Genel Bilgi
Kod | TİB874 |
Ad | Kur'an, Vahiy, Nüzul İlişkisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERTUĞRUL DÖNER |
Dersin Amacı / Hedefi
Kur'an'ın, indirildiği ortamın sosyo-kültürel durumuyla ilişkisine vakıf olmak. Vahiy konusundaki tartışmalar hakkında bilgi sahibi olmak. Kur'an'ı indiği dönem üzerinden okumanın onu anlamaya etkisini anlamak dersimizin amaçlarıdır.
Dersin İçeriği
Kur'an, vahiy ve nüzul kavramlarının mahiyetleri, birbiriyle olan ilişkileri ve Kur'an'ı anlamadaki yerleri dersimizin konusudur.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Kur'an, Vahiy ve Nüzûl - Mustafa Öztürk Kur'ân Yorumunda Sîret-Nüzûl İlişkisi - Muhammed Coşkun Vahyin Tarihsel Mahiyeti - Hamdi Tayfur
Notlar
Diyanet İslam Ansiklopedisi Yök Tez Merkezi Kur'an Dili ve Retoriği - Mustafa Öztürk Kur'an'da Allah ve İnsan - Toshihiko Izutsu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Vahiy konusundaki tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Kur'an'ın, indirildiği ortamın sosyo-kültürel durumuyla ilişkisine vakıf olur. |
ÖÇ03 | Kur'an'ı indiği dönem üzerinden okumanın onu anlamaya etkisini anlar. |
ÖÇ04 | Kur'an, vahiy ve nüzul kavramlarının mahiyetlerine yönelik farklı bakış açıları kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kur'an kelimesinin kökeni ve anlam içeriği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
2 | Kur'an-Kitab ilişkisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
3 | Kur'an ve Arabîlik meselesi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Vahiy lafzının anlam alanı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
5 | Vahyin Mahiyeti ve farklı vahiy telakkileri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
6 | Son dönem islam dünyasında vahiyle ilgili yeni anlayışlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
7 | Nüzul lafzının anlam alanı ve farklı kullanımları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
8 | Ara sınav | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kur'an vahyinde aşamalı nüzul meselesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
10 | Kıraatte farklılık olgusu | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | İlahi isimler ve fiillerle ilgili antropomorfik ifade tarzı | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
12 | Kur'an'da tekrar tartışması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Gelenek ve vahiy | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | Dilin tarihselliği meselesi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
15 | Hz. Muhammed ve Vahiy | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
16 | Final sınavı | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | yarıyıl sonu sınavı | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |