Genel Bilgi
Kod | FK622 |
Ad | Lineer Olmayan Kristaller II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SÜLEYMAN ÇABUK |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı doğrusal olmayan kristallerde meydana gelen bir çok fiziksel olayları öğrenmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste ferroelektrik kristalleri inceleme yöntemleri, ısı kapasitesi, optik (Raman Spektroskopisi, Enfraruj tekniği, X-ışınları), feroelektriklerin fiziksel özellikleri, ferroelektirik materyallerin temel yapısı (Oksijen oktahedral, Tungsten-Bronz tipi yapılar), yarıiletken ferroelektrikler, ferroelektrik kristallerin teknolojideki uygulamaları (Payroelektrik dedektör, yüksek kapasiteli hafıza, displayler, elektro-optik modülatör) işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Principle and Applications of Ferroelectrics and Related Materials, M.E. Lines, A. M. Glass, Clarendon press, 1977.
Notlar
Ferroelectric Phenomena in Crystals: Physical Foundations, B. A. Strukov, A. P. Levanyuk, Springer, 1998. Ferroelectric Materials and Their Applications, Y. Xu, elsevier Science Pub., 1991.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ferroelektrik kristalleri sınıflandırılmasındaki ölçütlerini kavrar. |
ÖÇ02 | Ferroelektrik kristalIerin elektronik özelliklerini açıklar. |
ÖÇ03 | Lineer olmayan kristallerdeki fonon spektrumunu yorumlar. |
ÖÇ04 | Ferroelektrik kristallerin teknolojik uygulamalarını ifade eder. |
ÖÇ05 | Merkezi simetrisi olmayan kristallerin fiziksel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ06 | Doğrusal olmayan kristallerin sahip olduğu fiziksel özellikleri betimler. |
ÖÇ07 | Piezoelektrik kristallerin teknolojik uygulamalarını detaylandırır. |
ÖÇ08 | Ferroelektrik kristallerde lineer ve lineer olmayan optik özellikleri açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanabilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli fiziksel niceliklerin deneysel ölçüm yöntemlerini seçer ve aletleri duyarlılık sınırlarına uygun olarak kullanır. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlayabilir. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren bir bilimsel yöntem geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin özel bir konuda bağımsız araştırma gerçekleştirebilir. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | 3 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | 3 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik kuramlarının öngörülerini hesaplayabilir ve deneysel sonuçlarla karşılaştırabilir. | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 2 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | 4 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziksel problemlere ilişkin özgün çözüm yolları geliştirebilir. | 2 |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel makale hazırlayabilir ve uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayımlayabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ferroelektrik kristalleri karakterizasyonu | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Ferroelektrik materyallerin fiziksel özelliklerinin ölçme yöntemleri | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Ferroelektriklerin otiksel ve elektro-optik özelliklerinin ölçülmesi | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Perovskite tipi ferroelektrikler I | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Perovskite tipi ferroelektrikler II | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | LiNbO3 ve LiTaO3 kristalleri | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Tungsten-Bronz tipi yapılar | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Yarıiletken ferroelektrikler yapılar | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | KDP ve TGS grubları | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Diğer ferroelektrik materyaller | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Lineer olmayan kristallerde Piezoelektrik özellikler | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Lineer olmayan kristallerin fonon spektrumu | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Ferroelektrik kristallerin teknolojideki uygulamaları | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Kristallerin teknolojideki uygulamaları | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |