Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
FİZİK (DR) | |
Kod | FK0052 |
Ad | Termodinamik sistemlerin analitik çözümü II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Ayhan ATIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Ayhan ATIZ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı termodinamik sistemlerinin geliştirilmesi için farklı tekniklere ilişkin temel bilgileri sağlamak, bu sistemlerini değerlendirme ve tasarlama konusunda donanımlı hale getirmek ve öğrencinin analitik, kritik ve problem çözme yeteneklerini geliştirmek.
Dersin İçeriği
EES kurulum ve başlama, Parametrik tablo penceresi, İntegral tablo penceresi, Grafik ekleme menüsü, Debug penceresi, Hesaplama menüsü, Fonksiyonların termofiziksel özellikleri, Enerji dönüşüm denklemi kurma, Buharlaştırıcı çözüm denklemi kurma, Türbinlerin enerji üretim denklemini kurma, Türbinlerin enerji üretim denklemini kurma, ORC enerji verim çözümü, Ekserji akış diyagramı çıkarma, Termodinamik bir sistemin ekserji verim hesabı.
Dersin Ön Koşulu
Önerilen ders kitapları çalışılsın.
Kaynaklar
Engineering Equation Solver (EES) Commercial and Professional Versions, F-Chart Software http://fchart.com/, Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik, Yunus A. Çengel ve Michael A. Boles
Notlar
Termodinamikte mühendislik yaklaşımı. Yunus A. Çengel-Michael A. Boles.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Programlama ve termodinamik hakkındaki bilgilere sahip olur. |
ÖÇ02 | Termodinamiğin birinci kanununu açık sistemlere formüle eder. |
ÖÇ03 | Termodinamiğin ikinci yasasını kullanarak termodinamik uygulamalarını yapar. |
ÖÇ04 | Sürekli akışlı açık sistemler ve kapalı sistemlerin analizini yapar. |
ÖÇ05 | Termodinamik sistemler için istenilen gereksinimleri karşılayacak sistemleri tasarlar. |
ÖÇ06 | Termodinamik alanındaki sistemler hakkında edindiği bilgileri uygular. |
ÖÇ07 | Termodinamiğin birinci kanunu kapalı sistemler için türetecek ve ısı ve iş şeklinde gerçekleşen enerji değişimlerini kapalı sistemlere düzenler. |
ÖÇ08 | Gaz –buhar karışımları için enerji ve kütle denkliklerini türetir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanabilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli fiziksel niceliklerin deneysel ölçüm yöntemlerini seçer ve aletleri duyarlılık sınırlarına uygun olarak kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarabilir. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlayabilir. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren bir bilimsel yöntem geliştirir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin özel bir konuda bağımsız araştırma gerçekleştirebilir. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | 3 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik kuramlarının öngörülerini hesaplayabilir ve deneysel sonuçlarla karşılaştırabilir. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziksel problemlere ilişkin özgün çözüm yolları geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel makale hazırlayabilir ve uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayımlayabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | EES kurulum ve başlatma | EES ile ilgili PDF okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Parametrik tablo penceresi | EES ile ilgili PDF okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim |
3 | İntegral tablo penceresi | EES ile ilgili PDF okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Grafik ekleme menüsü | EES ile ilgili PDF okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Debug penceresi | EES ile ilgili PDF okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
6 | Hesaplama menüsü | EES ile ilgili PDF okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Fonksiyonların termofiziksel özellikleri | EES ile ilgili PDF okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Enerji dönüşüm denklemi kurma | EES ile ilgili PDF okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
10 | Buharlaştırıcı çözüm denklemi kurma | EES ile ilgili PDF okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Türbinlerin enerji üretim denklemini kurma | EES ile ilgili PDF okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
12 | ORC enerji verim çözümü | EES ile ilgili PDF okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
13 | Ekserji akış diyagramı çıkarma | EES ile ilgili PDF okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma |
14 | Termodinamik bir sistemin ekserji verim hesabı | EES ile ilgili PDF okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Gaz –buhar karışımları için enerji, kütle ve ekserji denklikleri yazma | EES ile ilgili PDF okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |