Genel Bilgi
Kod | MAT111 |
Ad | Matematik I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Emrah KORKMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Emrah KORKMAZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere matematik hesaplamaları yapma yeterliliğini kazandırmaktır. Matematik alanında fonksiyonların incelenmesi ve karakterizasyonu için kullanılan temel metodolojiler limitler, türevler ve integrallerdir. Bu araçlar öğrenciler tarafından fizik, biyoloji, işletme ve ekonomi dahil olmak üzere çok çeşitli disiplinlerdeki uygulama problemlerini çözmek için kullanılacaktır.
Dersin İçeriği
Denklemler ve eşitsizlikler, Fonksiyonlar ve grafikler, Limitler ve süreklilik, Türevler, Türevlerin uygulamaları, Ters Türevler ve İntegraller
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Calculus 1 (Türkçe), Prof. Dr. George Brinton Thomas Jr.
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Cebirsel denklemleri ve eşitsizlikleri çözer. |
ÖÇ02 | Polinom, rasyonel ve trigonometrik fonksiyonları tanır ve grafiğini çizer. |
ÖÇ03 | Fonksiyonların ve belirsiz formların (L’Hopital kuralını kullanarak) limitlerini hesaplar. |
ÖÇ04 | Türevlerin hesaplanmasına ilişkin kuralları kullanır ve türevlerin ve teğet doğrunun tanımını öğrenir. |
ÖÇ05 | Türevleri kullanarak bir fonksiyonun maksimum ve minimumunu bulur. |
ÖÇ06 | Monotonluk, konkavlık ve fonksyonların grafiklerini belirlemek için türevleri uygular. |
ÖÇ07 | Türevleri gerçek dünya problemlerine uygular. |
ÖÇ08 | Belirsiz integral kavramını ters-türev olarak anlar. |
ÖÇ09 | Basit belirsiz integralleri ve belirsiz integralin temel kurallarını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimleri ve temel mühendislik dallarında yeterli bilgiye sahip olma; bu alanlarda edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri su ürünleri mühendisliği uygulamalarında bir arada kullanır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri alanındaki verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir, problemleri belirler, çözüm önerileri geliştirir ve uygular. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri alanında veri toplar, temel deneysel çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve sucul kaynakların sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, su ürünleri ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurt dışı kaynaklı yayınları takip eder. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sucul kaynakların mevcut durumunun tespiti, sürdürülebilir kullanımı, su kirliliği ve kontrolü ve biyoteknoloji alanlarında yetkinlik kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğal çevrenin korunmasını gözeten su ürünleri yetiştiricilik teknikleri ile su ürünleri hastalıkları, avlama ve işleme teknolojisi, balıkçılık sektörünün yapısı, problemleri ve çözümleri konularında çalışmalar yapma ve sonuçları yaygınlaştırabilme yetilerine sahip olur | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri alanında toplumsal, çevresel ve mesleki etik değerlere ve mevzuata uygun hareket eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Eşitsizlikler ve Mutlak Değerler | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Fonksiyonlar: Tanım ve Değer Kümeleri | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Fonksiyon Türleri: Lineer, Polinom ve Rasyonel Fonksiyonlar | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | Fonksiyon Türleri: Trigonometrik, Artan-Azalan ve Tek-Çift Fonksiyonlar | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | Limitler: Bir Fonksiyonun Limiti ve Limitin Kesin Tanımı | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Limitler: Limit Kurallarını Kullanarak Limitleri Hesaplamak. Tek Taraflı Limitler. Sonsuzluğu içeren Limitler ve Sonsuz Limitler | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
7 | Süreklilik: Bir Fonksiyonun Bir Noktada Sürekliliği. Sürekli Fonksiyonlar. Süreksizlik Tipleri | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
8 | ARASINAV | Ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türev: Türevin Tanıtımı. Bir Fonksiyon Olarak Türev. Türev Alma Kuralları | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | Türev: Trigonometrik Fonksiyonların Türevleri. Değişim Oranı Olarak Türevler | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | Türev: Zincir Kuralı, Kapalı Türev | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Türevlerin Uygulamaları: Maksimum ve Minimum. Ortalama Değer Teoremi | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Türevlerin Uygulamaları: Fonksiyonların Grafikleri. Optimizasyon Problemleri | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | Türevlerin Uygulamaları : L’Hôpital Kuralı | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | Ters Türevler ve Belirsiz İntegral | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 92 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,68 | ||
AKTS | 4 AKTS |