Genel Bilgi
Kod | SAFS0025 |
Ad | Sustainable Biomass Production from Field Crops |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Recep İrfan NAZLI |
Dersin Amacı / Hedefi
Tarla bitkilerinden sürdürülebilir biyokütle üretiminin temel prensiplerini öğrenir.
Dersin İçeriği
Fosil yakıt kaynaklarının kaçınılmaz olarak tükenmesi ve bunların çevre üzerindeki olumsuz etkileri, özellikle sera gazı emisyonları, yenilenebilir enerji üretimi için biyokütle kullanımına olan ilginin büyük oranda artmasına yol açmıştır. Miscanthus, dallı darı, sorgum, kenaf vb. gibi çeşitli tarla bitkileri, yüksek biyokütle verimleri, sera gazı tasarrufları, verimli kaynakları (su, nitrojen, radyasyon vb.) ve daha düşük girdi gereksinimleri nedeniyle biyokütle hammaddesi olarak büyük bir potansiyele sahiptir. Bu bitkilerden üretilen biyokütle, ısı ve elektrik üretmek için bir reaktörde yakılır, böylece kömür ve doğal gaza olan bağımlılık önemli ölçüde azalır. Sürdürülebilir biyokütle üretimini sağlamak için minimum girdi ile biyoenerji bitkileri yetiştirilmeli, yetiştirme teknikleri doğru uygulanmalı ve ekolojik koşullara bağlı olarak en uygun türler seçilmelidir. Sonuç olarak, bu derste sürdürülebilir biyokütle üretiminin temel ilkeleri tartışılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Perennial grasses for bioenergy and bioproducts. Handbook of bioenergy crop plants.
Notlar
Perennial grasses for bioenergy and bioproducts. Handbook of bioenergy crop plants.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarla bitkilerinden sürdürülebilir biyokütle üretiminin temel ilkelerini kavrar. |
ÖÇ02 | Biyokütle üretiminde hammadde olarak kullanılan tarla bitkilerinin yetiştiriciliğini öğrenir. |
ÖÇ03 | Biyoenerji üretiminde kullanılan tarla bitkileri arasındaki biyokütle verimi ve kalite farklarını öğrenir. |
ÖÇ04 | Sürdürülebilir biyokütle üretimi için gerekli olan bitki özelliklerini ve yetiştirme tekniklerini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir Tarım Bilimi (Agroekoloji) ve Gıda Güvenliğinin temel prensipleri hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 2 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası platformda geçerli sertifikalı tarım sistemlerini ve kimyasal kalıntısız üretimi öğrenir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tarım ve gıda güvenliği konularında var olan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur ve yeni yaklaşımlar geliştirir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ve mineral döngüsünün ekosistem dinamikleri içerisinde yürütülmesinde uygun ekim nöbeti sistemlerini planlar ve yürütür. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlıklı bitkisel üretim materyalleri (tohum, fide, fidan) ve insan beslenmesinde faydalı hayvansal ürünler geliştirir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak ve su kaynaklarının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülebilir kullanımına yönelik çevreye duyarlı stratejiler hakkında bilgi sahibi olur. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sürdürülebilir toprak yönetimi için ekolojik eksenli toprak ve bitkinin sağlıklı beslenmesi konusunda gübreleme programları geliştirir. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık etmenleri, zararlı yabancı otlar, böcekler, nematodlar ve akarların sürdürülebilir mücadele yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sürdürülebilir tarım sistemlerinde bitkisel ve hayvansal üretimin bütünsel yaklaşımla yürütülmesini sağlar. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanında ve doğru mekanizasyon programları oluşturmayı öğrenir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarımsal üretimde ekonomik sürdürülebilirlik bağlamında ürün eldesini ve tüketiciye güvenli bir şekilde ulaşımını sağlayacak yaklaşımlar geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gıda güvenliği ve gıda güvencesini teminat altına alacak sistemler geliştirebilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Üretilen ürünün, üreticiye, maksimum fayda sağlamasına yönelik tarımsal işlemleri ve ekonomik analizlerini bilir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sürdürülebilir tarım ve gıda güvenliği konularında bağımsız veya ekip çalışması şeklinde Ar-Ge projeleri geliştirebilir ve uygulayabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | biyokütle yakıt özellikleri, avantajları ve dezavantajları | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | biyokütle enerji üretim yöntemleri ve kullanım alanları | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Biyokütle hammaddesi olarak kullanılan tarla bitkileri | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Doğrudan yanma | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Biyokütle verimini etkileyen hammadde özellikleri | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Enerji verimi parametreleri | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Biyokütle kalitesi | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Miskantus | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Dallı darı | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Kargı kamışı | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Yem kanyaşı | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Yumrulu kanyaş | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Yüksek otlak ayrığı | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Kenevir ve kenaf | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |