Genel Bilgi
Kod | FK733 |
Ad | Manyetizmanın Fiziksel Prensibi ve Manyetik Malzemelerin Manyetik Özellikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BEKİR ÖZÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. BEKİR ÖZÇELİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında Malzemelerin manyetik özellikleri ve kuramları tanıtılacaktır.
Dersin İçeriği
Manyetik alan; atom ve iyonlarda manyetizmanın kaynağı; diamanyetizma ve paramanyetizma; klasik ve kuantum mekaniksel yaklaşımlar; Ortalama alan teorisi; değiş-tokuş etkileşmeleri ve spin hamiltonyanı; Hamiltonyanın çözümü; ferromanyetizma ve antiferromanyetizma ve spin-camları; Lokalize manyetik moment ve şekillenimleri; RKKY etkileşmeleri; Kondo etkisi, spin-camları ve mıknatıslanmaları; manyetik duygunluk; Özgül ısı ve özdirenç; spin cam teorileri ve deneysel sonuçlarla karşılaştırma; elektron-spin rezonansı ve nükleer manyetik rezonans
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul Bulunmuyor
Kaynaklar
Magnetism and Magnetic Materials J.M. Coey
Notlar
Ders Notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel manyetizma hakkında bilgileri kavrar |
ÖÇ02 | Manyetik malzemelerin özellikleri arasında farkı ayıreder |
ÖÇ03 | Manyetizma teorilerini kavrar |
ÖÇ04 | Manyetizmanın deneysel durumlarını analiz eder |
ÖÇ05 | Magnetocaloric etki kavramını açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli fiziksel niceliklerin deneysel ölçüm yöntemlerini seçer ve aletleri duyarlılık sınırlarına uygun olarak kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarabilir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlayabilir. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren bir bilimsel yöntem geliştirir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin özel bir konuda bağımsız araştırma gerçekleştirebilir. | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | 3 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik kuramlarının öngörülerini hesaplayabilir ve deneysel sonuçlarla karşılaştırabilir. | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 3 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziksel problemlere ilişkin özgün çözüm yolları geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel makale hazırlayabilir ve uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayımlayabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Manyetik alan genel giriş | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Atom ve iyonlarda manyetizmanın kaynağı; | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Diamanyetizma ve paramanyetizma; | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Klasik ve kuantum mekaniksel yaklaşımlar | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Ortalama alan teorisi; | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Değiş-tokuş etkileşmeleri ve spin hamiltonyanı | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Hamiltonyanın çözümü | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Ferromanyetizma ve antiferromanyetizma ve spin-camları | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Lokalize manyetik moment ve şekillenimleri; | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | RKKY etkileşmeleri; Kondo etkisi, | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Spin-camları ve mıknatıslanmaları | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Manyetik duygunluk, Özgül ısı ve özdirenç | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Spin cam teorileri ve deneysel sonuçlarla karşılaştırma; | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Elektron-spin rezonansı ve nükleer manyetik rezonans | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |