Genel Bilgi
Birim | POZANTI MESLEK YÜKSEKOKULU |
BAHÇE TARIMI PR. | |
Kod | BAT148 |
Ad | Bitkilerde Üreme Biyolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Aslıhan AĞAR ÖZKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. Aslıhan AĞAR ÖZKAYA
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bitkilerde generatif üremenin temel ilkelerini, tozlaşma, döllenme, tohum ve meyve oluşumunu ve bunları etkileyen iç ve dış faktörleri öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bitkilerde generatif üremenin temel esasları, çiçek organlarının yapı ve fonksiyonları, eşeysel farklılıklar, tozlanma, döllenme, tohum ve meyve oluşum mekanizmaları, partenokarpi, apomiksis, kısırlık ve eşeysel uyuşmazlıklar, meyve tutumunu etkileyen faktörler, bahçe kurarken döllenme biyolojisi açısından dikkat edilmesi gereken hususlar
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Eti, S., (2012). Bitkilerde Üreme Biyolojisi Ders Notları. Çukurova Üniversitesi, Adana.
Notlar
Akman, Y.,1989. Botanik.Palme Yayınları, Ankara, 413 s.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Generatif üremenin temel esaslarını kavrar |
ÖÇ02 | Bahçe Bitkilerinin çiçek yapıları ve cinsiyet dağılımını anlar |
ÖÇ03 | Tozlaşmayı, döllenmeyi ve tohum ve meyve oluşum mekanizmasını açıklar |
ÖÇ04 | Meyve tutumunu etkileyen iç ve dış faktörleri açıklar |
ÖÇ05 | Bahçe kurarken döllenme biyolojisi açısından dikkat edilecek hususları kavrar |
ÖÇ06 | Canlılar ve bitkiler dünyası üyelerinin yaşam döngülerinde mayoz bölünmenin işlevini anlar ve değerlendirir |
ÖÇ07 | Temel biyolojik ve tarımsal üretim açısından, çiçekli bitkilerdeki eşeyli üreme mekanizmasının önemini anlar |
ÖÇ08 | Bitki üreme biyolojisine ilişkin gelişmeleri bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ziraat teknikerliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe Bitkileri temel alanı ve ayrıca meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştirilmesi ve ıslahı konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olur | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Üretim aşamasında ekolojik koşulları da dikkate alarak en uygun yetiştirme tekniğini uygular | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Meyve, sebze, bağ ve süs bitkilerini tanımlar ve yetiştirir | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanında genetik kaynakların ve çevrenin korunması ile sürdürelebilir kullanımı için yöntemler uygular | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlanması ve derim sonrası muhafazada oluşan değişimleri değerlendirir ve analiz eder | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, proje yazma ve uygulayabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etmek ve üstlenmek yolu ile çalışma ekibinin bir üyesi olarak ve farklı ortamlarda başarılı bir şekilde takım çalışması yetkinliğine sahip olur | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bilgiye ulaşabilme, analitik düşünme ve planlayabilme, sorgulayıcı, araştırıcı ve yaratıcı vizyona sahip olur ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sunabilme; bunun dışında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilir ve işletebilir | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel iletişim becerilerini kazanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanımı ve içeriği, dersin amacı, Ders Öğrenme Çıktıları | Ders notundaki konular okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Vegetatif ve generatif üreme, çiçeğin morfolojik yapısı, Çiçek organlarının anatomik yapısı | Ders notundaki konular okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | çiçeklerde ve bitkilerde cinsiyet dağılımı (erselik çiçekler, eksik organlı çiçekler; monoklin, diklin, monoik, dioik kavramları) | Ders notundaki konular okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Çiçeklerde tozlanma (Kendine tozlanma, yabancı tozlanma, kendileme, melezleme) | Ders notundaki konular okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Tozlanma başarısı ve çim borusu büyümesini etkileyen faktörler. | Ders notundaki konular okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Çiçek tozu çim borusu gelişimi ve etkileyen faktörler | Ders notundaki konular okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Döllenme, embriyo, endosperm | Ders notundaki konular okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | tohum oluşumu, tohum ve meyve oluşum mekanizması, gerçek ve yalancı meyve kavramları | Ders notundaki konular okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | ARA SINAVI | Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | Bitkilerde kısırlık ve eşeysel uyuşmazlıklar | Ders notundaki konular okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Partenokarpi ve stenospermokarpi kavramları | Ders notundaki konular okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Apomiksis, ksenie ve metaksenie kavramları | Ders notundaki konular okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bitkilerde çiçek ve meyve dökümleri(Döküm tipleri, nedenleri, zamanları) | Ders notundaki konular okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Meyve tutumunu etkileyen faktörler | Ders notundaki konular okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Bahçe kurarken döllenme biyolojisi açısından dikkat edilmesi gereken noktalar | Ders notundaki konular okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |