Genel Bilgi
Kod | SUF316 |
Ad | Balık Hastalıklarında Tanı Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYSEL ŞAHAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Balik hastaliklarinda kullanilan mikrobiyolojik, parazitolojik, hematolojik ve histolojik tani yöntemlerinin etken kaynaklarina göre ele alinmasi.
Dersin İçeriği
Balik hastaliklarinda kullanilan mikrobiyolojik, hematolojik, parazitolojik ve histolojik tani yöntemleri, taniya yönelik laboratuvar çalismalari. Ayrica hasta baliklarda otopsi teknigi, makroskobik baki ve laboratuvar için materyal alma teknikleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Balık hastalıkları ders kitabı, balık hastalıkları teşhis notları
Notlar
ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Balık hastalıkları teşhis laboratuvarlarında bulunması zorunlu cihaz, ekip ve ekipmanlar ile bunların çalışma prensiplerini öğrenir. |
ÖÇ02 | Hasta balıkların bulundukları ortamdan toplanması, laboratuvar ortamına taşınması ve ilk etapta balıklar üzerinde makroskobik ve otopsi tekniği uygulamalarını öğrenir. |
ÖÇ03 | Balık hastalıklarında uygulanması gereken mikrobiyolojik laboratuvar tetkiklerini öğrenir ve uygular. |
ÖÇ04 | Paraziter balık hastalıklarının teşhisine yönelik uygulamalara katılır ve protozoon parazitler ile bazı endoparazitlerin tanımını yapar. |
ÖÇ05 | Balık sağlığının ortaya çıkarılmasında hematolojinin önemini kavrar, hastalık teşhisinde indikatör parametreler olarak değerlendirilen bazı hematolojik parametreleri öğrenir ve uygular. |
ÖÇ06 | Balık patojenlerinin dokularda meydana getirdiği hasarların ortaya çıkarılabilmesi için normal balık dokusunu öğrenir ve böylece hasarlı dokuları histolojik tetkikler doğrultusunda belirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimleri ve temel mühendislik dallarında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, tasarım, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik temel bilgileri açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri ile ilgili strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini açıklar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri ile ilgili üretim ve/veya işleme süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ürünleri le ilgili edindiği bilgilerin doğruluğunu, güvenirliğini ve güncelliğini değerlendirir | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak olay ve olguları bilimsel yöntemle inceler. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ürünleri ile ilgili sorunları bilimsel yöntemler kullanarak araştırır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili işletmelerde danışmanlık, denetim ve bilirkişilik gibi görevlerin gerektirdiği beceri ve yetkinliğe sahiptir. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili işletmelerde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili disiplinler arası çalışmalar yapar. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili sürekli yenilenen bilgi ve becerileri öğrenmek için yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgilere ulaşma ve onları kullanma yetkinliğine sahiptir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgileri toplum yararına kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum ve dünya gündemindeki olayları izler. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşadığı sosyal çevrenin sorunlarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak projeler üretir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri çeşitli platformlarda toplumun bilinçlenmesi amacıyla paylaşır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili alanıyla ilgili kaynakları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Su ürünleri ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, su ürünleri yetiştiriciliği, avlama ve işleme teknolojisi alanlarında çalışmaları yürütür. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çevresel, teknik, teknolojik ve ekonomik yönleri dikkate alarak su ürünleri ile ilgili projeler hazırlayarak yönetir. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili mevzuatı bilerek ona uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Balik hastaliklari teshis laboratuvarlarinda bulunmasi zorunlu cihaz, ekip ve ekipmanlar ile bunlarin çalisma prensipleri. | Laboratuvarlarda kullanılan cihaz ve sarf malzelerle ilgili araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Hasta baliklarin bulunduklari ortamda gözlenmesi , incelenmek üzere toplanmasi, laboratuvar ortamina tasinmasi. | Yakın çevrede yer alan Balık yetiştiriciliği yapan işletmelerde rastlanılan hastalıklar hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Baliklar üzerinde makroskobik ve otopsi teknigi uygulamalari. | Balık anatomisi ve fizyolojisi hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Balik hastaliklarinda uygulanmasi gereken mikrobiyolojik analizler ve laboratuvar teknikleri . | Genel mikrobiyolojik laboratuvar analizleri hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
5 | Baliklarda hastalik yapan bakteri türleri ve biyolojileri, teshisine yönelik laboratuar çalismalari. | Paraziter hastalıklar hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Balik yetistiriciliginde siklikla karsilasilan paraziter hastaliklar, türlerin teshisine yönelik uygulamalar | Protozoon parazitler hakkında genel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
7 | Protozoon parazitler ile bazi endoparazitlerin tanimina yönelik çalismalar ve tür tayin anahtarinin kullanimi. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Balıklarda kan parazitleri, teşhisinde kullanılan hematolojik parametreler ve analizler. | Balık hematolojisi hakkında genel bilgi toplanması ve yapılmış önceki çalışmaların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
10 | Baliklardan kan alma teknikleri ve hastalik belirteci olabilecek bazi hematolojik parametrelerin incelenmesi. Konuyla ilgili laboratuvar yöntemlerinin arastirilmasi | Balıklarda dolaşım sisteminin araştırılması ve hematolojinin hastalıklardaki önemi hakkında bilgi toplanması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
11 | Baliklarda çesitli nedenlerle patojenlerin dokularda meydana getirdigi hasarlar ve bunun normal dokular ile karsilastirilmasi. | Balıklarda histopatolojik çalışmaların araştırılması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
12 | Dokularin histopatolojik yönden incelenmesi için histolojik tekniklerin kullanilmasi ve çikan sonuçlarin balik histoloji atlasi kullanilarak, yorumlanmasi | Canlı bir balığın alınıp, dissekte edilmesi ve sağlıklı organların konumunun izlenmesi, ayrıca organları tanımaya yönelik bir çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
13 | Balik hastaliklarindan korunma amaçli profilaktik uygulamalar. | Balıklarda hastalıklara neden olan başlıca çevresel faktörler üzerine çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
14 | Baliklarda hastalik direncini artirmaya yönelik, arastirmalar, yapilmis çalismalar, güncel makale ve dergilerden yararlanma. | Balık hastalıklarında kullanılan alternatif bitkisel kaynaklı immün sistemi destekleyen ürünlerin araştırılması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
15 | Tüm teşhis yöntemlerini içeren genel bir laboratuvar çalışması ve öğrencilerin bu yöndeki bilgilerinin değerlendirilmesi | Balıklarda kullanılan belli başlı immünostimülatörlerin araştrılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı ve ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı ve ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |