Genel Bilgi
Kod | TDE766 |
Ad | Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri II (Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BEKİR TAHİR TAHİROĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere, bilim ile ilgili kavramlar ışığında , bilimsel araştırma süreci ve araştıma yöntemlerini kullanarak; alanda tez, rapor makale, proje hazırlama gibi bilimsel faaliyetleri gerçekleştirmelerini öğrenmelerine rehberlik etmektir.
Dersin İçeriği
Bilimsel bilgi nedir Pozitivist ve post- pozitivist araştırma arasındaki farklar. Bilimsel araştırma alanları için çerçeve nedir Hipotez ne anlama gelir Bilimsel araştırmanın aşamaları nelerdir Yazım kuralları, not alma, kaynak görüntüleme ve alıntı.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Erdoğan, İ. (2003). Pozitivist metodoloji: Bilimsel araştırma tasarımı, istatistiksel yöntemler, analiz ve yorum. Ankara: Erk Yayın Dağıtım Gürsakal, N. (2005). Yeni bilim. Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. (11. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık Kaptan, S. (1982). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikler. Ankara: Rehber Yayınları Pears, D. (2004). Bilgi nedir Çev. A. Güçlü. Bilim Ve Sanat.
Notlar
Balcı, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. (3. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci; Bilgi ve bilim kavramlarının tarihsel süreç içindeki dönüşümlerini kavrar. |
ÖÇ02 | Hayatı anlama ve sorgulamada bilimsel düşünme yönteminin yeri ve önemini kavrar. |
ÖÇ03 | Bilginin kaynaklarını açıklar. |
ÖÇ04 | Bilimsel araştırmada etik kurallara uyar. |
ÖÇ05 | Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıklarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel açıdan dil ve edebiyat ürünlerinin incelenmesi tarihi | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bilimsel açıdan dil ve edebiyat ürünlerinin incelenmesi tarihi (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sosyal Bilimlerde araştırma süreç ve yöntemleri: sorun, konu, amaç | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sosyal Bilimlerde araştırma yöntem ve teknikleri: kapsam, kabul ve sınırlılıklar | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Araştırma yöntemleri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Geleneksel ve çağdaş yöntemlerin tanıtımı | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Arasınav | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
8 | Nitel ve nicel yöntemler | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Araştırma modelleri: betimsel yöntemler; deneysel modeller | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Veri toplama Yolları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Bulgular ve bulguların güvenilirliliği | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Bulguların istatistiği ve yorumlanması | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Bulguların sunuma hazırlanması | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Bulguların sunuma hazırlanması (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Bulguların sunuma hazırlanması (III) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |