Benzetim |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |