Genel Bilgi
Kod | SUF206 |
Ad | Su Kalitesi ve Kontrolü |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATMA ÇEVİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Suyun önemini, fizikokimyasal ve biyokimyasal özelliklerini irdeleme, su kalitesini etkileyen çevresel faktörleri degerlendirme, kirlilik kaynaklarini ve genel olarak aritma yöntemlerini kavrama, su ürünleri sektöründe su kalitesinin önemini anlama ve ilgili analizleri yapmaktir
Dersin İçeriği
Suyun özellikleri, su çesitlerinin bilesimi, hidrolojik döngü, yüzeysel sularda biyolojik mekanizmalar, dogal sularin fiziksel ve kimyasal özellikleri, kirlilik kaynaklari, besleyici elementlerin biyokimyasal çevrimleri ve kirliligi, Termal Kirlilik, Organik madde kirliligi, Kati madde kirliligi, Petrol ve yag kirlenmesi ve ekosistem üzerine etkileri, Tarimsal ilaçlar ve gübre kirliligi, Deterjan kirliligi ve etkileri, Agir metal kirliligi ve etkileri, mikrobiyal kirlilik, Su kirliligini aritma metotlari; fiziksel, kimyasal ve biyolojik aritma, Su Çerçeve Direktifi, suyun fiziko-kimyasal analizleri (Çözünmüs oksijen, karbondioksit-bikarbonat-karbonat, klorür esdegeri, aktif klor, organik madde, askida kati madde, amonyum, fosfat, kadmiyum)
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Boyd, C.,Tucker, C., 1998. Pond Aquaculture Water Quality Management. Published in Springer Egemen, Ö., 2011. Su Kalitesi. Ege Üniversitesi Basımevi. Uslu, O., Türkman, A., 1992. Su Kirliliği ve Kontrolü, Çevre Müsteşarlığı Yayını, Ankara Egemen, Ö., 2006. Su Kalitesi. Ege Üniversitesi Yayınları, Su Ürünleri Fakültesi Yayın No:14 Yanık T., Çiltaş, A., Aras, M., 2001. Balık Yetiştiriciliğinde Su Kalitesine Giriş. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:225 Göksu, M.Z.L., 2015, SU KİRLİLİĞİ, Akademisyen Kitapevi, ISBN-978-605-9942-01-0, Ankara, 200 s. Çevik, F., 2011. Su Kalitesi ve Kontrolü Ders Notları ve power point sunu
Notlar
İnternet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Suyun fiziko-kimyasal yapısı ve önemli özelliklerini bilir. |
ÖÇ02 | Doğal ve insan müdahalesi sonucunda su kalitesinin nasıl etkilendiğini kavrar. |
ÖÇ03 | Su kalite kriterlerini tanımlar ve sınıflandırır. |
ÖÇ04 | Kirlilik kaynaklarını kavrar ve arıtımları ile ilgili yorum yapar. |
ÖÇ05 | Su kalitesindeki değişimlerin ekosistem üzerine etkilerini kavrar. |
ÖÇ06 | Su kalite kriterleri ile ilgili olarak ölçüm ve analiz yapar. |
ÖÇ07 | Doğal kaynakları korumada kaynak kontrolü bilincine sahip olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimleri ve temel mühendislik dallarında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, tasarım, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik temel bilgileri açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri ile ilgili strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri ile ilgili üretim ve/veya işleme süreçlerini açıklar. | 1 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ürünleri le ilgili edindiği bilgilerin doğruluğunu, güvenirliğini ve güncelliğini değerlendirir | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak olay ve olguları bilimsel yöntemle inceler. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ürünleri ile ilgili sorunları bilimsel yöntemler kullanarak araştırır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili işletmelerde danışmanlık, denetim ve bilirkişilik gibi görevlerin gerektirdiği beceri ve yetkinliğe sahiptir. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili işletmelerde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili disiplinler arası çalışmalar yapar. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili sürekli yenilenen bilgi ve becerileri öğrenmek için yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgilere ulaşma ve onları kullanma yetkinliğine sahiptir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgileri toplum yararına kullanır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum ve dünya gündemindeki olayları izler. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşadığı sosyal çevrenin sorunlarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak projeler üretir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri çeşitli platformlarda toplumun bilinçlenmesi amacıyla paylaşır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili alanıyla ilgili kaynakları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Su ürünleri ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, su ürünleri yetiştiriciliği, avlama ve işleme teknolojisi alanlarında çalışmaları yürütür. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çevresel, teknik, teknolojik ve ekonomik yönleri dikkate alarak su ürünleri ile ilgili projeler hazırlayarak yönetir. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili mevzuatı bilerek ona uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giris, Suyun önemi, ülkemizin ve dünyanin su potansiyeli, Su molekülünün özellikleri Su kalitesi laboratuvarinda kullanilan alet ve malzemeler | Kaynaklardaki ilgili bölümün okunması, ödev hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Hidrolojik çevrim ve çevrim sirasinda su kalitesindeki degisim, yüzeysel sularda biyolojik mekanizmalar Su analizlerinde kullanilan konsantrasyon birimleri | Kaynaklardaki ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Dogal sularin fiziksel ve kimyasal özellikleri, Ölçüm cihazlari (oksijenmetre, pHmetre vb.) ve kalibrasyonu, bakimi | Kaynaklardaki ilgili bölümün okunması, ödev hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
4 | Dogal sularin fiziksel ve kimyasal özellikleri Askida kati madde analizi, seki diski ölçümü | Kaynaklardaki ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
5 | Kirlilik kaynaklari, siniflandirilmalari Oksijen, Çözünmüs oksijen analizi | Kaynaklardaki ilgili bölümün okunması, ödev hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
6 | Besleyici elementlerin biyokimyasal çevrimleri ve kirliligi pH, Karbondioksit, karbonat, bikarbonat analizleri | Kaynaklardaki ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
7 | Termal Kirlilik, Organik madde kirliligi Toplam sertlik analizi | Kaynaklardaki ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Suda çözünmüs tuzlar, elektriki iletkenlik, Agir metal kirliligi ve etkileri, Tuzluluk analizi | Kaynaklardaki ilgili bölümün okunması, ödev hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
10 | Petrol ve yag kirlenmesi ve ekosistem üzerine etkileri Organik madde analizi | Kaynaklardaki ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
11 | Tarimsal ilaçlar ve gübre kirliligi Spektrofotometrenin prensibi ve standart çözelti hazirlama | Kaynaklardaki ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
12 | Kati madde kirliligi, Deterjan kirliligi ve etkileri, mikrobiyal kirlilik Nitrit analizi | Kaynaklardaki ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
13 | Su kirliligini aritma metotlari; fiziksel, kimyasal ve biyolojik aritma Fosfat analizi | Kaynaklardaki ilgili bölümün okunması, ödev hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
14 | Yetistiricilikte su kalite kriterleri Aktif klor analizi | Kaynaklardaki ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
15 | Su çerçeve direktifi, Su kalite kontrolünde kriter ve standartlar Laboratuvar sınavı | Kaynaklardaki ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |