Genel Bilgi
Kod | ILT229 |
Ad | Medya Okuryazarlığı I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYŞE ASLI SEZGİN BÜYÜKALACA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AYŞE ASLI SEZGİN BÜYÜKALACA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Derste ilk dönemde, temel medya okuryazarlığı eğitimi prensipleri doğrultusunda, yapılandırmacı medya çözümleme, eleştirel düşünme ve değerlendirme, sınıf içi tartışmalara katılma, medyadan gelen mesajları (görsel, işitsel, vd.) değerlendirme ve bu içerikleri üretebilme hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
İki dönem halinde verilecek bu derste ilk dönemde medya kavramın tanımı ile başlayıp, medya okuryazarlığı kavramını ve uygulamalarını içeren genel başlıklar tartışılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Binark, M. & Bek, M. G. (2021). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. Kalkedon Yayınları.
Notlar
- Potter, W. J. (2021). Media literacy (10th ed.). SAGE Publications. - Silverblatt, A. (2014). Media literacy: Keys to interpreting media messages (4th ed.). Praeger. - Hobbs, R. (2017). Digital and media literacy: Connecting culture and classroom (2nd ed.). Corwin. - Sperry, C., & Scheibe, C. (2022). Teaching students to decode the world: Media literacy and critical thinking across the curriculum. ASCD. ISBN: 978-1-4166-3093-7
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Medya okuryazarlığı eğitiminin temel prensipleri doğrultusunda, bu eğitimin temel ilkelerini kavrar. |
ÖÇ02 | Medya, medium, medya eğitimi, medya okuryazarlığı eğitimi kavramlarını detaylı bir şekilde yorumlar. |
ÖÇ03 | Medya okuryazarlığı eğitiminin Türkiye ve Dünyadaki tarihsel süreci ve gelişimini öğrenir. |
ÖÇ04 | Medya içeriklerinin üretim süreçlerini açıklar. |
ÖÇ05 | Medya içeriklerini bilimsel bakış açısıyla analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgileri ilişkilendirir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediğini açıklar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilgi ve yöntemlerle alanla ilgili çalışmaları teknolojik yeniliklerle ilişkilendirir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle; İletişim Bilimleri´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antropoloji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezler. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisiyle empati kurar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Düzenlediği ve aktif olarak katılım sağladığı sosyal, sanatsal ve kültürel etkinliklerdeki gözlemlerini raporlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İzlediği yerel, ulusal ve uluslararası olayları eleştirel bir bakışla yorumlar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olduğu kadar grup çalışmalarında da etkin rol alır. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Topluma karşı sorumluluk bilinci gelişmiş bir birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir,. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejilerle birlikte düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | En az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde bir yabancı dil bilgiisiyle alanındaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerileriyle toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gelecekteki kariyerini planlamayı öğrenme gereksinimleri doğrultusunda gerçekleştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm çalışmalarını alanıyla ilgili yasal mevzuat çerçevesinde yönlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders hakkında ilk bilgiler, temel kavramlar | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Televizyondan Dijital Medyaya | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri |
3 | Medyada Şiddet | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Medya Okuryazarlığı ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Medya Okuryazarlığı Analizler & Eleştirel Düşünce ile Yapısal Çözümleme | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Görsel Okuryazarlık | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
7 | Eleştirel Düşünce & İnternet Analizi | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Medya ve Popüler Kültür | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
10 | Medya Yapımı & Reklamlar | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
11 | Propaganda | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Politika ve Medya Okuryazarlığı | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Haber Okuryazarlığı | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Yeni Okuryazarlıklar | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Kamu Spotları Analizi: Toplumsal Yarar için Medya | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 6 | 3 | 18 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 10 | 50 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 117 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,68 | ||
AKTS | 5 AKTS |