Genel Bilgi
Kod | TM614 |
Ad | Hasarlı ve Hasarsız Ürün Kalite Değerlendirme Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KUBİLAY KAZIM VURSAVUŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Hasarlı ve hasarsız ürün kalite değerlendirme sistemleri ve yeni teknolojiler hakkında bilgi kazandırma, paketleme tesislerinde kullanılan hasarsız sınıflandırma yöntemlerini açıklama, sınıflandırma sistemlerinin tasarımında tarımsal ürünlerin mekanik özellik etkisini araştırmak
Dersin İçeriği
Hasarlı ürün kalite değerlendirme yöntemleri, meyve sertliğine ilişkin mekanik özelliklerin belirlenmesinde kullanılan teknikler (batıcı uç: silindirik ve küre uç testleri, çift plaka testleri, çeki testleri), Magness-Taylor sertlik ölçümü, Hasarsız (nondestrucvtive) ürün kalite değerlendirme yöntemleri, Elastisite ve Hertz Teorisinin hasarsız ürün kalite değerlendirmesinde kullanım olanakları, temaslı ürün kalite değerlendirme yöntemleri, düşük kütleli çarptırma teknikleri, akustik ölçme teknikleri, ultrasonik teknikler, temassız ürün kalite değerlendirme yöntemleri (içsel özellik), NIR: yakın kızıl ötesi teknikler, NMR: nükleer magnetik rezonans teknikleri, görüntü işleme teknikleri (renk ve boyut) gibi konular anlatılacaktır
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Nondestructive Methods for food texture assessment Nondestructive Evaluation of Food Quality Instrumentation and sensors for the food industry
Notlar
Power point ve pdf sunumları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hasarlı ve hasarsız ürün kalite değerlendirme yöntemleri hakkında bilgi sahibidir. |
ÖÇ02 | Hasarsız ürün kalite değerlendirme makinalarını tanır. |
ÖÇ03 | Tarımsal materyallerin içsel özelliklerini açıklayabilir. |
ÖÇ04 | Düşük kütleli çarpma, mikro-deformasyon, akustik teknik, ultrasonik teknik ve yakın kızıl ötesi teknik yöntemleri hakkında bilgi sahibidir. |
ÖÇ05 | Hasarsız içsel sınıflandırma parametrelerinin neler olduğu hakkında bilgi sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal bağlamda etkilerini anlama ve doğru bir biçimde yorumlama bilgisi kazanır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek Lisans derecesi yeterliliklerine dayalı bir alanda, bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilmek ve bu bilgileri bilimsel ve toplumsal sorumluluk ile uygulayabilir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız olarak kendi başına, bir problemin kurgulanmasından başlayarak, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları uygular ve bunları yazılı ve sözlü olarak sunabilir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki faaliyet ve projelerdeki öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir, sorumluluk alır ve çözüm üretebilir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki gruplara sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesinde stratejik karar verme süreçleri ile işlevsel etkileşim kurarak liderlik yapabilir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarım makinaları ve teknolojileri konusunda AR-GE veya uygulama projesi hazırlar, tasarım ve imalat faaliyetlerini gerçekleştirir. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma gruplarının stratejik performanslarını değerlendirir ve gelişmesine katkıda bulunabilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarım makinaları ve teknolojileri ile ilgili ulusal ve uluslararası yasa ve yönetmelikleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini paylaşır ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili gerek yurt içi gerekse yurtdışında uzman kişiler ile iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, ve bilimsel değerleri gözetme, öğretme ve denetleme yeterliliğine sahip olur | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlara yönelik hareket eder | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hasarlı ölçüm teknikleri | Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-I | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hasarsız ölçüm teknikleri | Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-II | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Hasarsız ürün kalite değerlendirme yöntemleri | Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-III | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | Yaş meyve-sebze sertliğine ilişkin mekanik özelliklerin belirlenmesinde kullanılan teknikler | Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-IV | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | Magness-Taylor sertlik ölçümü ve teorisi | Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-V | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Elastisite ve Hertz teorisinin hasarsız ürün kalite değerlendirmesinde kullanımı | Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-VI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Temaslı ürün kalite değerlendirme yöntemleri | Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-VII | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Düşük kütleli ve mikro-deformasyon çarpma teknikleri | Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-VIII | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Temassız ürün kalite değerlendirme yöntemleri | Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-IX | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Akustik ölçüm yöntemleri ve uygulamaları | Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-X | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Ultrasonik ölçüm yöntemleri ve uygulamaları | Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-XI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Yakın kızıl ötesi teknik | Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-XII | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Görüntü işleme tekniği ve uygulamaları | Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-XIII | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Nükleer magnetik rezonans teknikleri ve uygulamaları | Kaynak kitaplardan ve görsel sunumlardan yararlanılır.-XIV | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |