FK0038 Örnek Hazırlama Protokolleri ve Yaş Tayini

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FK0038
Ad Örnek Hazırlama Protokolleri ve Yaş Tayini
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MEHMET YÜKSEL


Dersin Amacı / Hedefi

Lüminesans yöntemlerle yaş tayini uygulamalarını ve örnek hazırlama protokollerini öğretmek.

Dersin İçeriği

Radyoaktif bozunmaya dayanan yaş tayini teknikleri, Termolüminesans (TL) yöntemiyle yaş tayini, Optik uyarımlı lüminesans (OSL) yöntemiyle yaş tayini, Kuvars ve Feldspat ayırma teknikleri, Örnek hazırlama protokolleri, Eşdeğer doz ölçüm protokolleri, Yıllık dozun ve yaşın belirlenmesi, Gama spektrometresinin yıllık doz hesaplamalarında kullanımı, Lüminesans dozimetrelerin yıllık doz hesaplamalarında kullanımı, Yaş belirlemede hata hesaplamaları, Yaş tayininde sınırlıklar ve özel problemler.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Luminescence Dating, Yazar: Martin J. Aitken, Yayınevi: London: Academic Press, Handbook of Luminescence Dating, Editör: Mark D. Bateman, Luminescence Dating in the Natural Sciences, Yazar: Michel Lamothe

Notlar

Ders notları, Ders sunumları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tarihlendirme yöntemlerini ve özelliklerini açıklar.
ÖÇ02 Lüminesans teorisine dayanan tarihlendirme metotlarını özetler.
ÖÇ03 Kuvars ve feldspat örnek ayırma tekniklerini tanımlar.
ÖÇ04 Örnek hazırlama protokollerini uygun ölçüm yöntemi için tasarlar.
ÖÇ05 Tek tablet (disk) yenileme (SAR) yöntemini ve sınırlılıklarını içeren bir taslak hazırlar.
ÖÇ06 Çok tablet (disk) ilave doz (MAAD) yöntemini uygun örnekler için uygular.
ÖÇ07 Lüminesans ölçüm cihazında eşdeğer doz ölçüm protokollerini çalıştırır.
ÖÇ08 Aktivite ölçüm verilerinden yıllık dozu hesaplar.
ÖÇ09 Arkeolojik ve jeolojik materyallerin yaşlarını belirlemek için deneyler yapar.
ÖÇ10 Tarihlendirmede hata hesaplamalarını, yaş tayininde karşılaşılan sınırlılıkları özetler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fiziğin çeşitli konularında yeterli altyapıya sahip olur. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Deneysel bir projenin sonuçlarını veya bir fizik probleminin çözümünü yazılı ve sözlü olarak sunar. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fiziğe ilişkin bir konuda bilgiye erişir, bu amaçla literatür taraması yapar ve diğer kaynakları kullanır. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız olarak araştırma yapabilir. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Araştırma veya sanayiye ilişkin projelerde etkin bir şekilde grup çalışması yapabilir. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincine sahip olur.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. 5
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır.
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir çalışmadan elde ettiği sonuçları etkin bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunabilir. 5
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. 4
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Araştırma geliştirme kuruluşlarında çalışabilecek bir altyapıya sahip olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tarihlendirmeye giriş, tarihlendirme ile ilgili temel bilgiler: dünü ve bugünü Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Radyoaktif bozunmaya dayanan yaş tayini teknikleri Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Lüminesans tarihlendirme yöntemleri (Termolüminesans (TL) ve Optik uyarımlı lüminesans (OSL)) Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Lüminesans tarihlendirmede kullanılan minerallerin temel özellikleri: kuvars, feldspat, kalsit Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kuvars, feldspat ve kalsit örnek ayırma teknikleri Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Lüminesans tarihlendirme için örnek hazırlama protokolleri (kaba eleme, asit uygulamaları, mineral ayıklama ve nemlilik analizleri) Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 TL/OSL tarihlendirme ölçüm sistemlerinde ısıl çiftlere ve optiksel uyarım ledlerine ait özellikler Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım
9 Tek tablet (disk) yenileme (SAR) yöntemi ve uygulamaları Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Çok tablet (disk) ilave doz (MAAD) yöntemi ve uygulamaları Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Lüminesans tarihlendirmede eşdeğer doz ve yıllık doz hesaplama protokolleri Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Gama spektrometresi ve yıllık doz hesaplamalarında kullanımı Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Lüminesans dozimetreler ve yıllık doz hesaplamalarında kullanımı Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Arkeolojik ve jeolojik materyallerde yaş hesaplamaları Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Lüminesans tarihlendirme ile deprem analizleri (fay düzlemleri ve tarihlendirme), istatistiksel yaklaşımlar ve hata hesaplamaları Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 12 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 12:17