ILT229 Medya Okuryazarlığı I

5 AKTS - 1-2 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILT229
Ad Medya Okuryazarlığı I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. AYŞE ASLI SEZGİN BÜYÜKALACA
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. AYŞE ASLI SEZGİN BÜYÜKALACA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Derste ilk dönemde, temel medya okuryazarlığı eğitimi prensipleri doğrultusunda, yapılandırmacı medya çözümleme, eleştirel düşünme ve değerlendirme, sınıf içi tartışmalara katılma, medyadan gelen mesajları (görsel, işitsel, vd.) değerlendirme ve bu içerikleri üretebilme hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

İki dönem halinde verilecek bu derste ilk dönemde medya kavramın tanımı ile başlayıp, medya okuryazarlığı kavramını ve uygulamalarını içeren genel başlıklar tartışılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Binark, M. & Bek, M. G. (2021). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. Kalkedon Yayınları.

Notlar

- Potter, W. J. (2021). Media literacy (10th ed.). SAGE Publications. - Silverblatt, A. (2014). Media literacy: Keys to interpreting media messages (4th ed.). Praeger. - Hobbs, R. (2017). Digital and media literacy: Connecting culture and classroom (2nd ed.). Corwin. - Sperry, C., & Scheibe, C. (2022). Teaching students to decode the world: Media literacy and critical thinking across the curriculum. ASCD. ISBN: 978-1-4166-3093-7


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Medya okuryazarlığı eğitiminin temel prensipleri doğrultusunda, bu eğitimin temel ilkelerini kavrar.
ÖÇ02 Medya, medium, medya eğitimi, medya okuryazarlığı eğitimi kavramlarını detaylı bir şekilde yorumlar.
ÖÇ03 Medya okuryazarlığı eğitiminin Türkiye ve Dünyadaki tarihsel süreci ve gelişimini öğrenir.
ÖÇ04 Medya içeriklerinin üretim süreçlerini açıklar.
ÖÇ05 Medya içeriklerini bilimsel bakış açısıyla analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgileri ilişkilendirir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediğini açıklar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilgi ve yöntemlerle alanla ilgili çalışmaları teknolojik yeniliklerle ilişkilendirir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle; İletişim Bilimleri´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antropoloji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezler. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisiyle empati kurar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Düzenlediği ve aktif olarak katılım sağladığı sosyal, sanatsal ve kültürel etkinliklerdeki gözlemlerini raporlar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İzlediği yerel, ulusal ve uluslararası olayları eleştirel bir bakışla yorumlar. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olduğu kadar grup çalışmalarında da etkin rol alır. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Topluma karşı sorumluluk bilinci gelişmiş bir birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir,. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejilerle birlikte düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik En az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde bir yabancı dil bilgiisiyle alanındaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uygun davranır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerileriyle toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gelecekteki kariyerini planlamayı öğrenme gereksinimleri doğrultusunda gerçekleştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm çalışmalarını alanıyla ilgili yasal mevzuat çerçevesinde yönlendirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders hakkında ilk bilgiler, temel kavramlar Ön hazırlık gerekmemektedir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Televizyondan Dijital Medyaya Ders kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösteri
3 Medyada Şiddet Ders kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
4 Medya Okuryazarlığı ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı Ders kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Medya Okuryazarlığı Analizler & Eleştirel Düşünce ile Yapısal Çözümleme Ders kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Görsel Okuryazarlık Ders kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım
7 Eleştirel Düşünce & İnternet Analizi Ders kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Medya ve Popüler Kültür Ders kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
10 Medya Yapımı & Reklamlar Ders kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Tartışma
11 Propaganda Ders kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Politika ve Medya Okuryazarlığı Ders kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Haber Okuryazarlığı Ders kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Yeni Okuryazarlıklar Ders kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Kamu Spotları Analizi: Toplumsal Yarar için Medya Ders kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 6 3 18
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 5 10 50
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 117
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,68
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.02.2025 06:57