Genel Bilgi
Kod | TİB863 |
Ad | Kuran Yorumunda Metin Dışı Bağlam Olgusu |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kur'an'ın anlaşılmasında metin dışı bağlamın gerekliliği ve öneminin kavranması
Dersin İçeriği
Kur'an'ın anlaşılmasında inzal edildiği dönemin sosyal, dini, siyasi ve kültürel ortamının bilinmesinin ayetlerin anlaşılmasında önemi
Dersin Ön Koşulu
Temel İslam Bilimlerinde yüksek lisans eğitimini tamamlamış olmak
Kaynaklar
Farklı usullerde yazılmış tefsir eserleri, siyer ve cahiliye dönemiyle ilgili kaynaklar
Notlar
Konu ile ilgili klasik ve modern dönemde yapılan diğer çalışmalar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bağlam, çeşitleri ve Kur'an'ı anlamada önemini açıklar |
ÖÇ02 | Kur'an'ın hitap ve kitap olmasının ne anlama geldiğini kavrar |
ÖÇ03 | Kur'an'ın muhtevasının oluşmasında nüzul ortamının dikkate alınmasını açıklar |
ÖÇ04 | Rivayet ve dirayet ağırlıklı tefsirlerin ayetlerin bağlamını anlamadaki yerini açıklar |
ÖÇ05 | Ayetlerin ilk anlamı ile mezhebi algılarla oluşan anlamları arasındaki farkı kavrar |
ÖÇ06 | Bağlama dikkat etmemenin tefsir ve te'vil açısından oluşturduğu problemleri açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Vahiy kavramı ve çeşitleri | Konuyla ilgili klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kur'an'ın hitap ve kitap olması | Konuyla ilgili klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | Kur'an'ın muhtevasının oluşmasında nüzûl ortamının etkisi | Konuyla ilgili klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
4 | Metin içi ve metin dışı bağlam | Konuyla ilgili klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kur'an'ı mushaf ve nüzul tertibine göre okumanın farkı | Konuyla ilgili klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Alak suresinin rivayet ve dirayet ağırlıklı tefsirlerle okumak | Konuyla ilgili klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | A'raf suresi 11-32. ayetleri metin içi ve metin dışı bağlamla anlamak | Konuyla ilgili klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Konuyla ilgili araştırma ödevi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Velâyet/Velî kavramı ve ilgili ayetlerin tahlili | Konuyla ilgili klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Mâide 44-47. ayetlerin farklı tefsirlerden tahlili | Konuyla ilgili klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Müşriklerle ilişkileri anlatan ayetlerin nüzul ortamında okunması | Konuyla ilgili klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Yahudilerle ilişkileri anlatan ayetlerin nüzul ortamında okunması | Konuyla ilgili klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Akletme ve tefekkürle ilgili ayetlerin bağlam ve muhatap merkezli okunması | Konuyla ilgili klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Kalple ilgili ayetlerin nüzul ortamı ve muhatap merkezli okunması | Konuyla ilgili klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Hadis suresinin metin içi ve metin dışı bağlam merkezli tahlili | Konuyla ilgili klasik ve modern kaynaklardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuyla ilgili araştırma ödevi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuyla ilgili araştırma ödevi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |