Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
SÜRDÜRÜLEBİLİR TARIM VE GIDA GÜVENLİĞİ (İNGİLİZCE) | |
Kod | SAFS001 |
Ad | Sourcing and Production of Sustainable Oils and Fats |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TÜRKAN KEÇELİ MUTLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. TÜRKAN KEÇELİ MUTLU
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, yağ hammaddeleri, ham yağ, rafinasyon ve yağ modifikasyon süreçlerine ilişkin temel bilgileri kavrayarak, yağ kaynaklarının ve kalitesinin korunması için olası problemlere çözüm becerisi kazanmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, yağ hammaddeleri, ham yağ üretimi, yağ rafinasyonu, yağ modifikasyon teknikleri, margarin üretim teknolojisi, bitkisel yağ sektörü alanındaki gelişmeler ile ilgili bilgilerden oluşmaktadır
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Shahidi, F. (2020), Edible Oil And Fat Products: Chemistry, Properties, And Safety Aspects. F. Shahihidi, (Eds.) Bailey’s Industrial Oil and Fat Products, seventh Edition, 1-559 pp, John Wiley and Sons, ISBN:978-1-119-25788-2, USA
Notlar
Öğretim üyesi tarafından hazırlanan ders materyali
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ham yağların üretim süreçlerini ayırt eder |
ÖÇ02 | Yağ rafinasyonu ve katı yağ üretim süreçlerini açıklar |
ÖÇ03 | Üretim süreçlerinde kalite sağlama ve kalite kontrol prensiplerini kavrar |
ÖÇ04 | Yağ teknolojisi alanında olası problemlere çözüm önerileri hakkında fikir geliştirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir Tarım Bilimi (Agroekoloji) ve Gıda Güvenliğinin temel prensipleri hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası platformda geçerli sertifikalı tarım sistemlerini ve kimyasal kalıntısız üretimi öğrenir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tarım ve gıda güvenliği konularında var olan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur ve yeni yaklaşımlar geliştirir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ve mineral döngüsünün ekosistem dinamikleri içerisinde yürütülmesinde uygun ekim nöbeti sistemlerini planlar ve yürütür. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlıklı bitkisel üretim materyalleri (tohum, fide, fidan) ve insan beslenmesinde faydalı hayvansal ürünler geliştirir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak ve su kaynaklarının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülebilir kullanımına yönelik çevreye duyarlı stratejiler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sürdürülebilir toprak yönetimi için ekolojik eksenli toprak ve bitkinin sağlıklı beslenmesi konusunda gübreleme programları geliştirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık etmenleri, zararlı yabancı otlar, böcekler, nematodlar ve akarların sürdürülebilir mücadele yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sürdürülebilir tarım sistemlerinde bitkisel ve hayvansal üretimin bütünsel yaklaşımla yürütülmesini sağlar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanında ve doğru mekanizasyon programları oluşturmayı öğrenir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarımsal üretimde ekonomik sürdürülebilirlik bağlamında ürün eldesini ve tüketiciye güvenli bir şekilde ulaşımını sağlayacak yaklaşımlar geliştirir. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gıda güvenliği ve gıda güvencesini teminat altına alacak sistemler geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Üretilen ürünün, üreticiye, maksimum fayda sağlamasına yönelik tarımsal işlemleri ve ekonomik analizlerini bilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sürdürülebilir tarım ve gıda güvenliği konularında bağımsız veya ekip çalışması şeklinde Ar-Ge projeleri geliştirebilir ve uygulayabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yağ hammadeleri | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Dünyada ve Türkiyede ham yağ üretimi | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Zeytinyağı üretimi | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Ham yağ rafinasyonu | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Altı Şapka |
5 | Ham yağlarda Zamk alma | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Ham yağlarda asitlik giderme işlemi | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Ham yağlarda winterizasyon, ağartma ve koku alma işlemleri | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Yağ modifikasyon teknikleri | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Hidrojenasyon | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Interesterifikasyon | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Fraksiyonel ayırma | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Altı Şapka |
13 | Yağ kritsaliszasyonu, Margarin üretimi ve yapılandırılmış yağ teknolojisi | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Yağ işleme teknolojisinde yeni gelişmeler | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Türkiyede yağ endüstrisi | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Sözlü Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |