Genel Bilgi
Kod | SNFS223 |
Ad | Düşünme Becerileri ve Eğitimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL KARABAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL KARABAY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL KARABAY (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, düşünme süreci ve türlerini değerlendirerek eğitimdeki uygulamaları ve önemi üzerine farkındalık oluşturmaktır.
Dersin İçeriği
Düşünme kavramı, boyutları, üst düzey düşünme becerileri(analitik düşünme,yansıtıcı düşünme, yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme) ve düşünme becerisinin geliştirilmesine yönelik uygulamalar.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Crawford, A, Saul, W., Mathews, S. R. & Makinster, J. (2009). Düşünen Sınıf için Öğretme ve Öğrenme Yöntemleri. İstanbul Dilekli, Y. (2023). Etkinliklerle Düşünme Öğretimi. PegemA: Ankara Bak, M.(2022)Çocuklarda Düşünme Eğitimi. Yakın Kitapevi: Ankara Ekici, G. (2023). Düşünme Becerileri ve Uygulama Örnekleri Kılavuz Kitabı. Vizetek: Ankara Kurnaz, A. (2023). Eleştirel Düşünme Öğretimi Etkinlikleri: Planlama- Uygulama ve Değerlendirme. Eğitim Yayınevi: Ankara
Notlar
Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ile ilgili makaleler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Düşünmenin boyutlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Düşünmeyi engelleyen etmenleri açıklar. |
ÖÇ03 | Analitik düşünmeyi açıklar. |
ÖÇ04 | Analitik düşünmeyi geliştirici etkinlikler planlar. |
ÖÇ05 | Eleştirel düşünmeyi açıklar. |
ÖÇ06 | Eleştirel düşünmeyi geliştirici etkinlikler planlar. |
ÖÇ07 | Yaratıcı düşünmeyi açıklar. |
ÖÇ08 | Yaratıcı düşünmeyi geliştirici etkinlikler planlar. |
ÖÇ09 | Üst düzey düşünme becerilerini geliştirmek için istekli olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. | 2 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder. | 2 |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. | |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. | 3 |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. | 3 |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Düşünme kavramı ve düşünmeye duyulan gereksinim | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | İyi ve kötü düşünen insanların özellikleri | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Düşünmenin boyutları | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Üst düzey düşünme becerileri | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
5 | Düşünme becerilerini destekleyici ortam ve davranışlar | İlgili kitap bölümlerinin ve makalelerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Analitik düşünme ve analitik düşünmeyi geliştirici etkinlikler hazırlanması | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Eleştirel düşünmenin öğretimi | İlgili çalışmaların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Eleştirel düşünmeyi geliştirici etkinliklerin hazırlanması ve değerlendirilmesi. | İlgili tezlerin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
10 | Yaratıcı düşünme | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Yaratıcı düşünmenin öğretimi | İlgili çalışmaların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
12 | Yaratıcı düşünmeyi geliştirici etkinliklerin hazırlanması ve değerlndirilmesi. | İlgili tezlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
13 | Beceri temelli yaklaşımlar | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | İçerik temelli yaklaşımlar | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Eleştirel ve yaratıcı düşünmeyi geliştirici ders planlama | Plan inceleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |