Genel Bilgi
Kod | SUF420 |
Ad | Besin Kimyası |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ABDURAHMAN POLAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Insan beslenmesinde önemli olan basta su ürünleri olmak üzere besin kaynaklarinin kimyasal yapilarinin ögretilmesi
Dersin İçeriği
Besinin tanimi, gidalarin temel besin bilesenleri, besinlerdeki su orani ve önemi, su tipleri, su aktivitesi ve gidalarin depolanmasindaki önemi, emülsiyonlar ve emülsiyon yapicilar, mailard reaksiyonu, bitkisel ve hayvansal besin kaynaklarindaki protein, lipit ve karbonhidratlarin oranlari ve kimyasi, insan beslenmesinde esansiyel aminoasitler ve yag asitleri, lipit oksidasyonu, besinlerdeki vitaminlerin kimyasal yapilari ve önemi, gida katki maddeleri, gida kontaminasyonu
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Besin Kimyası Ders Notu
Notlar
Besin kimyası konusunda makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Besinlerin temel kimyasal bileşenlerini açıklar |
ÖÇ02 | Besinlerin yapılarındaki suyun özelliklerini, önemini ve su aktivitesini açıklar |
ÖÇ03 | Su ürünleri ve diğer besin kaynaklarını yapısındaki protein, lipit ve karbonhidratlarına göre tanımlar |
ÖÇ04 | Omega 3 yağ asitlerini açıklar |
ÖÇ05 | Gıda katkı maddelerini ve kontaminantlarını açıklar |
ÖÇ06 | Enzimleri açıklar, gıda teknolojisindeki önemini açıklar |
ÖÇ07 | Konu ile ilgili kaynakları araştırır, yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimleri ve temel mühendislik dallarında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, tasarım, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik temel bilgileri açıklar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri ile ilgili strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri ile ilgili üretim ve/veya işleme süreçlerini açıklar. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ürünleri le ilgili edindiği bilgilerin doğruluğunu, güvenirliğini ve güncelliğini değerlendirir | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak olay ve olguları bilimsel yöntemle inceler. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ürünleri ile ilgili sorunları bilimsel yöntemler kullanarak araştırır. | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili işletmelerde danışmanlık, denetim ve bilirkişilik gibi görevlerin gerektirdiği beceri ve yetkinliğe sahiptir. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili işletmelerde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili disiplinler arası çalışmalar yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili sürekli yenilenen bilgi ve becerileri öğrenmek için yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgilere ulaşma ve onları kullanma yetkinliğine sahiptir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgileri toplum yararına kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum ve dünya gündemindeki olayları izler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşadığı sosyal çevrenin sorunlarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak projeler üretir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri çeşitli platformlarda toplumun bilinçlenmesi amacıyla paylaşır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili alanıyla ilgili kaynakları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Su ürünleri ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, su ürünleri yetiştiriciliği, avlama ve işleme teknolojisi alanlarında çalışmaları yürütür. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çevresel, teknik, teknolojik ve ekonomik yönleri dikkate alarak su ürünleri ile ilgili projeler hazırlayarak yönetir. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili mevzuatı bilerek ona uygun davranır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giris | Konu ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
2 | Besinin tanimi, ödev | Ders notları ve diğer ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
3 | Su ürünleri ve diger besinlerin su orani, su tipleri, su aktivitesi-bozulma iliskisi | Ders notları ve diğer ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
4 | Su ürünleri ve diger besinlerin protein oranlari, aminoasit içerikleri, ödev | Ders notları ve diğer ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
5 | Besinlerin aminoasit içerikleri, Insanlarda esansiyel aminoasitler | Ders notları ve diğer ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
6 | Mailard reaksiyonu, proteinlerin bozunmasi, denatürasyonu ve oksidasyonu, ödev | Ders notları ve diğer ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
7 | Su ürünleri ve diger besinlerin yag oranlari, yag asitlerinin kimyasal yapilari, Omega 3 yag asitleri | Ders notları ve diğer ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Cis ve trans yag asitleri, su ürünlerinin yag içerigine göre siniflandirilmasi | Ders notları ve diğer ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
10 | Omega 3 yag asitlerinin önemi | Ders notları ve diğer ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
11 | Besinlerin karbonhidrat içerikleri, glikozun kimyasal yapisi ve özellikleri | Ders notları ve diğer ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
12 | Amiloz, amilopektin, besinlerde bulunan vitaminler | Ders notları ve diğer ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
13 | Emülsiyonlar, Gida katki maddeleri | Ders notları ve diğer ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
14 | Gida kontaminantlari | Ders notları ve diğer ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
15 | Ödevlerin değerlendirilmesi | Ders notları ve diğer ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |