Genel Bilgi
Kod | SAFS0033 |
Ad | History and Philosophy of Science |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İBRAHİM ORTAŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı geçmişten günümüze evren merakı ve anlayışı ile başlayan süreci ve bilimsel yöntem sürecini işlemektir. İnsanın bilimle olan ilişkisi ve bilimde bugüne kadar yaşanan gelişmeler ve bunların insan yaşamı üzerindeki etkilerini bir bütünlük içinde öğrencilerin felsefi boyutuyla tartışmak ve öğrencilerin bir bütünlük içinde çalıştıkları konuyu anlamalarını ve bundan faydalanmalarını sağlamaktır. yüksek lisans ve doktora çalışmalarına farklı bir boyut kazandırmaktadır. Ayrıca bilimsel hayata ve olaylara bilimsel bakış açısını kavrayabilme. Derinin tüm yüksek lisans ve doktora öğrencilerine zorunlu ders olarak öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
İnsanoğlundan günümüze kadar doğadaki değişimler ve doğadaki değişimler bilimsel yaklaşımlarla sistematik bir bakış açısıyla işlenmiştir. İlk çağlardan günümüze bilgi toplumuna kadar tarım aletlerinin gelişimi, bilimin farklı dönem ve kültürlerdeki gelişimi ve dinamikleri incelenmektedir. Antik Çağ, Orta Çağ, Rönesans, İslam ve Osmanlı Dönemindeki bilimsel gelişmeler ve bilim-insan ilişkileri ve bunların Cumhuriyet dönemi ve günümüz bilişim çağlarına yansımaları. İnsanlığın bilim ve teknolojideki gelişimi ile birlikte bilim tarihi anlayışı ve günümüze kadar olan aşamalarını ortaya koymuştur. Bilgiye ulaşmak için bilim ve eğitim tarihinin tarihini ve felsefesini öğrenmek ve bilimsel düşünme yöntemlerini bilimsel olarak öğrenmek önemlidir. Bilim felsefesini anlamak, yeni bilgi ve teknolojinin geliştirilmesine yardımcı olabilir.
Dersin Ön Koşulu
no
Kaynaklar
George Sarton. 1948. Introduction to the History of Science
Notlar
. Colin A. Ronan. 1983. The Cambridge Illustrated History of the World’s Science. Cambridge University Press, Roberts, John Morris, 1997. A short history of the world: Oxford University Press, USA.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilim ve felsefe tarihinin temel kavramlarını bir bütün olarak kavrayabilme ve Geçmişten günümüze kadar insanoğlunun öğrenme isteğinin tarihsel sürecini bilmek |
ÖÇ02 | İlk toplumların evrimini anlama, Tarihsel çağları ve bilimsel gelişmeye etkilerini öğrenme ve Bilimsel düşünce kavramını kavrama, yol ve yöntemleri öğrenmek. |
ÖÇ03 | Toplumlardaki bilimsel devrim ve dönüşümlerin bilim tarihine etkilerini anlamak ve felsefe ile bilim tarihini diyalektik bir bakış açısıyla öğrenmeyi sağlama. |
ÖÇ04 | Bilim tarihinin dönemsel gelişiminin bilimsel gelişime etkilerini kavrayabilme, Bilim felsefesinin önemini, olaylara bakış açısını ve felsefi düşünceyi kavrayabilme yetisi kazanma. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir Tarım Bilimi (Agroekoloji) ve Gıda Güvenliğinin temel prensipleri hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası platformda geçerli sertifikalı tarım sistemlerini ve kimyasal kalıntısız üretimi öğrenir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tarım ve gıda güvenliği konularında var olan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur ve yeni yaklaşımlar geliştirir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ve mineral döngüsünün ekosistem dinamikleri içerisinde yürütülmesinde uygun ekim nöbeti sistemlerini planlar ve yürütür. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlıklı bitkisel üretim materyalleri (tohum, fide, fidan) ve insan beslenmesinde faydalı hayvansal ürünler geliştirir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak ve su kaynaklarının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülebilir kullanımına yönelik çevreye duyarlı stratejiler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sürdürülebilir toprak yönetimi için ekolojik eksenli toprak ve bitkinin sağlıklı beslenmesi konusunda gübreleme programları geliştirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık etmenleri, zararlı yabancı otlar, böcekler, nematodlar ve akarların sürdürülebilir mücadele yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sürdürülebilir tarım sistemlerinde bitkisel ve hayvansal üretimin bütünsel yaklaşımla yürütülmesini sağlar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanında ve doğru mekanizasyon programları oluşturmayı öğrenir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarımsal üretimde ekonomik sürdürülebilirlik bağlamında ürün eldesini ve tüketiciye güvenli bir şekilde ulaşımını sağlayacak yaklaşımlar geliştirir. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gıda güvenliği ve gıda güvencesini teminat altına alacak sistemler geliştirebilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Üretilen ürünün, üreticiye, maksimum fayda sağlamasına yönelik tarımsal işlemleri ve ekonomik analizlerini bilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sürdürülebilir tarım ve gıda güvenliği konularında bağımsız veya ekip çalışması şeklinde Ar-Ge projeleri geliştirebilir ve uygulayabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İlk çağlardan günümüze bilim tarihi ve bilim felsefesindeki gelişmeler. Tarım devrimi Mısır ve Mezopotamya'da Bilim | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
2 | Bilim felsefesinin bilimsel gelişmeye katkısı ve teknoloji kavramları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | Bilimsel bilgiye ulaşma yöntemleri, tümevarım ve tümdengelim yöntemleri. Bilimsel düşünme yöntemleri, bilimsel yaklaşım ve bilim mantığı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
4 | Antik Yunan ve Helenistik felsefe ve tarih. Antik Yunanistan'da Bilim Helenistik dönemde bilim Romalılarda Bilim | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
5 | Orta Çağ Düşüncesinin ve Biliminin Gelişimi Sümerlerin bilimsel gelişmeye katkıları hangi alandadır? İslam Dünyasında Bilim İslam Dünyasının Batı Bilimine Etkisi Eski Orta Çağ, İslam ve Osmanlı dönemleri bilimlerindeki bilimsel gelişmeler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
6 | İslami Bilimde Gerilemenin Nedenleri Skolastik Dönemde Avrupa ve İslam Dünyasında Bilim | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
7 | Coğrafi keşifler. Dinlerin tarihi ve bilimin gelişimi üzerindeki herhangi bir etkisi. Baharat ve ipek yolları araştırmaları bilimsel gelişmelerin gelişmesinde etkili olmuştur. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
8 | Ara SINAV | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Rönesans Nedir, Nasıl Gelişmiştir, Rönesansın Bilime Etkisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Astronomideki Gelişmeler ve Bilime Katkıları İstanbul'un Akdeniz'i fethi ve hakimiyeti altına almasının bilim tarihine ne gibi etkileri oldu? | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
11 | temel Bilimler, Kimya, Tıp, Biyoloji ve Fizik Bilimlerinin Gelişimi Kopernik, Kepler ve Galileo Gallei. Kopernik ve Gaileliye fiziği bilimin gelişmesinin önünü açtı mı? Newton Fiziği | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
12 | AYDINLATMA VE BİLİM ÇAĞI | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
13 | ENDÜSTRİ DEVRİMİ VE BİLİMSEL GELİŞMELER Şimdiye kadarki sanayi devrimi 1. Buharın gücünü keşfetmek Sanayi Devrimi aşaması 2. Petrol ve kömür arama, Otomasyona geçiş Sanayi Devrimi aşaması 3. Elek ve elektronik, elektromanyetik ve bilgisayarın gelişimi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Batı'da Rönesans'ın başlangıcında bilimin gelişmesine ne katkıda bulundu? Amerika'nın keşfinin bilim tarihine etkisi nedir? Sanayi devrimi, bilimsel gelişmelerin etkisiyle gelişmiştir. Kronolojik olarak endüstriyel vahiy süreci | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İLETİŞİM ÇAĞI VE TEKNOLOJİLERİ VE BİLİMİ Yeşil devrim Biyoteknoloji nanoteknoloji Endüstri 4.0 Yapay zeka | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | TÜRKİYE FELSEFE VE TARİH BİLİMİNDE İLERİ ÇALIŞMALAR | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
17 | FİNAL SINAVI | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |